Sälja av Handelsbanken Småbolag?

Hej!

Hörde nyss på ett av dom nyare avsnitten på youtube angående uppdatering av rikatillsammans portföljen där Handelsbanken GI småbolag inte längre fanns med och en övervikt Sverige på 20%.

Jag sparar och har gjort i:

70% Avanza global
10% Plus AllaBolag
10% Handelsbanken GI småbolag
10% Avanza Emerging Markets.

Om jag skulle ändra sparandet som rekommenderas till:

70% Avanza Global
20% Plus AllaBolag
10% Emerging Markets

Finns det någon snabb uträkning hur mycket jag ”sparar” i fondavgifter?

Har ni med skrotat Handelsbankens Småbolag fond?

Ha det fint!

/ maskinen

2 gillningar

Lär inte bli många baspunkters besparing.

Personligen gillar jag din första portfölj bättre eftersom den är bredare och ligger närmare forskningen (hela höstacken) :slight_smile:

Ser ingen anledning att byta :+1:

2 gillningar

Med tanke på att gl småbolag är förhållandevis dyr, har en väldans massa ESG screening, innehåller en massa olönsamma tillväxtbolag samt har hög korrelation med globala aktier, så förväntar jag mig inte högre avkastning av den än DNB global, men har högre volatilitet. Så därav tycker jag gott man kan slopa den och köpa något annat för pengarna, tex Plus, zprv/x, mer global/em, eller varför inte 10% Captor iris för att få in något att än aktier.

3 gillningar

Jag kör exakt samma men tänkt slopa den. Alltid bara gått med förlust och dyr är den. Skulle bara kört 100% global index och inte klyddat till det🤦‍♂️ . Kommer byta till:

85% Avanza global
10% Allabolag sverige
5% EM

1 gillning

En aktieportfölj är ju till för att få hög avkastning över lång tid. Är Captor Iris bra för det ändamålet?

On topic så känns detta som en sån där detalj där vi inte kommer nå konsensus utan vissa kommer tycka att det är bättre med lite extra bredd (trots att det kostar) och andra kommer tycka att det är bättre att spara in lite på avgiften och satsa enbart på större bolag.

Ja i en långsiktig portfölj med 90% aktier tycker jag 10% Captor iris ger bra förväntade portföljegenskaper, minskar svängningarna med mer eller mindre bibehållen avkastning. Till skillnad från 10% SHB gl Småbolag som ger mer eller mindre samma förväntade portföljavkastning men till högre volatilitet.

2 gillningar

Vad finns det för vettigt om man istället vill exponera sig mot värdefaktorn i kombination med småbolag? Globalt finns såklart Dimensional Small Cap Value. Har den någon egentlig konkurrent?

Här hemma kanske PLUS Mikrobolag Sverige Index kan vara något.

Small cap value i form av ZPRV och ZPRX

1 gillning

Vänta vänta vänta nu… så det här med att äga hela marknaden för att få bästa riskjusterad avkastning… gäller det inte längre, eller är just Handelsbanken Gl Småbolag (helt plötsligt) för dåligt konstruerad fond för ändamålet? Högre volatilitet ja, men har inte småbolag högre förväntad (absolut) avkastning också?

20% (eller 30%) Sverige, skit i småbolag… vad är härnäst, 100% bitcoin och vad f*n vet någon nobelpristagare? :smiley:

8 gillningar

SHB slopar många bolag iom ESG inriktning och tar 3x högre avgift än en globalfond.

Svårt att räkna på det med denna ständiga ESG mani

1 gillning

Visst, hade man kunnat få tag i en bred global småbolagsfond för 0,3% i avgift utan en ESG screening hade det kanske varit ett alternativ, men hade ändå inte varit särskilt tilltalande. Men gl småbolag är inte där, och dessutom har dom en hel del överlapp i sina största innehav med MSCI world.

Småbolagsfaktorn i isolation är inte särskilt hög, blir dock mycket mycket bättre om man rensar bort för olönsamma bolag.

Riktigt usel jämförelse.

Jaja, smileyn var där för att det inte skulle tas på för stort allvar.

Bra, men ETFer. Kalla mig gärna gammeldags men det känns något obekvämt för egen del. Låga avgifter och passivt indexföljande är bra. Ej möjlighet till automatiserat månadssparande och eventuell motpartsrisk mindre bra. Tycker ETFer är rörigt, men så är jag uppenbarligen inte särskilt insatt heller.

Vad händer med fonderna om Xetra går i konkurs?

Håller med övriga.

Inget fel att ha med fonden, den har så liten del att den har ingen märkbar skillnad i portföljen vare sig avgiften eller avkastningen.

Jag har skippat den för att få en enklare portfölj.

snarare att där finns bättre alternativ på småbolagsfonder i form av ETFer

Månadsspar går bland annat via Nordnet (courtagefritt tror jag), samt Frejvid och Kiwitrader.

Om fondbolaget går i konkurs så äger du väl fortfarande aktierna, precis som med vanliga fonder. Jag är inte orolig över detta i alla fall. :slight_smile:

Oj, hade ingen aning om att det gick att månadsspara i ETFer överhuvudtaget :+1:

Äger man verkligen alltid de bakomliggande aktierna i en ETF? Min snabbgoogling ger att det finns olika typer av ETFer och att det inte verkar helt självklart vad som händer om bolaget bakom en viss ETF går under. Men som sagt, jag är inte insatt i den sparandeformen och vi har alla våra egna toleranser och bedömning av risker :slight_smile:

2 gillningar

Det bör man göra om etf:en äger fysiska aktier. Finns väl etf:er som använder sig av swappar för att replikera aktier, precis som en del fonder gör.

Så kanske det är, men nu var ju frågan om man får bättre riskjusterad avkastning:

• med Handelsbanken Småbolag

• utan Handelsbanken Småbolag

Den har ju rekommenderats senaste 5 åren, har den bytt index nyligen, eller vad har hänt?

1 gillning

Personligen upplever jag att den största orsaken till sviktande intresse på forumet kring globala småbolag och tillväxtmarknader (alltså att frångå höstacken i mitt tycke) är att de har underpresterat stora bolag i globalt index på sistone samt avgifterna som överstiger de rekommenderade max 0,4%.

Jag tror att om dessa fonder hade haft bättre avkastning de senaste åren så hade det låtit annorlunda.

Men det är åtminstone bara vad jag tror :slight_smile:

Tycker man ser samma tendenser i diskussionerna om Home Bias beroende på hur svenska börsen har gått bra eller ådligt :joy:

2 gillningar