Fördelning av indexfonder - ombalansera Tesla

Hej! Hade lite tur då jag 4 år sedan investerade i tesla och behöver nu hjälp med att ombalansera.

Tänkte mig global indexfond, men problemet är att man inte täcker in hela världen. Vill ju ha med Kina, Sydkorea, Taiwan och Indien också… Msci global index emerging markets utgör mer än 35% av världsekonomin nu. Så har några frågor, intresserad av att höra hur ni tycker.

1. Vilken Bank?
Använder Avanza nu, men nordnet verkar inte lägga på avgift på indexfonder. T.ex.
Avanza: LF Global 0.22, LF Tillväxt 0,45, Swedbank Robur Asien: 0,35
Nordnet: LF Global 0.2, LF Tillväxt 0,41, Swedbank Robur Asien: 0,2
Varför ha Avanza då? Stämmer det att Nordnet verkligen inte lägger på nått på lågprisfonder?

2. Vilken tillväxtmarkandsfod?
Har ju hört LF Global tillväxtmarknad ofta, men Swedbank Robur Access Asien A finns ju med med 0.2% avgift bara. Kan gärna skippa mellanöstern. Hur många aktier är underliggande etc, kan ju vara viktigt också. Sen finns ju AMF Aktiefond Tillväxtmarknader på 0.4 i avgift.

3. Vilken fördelning?
Har sett massa olika ideer på forumet men påfallande ser jag ofta 15% tillväxtmarknad eller något liknade och 20% Sverige. Men Sverige utgör ju mindre än 1% av världsekonomin? Hur tänker folk där? Varför så lite tillväxtmarknad?

4. Small Cap?
Vid teknikskiften kommer mycket av innovationen från från småbolag. Tesla, Google, Apple, Microsoft fanns ju inte för 35 år sedan t.ex. Tänker mig att jag ska ha en del i småbolag så man kan fånga dessa när de växer till sig. Är det en dålig ide?

Ide på fördelning:
85% large cap, 15% small cap.
66% global 33% tillväxt.

56% LF Global
28% Swedbank Robur Access Asien
10% iShares MSCI World Small Cap
5% iShares MSCI Emerging Markets Small-Cap ETF

Sedan kan man månadsspara i ETF på Nordnet.
Berätta gärna för mig att jag har fel och varför :slightly_smiling_face:

1 gillning

Nja, tittar man på MSCI ACWI (med tillväxtmarknader) vs MSCI World (bara developed markets) så tror jag man hamnar på ca 13 % EM fond för att med två fonder efterlikna MSCI ACWI. T.ex. Lf global indexnära (MSCI world) och Avanza Emerging markets.

Ingen skillnad mot vad du betalar. Det är bara för att Avanza är tydligare med transaktionsavgifterna som dras inom fonderna. Du kommer betala det som står på Avanza även hos Nordnet (ungefär). Transaktionsavgifterna (inom en fond) varierar lite från år till år och det finns egentligen inga sanna siffror på den förrän löpande.

10-15% tillväxt kommer från de ovan nämnda indexen. Anledningen till att övervikta Sverige mot marknadsvikt är för att ha en så kallad homebias. Egentligen en högre exponering mot samma valuta som man lever och har sitt dagliga kassaflöde i. Ett sett för att hantera valutarisken bättre.

Varför skulle de då utgöra bättre investering? Om det är känt så lär marknaden redan prisat in det.

Men det finns något som kallas faktorinvestering där man exponerar sig mot kända riskfaktorer (som är förknippade med högre avkastning och högre risk). En av de tidigaste modellerna med riskfaktorer är Fama-French 3 faktor (senare även fem faktor) där en faktor är just småbolag.

Därför innehåller modellportföljerna som brukar tas fram varje år här på forumet en del småbolagsfond också.

För mig extrem övervikt EM, enligt tidigare nämnda index.

Varför inte Avanza EM eller motsvarande? Att bara ta Asien som proxy känns lite smålurigt bet.

Jag skulle tagit modellportföljerna (globala barnportföljen typ) här på sidan. Finns en lång tråd från januari då årets fördelning togs fram.

1 gillning

Toppen, tack!

Nja, tittar man på MSCI ACWI (med tillväxtmarknader) vs MSCI World (bara developed markets) så tror jag man hamnar på ca 13 % EM fond för att med två fonder efterlikna MSCI ACWI. T.ex. Lf global indexnära (MSCI world) och Avanza Emerging markets.

Aha! Såg på den här sidan detta: https://www.msci.com/our-solutions/index/emerging-markets Finns det något sätt där man kan se det momentant, i nuläget? Avanza Emerging bättre än LF Tillväxt trots extra skatt på utdelning?

Ingen skillnad mot vad du betalar. Det är bara för att Avanza är tydligare med transaktionsavgifterna som dras inom fonderna. Du kommer betala det som står på Avanza även hos Nordnet (ungefär). Transaktionsavgifterna (inom en fond) varierar lite från år till år och det finns egentligen inga sanna siffror på den förrän löpande.

Jaha, men är det bättre att ha på en ISK isf på Länsförsäkringar? I och med att det är deras fond? Läste att Avanza får:… på detaljer om avgiften.

10-15% tillväxt kommer från de ovan nämnda indexen. Anledningen till att övervikta Sverige mot marknadsvikt är för att ha en så kallad homebias. Egentligen en högre exponering mot samma valuta som man lever och har sitt dagliga kassaflöde i. Ett sett för att hantera valutarisken bättre.

Jag förstår…

Varför skulle de då utgöra bättre investering? Om det är känt så lär marknaden redan prisat in det.

Men det finns något som kallas faktorinvestering där man exponerar sig mot kända riskfaktorer (som är förknippade med högre avkastning och högre risk). En av de tidigaste modellerna med riskfaktorer är Fama-French 3 faktor (senare även fem faktor) där en faktor är just småbolag.

Därför innehåller modellportföljerna som brukar tas fram varje år här på forumet en del småbolagsfond också.

Just det, men nu förstår jag varför man kommer fram till 15% tillväxtmarknad. Men varför 10% GI småbolag i modellportföljen? Hur kom man fram till just 10%?

Varför inte Avanza EM eller motsvarande? Att bara ta Asien som proxy känns lite smålurigt bet.

Jag skulle tagit modellportföljerna (globala barnportföljen typ) här på sidan. Finns en lång tråd från januari då årets fördelning togs fram.

Jag tänker såhär: Mellanöstern: Toast när oljan är slut i Saudi. De försöker locka till sig folk med dubai osv men det är bara konstigt, kommer inte fungera. Brasilien, Sydafrika: Kaos. Okej sen har vi övriga sydamerika som kanske är bra. Ryssland, högst oklart, total brain-drain. Hmm konstigt bet, jag vet. Förordar du Avanza EM istället för LF?

Handelsbanken småbolag GI får man inte med asiatiska startups. iShares MSCI Emerging Markets Small-Cap ETF kan man dock inte månadsspara i, men det går i iShares MSCI World Small Cap om jag förstod rätt på Nordnet.