Sälja av Handelsbanken Småbolag?

Ok, men jag vill ju tro att det inte beror på det :slight_smile: men ser inga vettiga argument heller…

Ok, att fonden är “dyr”, men att ha med 10% småbolag höjer bara totalavgiften (för 100% aktie-portfölj) med 0.04%.

3 gillningar

Håller med. Jag tycker de fortfarande platsar i portföljen. Möjligtvis tycker jag att det borde vara bolag i ännu mindre storlek i portföljen. De största bolagen är ju jättestora :joy:

Angående avgiften så beror det nog dels på att den är ganska ensam i sin kategori. Även tillväxtmarknader finns ju inte så många fonder att välja på.

Annars vet jag inte varför just dessa fonder egentligen ska vara dyrare.

2 gillningar

Håller helt med dig här. Tror att recency bias gör att många “hittar på” anledningar att ta bort EM och småbolag från portföljen.

Det får dock min inre contrarian bara att bli mer säker på att de förtjänar sin plats, så jag överviktar både EM och småbolag i min aktiedel nu. Värderingarna är väldigt tilltalande.

Håller dock med andra i tråden om att Handelsbanken Gl Småbolag inte är en jättebra fond, både pga avgift och att småbolagsfaktorn är svag i isolation, så jag kör med ETF:er.

2 gillningar

Vill du hamna närmre forskningen så kan du sälja av plusallabolag och köra 80% global indexfond istället för 70%

1 gillning

Vilka ETF:er använder du dig av, går de att köpa på Avanza?

Jag kör 10% tillväxtmarknader, varav 5% småbolag. Utöver det 20% SCV och några procent svenska småbolag.

Ja; ZPRV, ZPRX, WTED, och Aktiespararna Småbolag Edge.

1 gillning

Är ZPRS en bra ersättare till 10% Handelsbanken gl småbolag? Eller är 5% ZPRV + 5%ZPRX bättre?
Eller är det bara dumt att hålla på med ETF:er på Avanza?

Inte dumt att hålla på med ETFer, men däremot bör man räkna lite på huruvida man faktiskt sparar pengar om man gör det för att avgiften ser ut att bli lägre. Spread och courtage gör att det lätt blir väldig dyrt om man ombalanserar eller köper/säljer ofta.

Ja, och jag har funderat på om det vore ett bra alternativ. MEN det jag är osäker på är ju FX avgiften vid köp (och sälj så klart). Jag antar att den tillkommer även om courtaget är gratis?

Det verkar som att många tror att småbolag går bra när det är hög inflation och höga räntor… eller när covid var i full fart. Klart att dom inte haft speciellt bra avkasning då det är helt motsatt konjukturcykeln för att det faktiskt ska gå bra för dom.

2 gillningar