Någon ide? Jag tog bort tillväxtmarknader ett tag sedan för att det gav inget men nu känns det som att man gjorde ett dåligt val, ska man lägga till tillväxtmarknader återigen i portföljen.
Jag har bara bestämt för att köra Globala barnportföljen i vått och torrt.
Och när man läser att nu går Globala indexfonder, svenska börsen, småbolagen, utvecklingsmarknaderna bäst så kan man bara tänka “Vad bra! Det äger jag. ”
Vad grymt! Bra jobbat
Beror på. Kommer du plocka bort tillväxtmarknader igen om den går dåligt en period? I så fall nej. Annars hade jag personligen lagt till tillväxtmarknader igen.
Själv har jag hela mitt kapital i en globalfond som inkluderar tillväxtmarknader, men jag tror inte att det spelar någon enorm roll om man väljer en med eller utan, så bäst är nog att inte pilla.
Det som har gått dåligt förra perioden tenderar att gå bra nästa period, och vice versa. Om det är ett bra eller dåligt val baserat på utfall vet ingen, men processen “välja det som gått bäst på sistone” skulle jag nog rösta emot.
Att tillväxtmarknader inte varit någon hit på sistone är snarare ett argument för att det är viktigare att ha det nu än det varit innan om man frågar mig.
Jo men tillväxtmarknad är inte riktigt en “Kina fond” det är en “Asien fond”, med olika ifrågasättande länder vilket jag inte riktigt vill ha.
Tycker att en globalfond tillsammans med Sverige fond är mer än tillräckligt faktiskt.
Jag utesluter tillväxtmarknader fortfarande.
Inte bara Asien - Brasilien, Sydafrika, Mexiko, saudi m.m.
Jag har alltid haft en given 10% plats med EM i portföljen.
Ja. självklart.
Vad tror ni utsikterna för EM. Index är framöver? Kommer de fortsatt gå trögt nu med Kina-tullarna klubbade och klara från USA?
Personligen håller jag kvar, men behöver öka EM-delen från 5% till 10% av totala portföljen för att matcha ACWI-fördelningen av länderna. Även om EM förmodligen inte kommer avkasta mycket bättre än en räntefond kommande år vill jag fortfarande känna att jag investerar brett, billigt, globalt, och att äga så mycket av marknaden som möjligt.
Jag har valt att välja in det eftersom jag vill ligga exponerad mot en så global portfölj som möjligt (även om @JFB:s mer ideologiska tankar lockar mig). Så jag tror inte att man ska välja tillväxtmarknader baserat på vad man tror om framtida utveckling utan snarare om det ingår i ens filosofi eller inte. Dvs. då slipper man också ångra sitt beslut beroende på utfallet.
Tycker frågan snarare ska handla om du vill äga hela marknaden eller inte?
Vad gör du om tillväxtmarknader går bra men utvecklade länder får en sämre period? Tar bort utvecklade länder helt, för de ger inget, och bara kör tillväxtmarknader?
Min portfölj ser ut såhär:
85% DNB Global Indeks
5% Plus Allabolag Sverige
5% Avanza emerging markets
5% småbolag
Så slipper jag undra om jag ska ha ditt eller datt för jag har det mesta i globala indeks fonden och kryddar med lite av varje så slipper jag känna Fomo. Kanske prova det?
Jag ogillar Kina och även andra diktaturer och har valt att undervikta EM till kanske 2%, samtidigt har jag istället ganska mkt övervikt mot småbolag, främst i Sverige och US. Känns ideologiskt rätt för mig och mitt bet är att mina småbolag över tid kommer ge bättre avkastning än EM🙂
Det finns goda skäl till att långsiktigt äga “hela marknaden”, som många säger ovan.
Med det sagt, så har emerging market faktiskt gått starkt senaste året: Avanza emerging markets fond har gått upp 22% på ett år, och Hang Seng börsindex har gått upp 33%. Men detta faktum verkar ha helt drunknat i AI-hype-bruset.
Japp, jag kommer hålla kvar också, var mest intresserad hur ni andra ser på det just nu.
F.n. 5% av totalen i EM men kommer nog vikta upp till 10% där. De största innehaven sett till länder blir då snudd på exakt som MSCI ACWI fördelningen i hela min portfölj, och då är globala småbolag också med. Känns som en bra långsiktig strategi.
Bättre gå på den fördelningen om man har mer än bara globalfond än att försöka följa MSCI World, blir lite missriktande då tycker jag.
Amen Jan. Inte ideologi ju
Högst pragmatiskt baserat på lång erfarenhet av att leva i sådana länder
Samt insikten att man inte behöver äga bolag som är listade i de länderna för att ta del av tillväxtmarknadernas ekonomi.
I vanligt tal kallat export
Var kan man läsa dina tankar?
I lösa inlägg i olika trådar
Detta sammanfattar väl min syn på det hyfsat
Det är ju väl hela grejen med global indexfond att den ska ersätta USA ifall något annat land går bättre, 5% tillväxt kommer inte göra dig rik.