Hej! Hade lite tur då jag 4 år sedan investerade i tesla och behöver nu hjälp med att ombalansera.
Tänkte mig global indexfond, men problemet är att man inte täcker in hela världen. Vill ju ha med Kina, Sydkorea, Taiwan och Indien också… Msci global index emerging markets utgör mer än 35% av världsekonomin nu. Så har några frågor, intresserad av att höra hur ni tycker.
1. Vilken Bank?
Använder Avanza nu, men nordnet verkar inte lägga på avgift på indexfonder. T.ex.
Avanza: LF Global 0.22, LF Tillväxt 0,45, Swedbank Robur Asien: 0,35
Nordnet: LF Global 0.2, LF Tillväxt 0,41, Swedbank Robur Asien: 0,2
Varför ha Avanza då? Stämmer det att Nordnet verkligen inte lägger på nått på lågprisfonder?
2. Vilken tillväxtmarkandsfod?
Har ju hört LF Global tillväxtmarknad ofta, men Swedbank Robur Access Asien A finns ju med med 0.2% avgift bara. Kan gärna skippa mellanöstern. Hur många aktier är underliggande etc, kan ju vara viktigt också. Sen finns ju AMF Aktiefond Tillväxtmarknader på 0.4 i avgift.
3. Vilken fördelning?
Har sett massa olika ideer på forumet men påfallande ser jag ofta 15% tillväxtmarknad eller något liknade och 20% Sverige. Men Sverige utgör ju mindre än 1% av världsekonomin? Hur tänker folk där? Varför så lite tillväxtmarknad?
4. Small Cap?
Vid teknikskiften kommer mycket av innovationen från från småbolag. Tesla, Google, Apple, Microsoft fanns ju inte för 35 år sedan t.ex. Tänker mig att jag ska ha en del i småbolag så man kan fånga dessa när de växer till sig. Är det en dålig ide?
Ide på fördelning:
85% large cap, 15% small cap.
66% global 33% tillväxt.
56% LF Global
28% Swedbank Robur Access Asien
10% iShares MSCI World Small Cap
5% iShares MSCI Emerging Markets Small-Cap ETF
Sedan kan man månadsspara i ETF på Nordnet.
Berätta gärna för mig att jag har fel och varför