Jag håller på att sätta ihop en ny portfölj med indexfonder och är tacksam för tankar och inspiration. Spartid är 20+ år och tanken är att få in minst 2500kr varje månad i denna portfölj
Min tanke är följande
70% globalfond. Där är min tanke lf global
20% Sverige. Plus alla bolag
10% Tillväxt. Vad har ni för förslag här? Min tanke var Storebrand global all countries för att få med tillväxten men blir också lite ”kaka på kaka” med global delen.
Borde en Europa fond vara med? Eller har man ganska bra teckning där ändå med global delen?
Jag skulle byta ut Storebrand all countries mot en ren emerging markets fond. Till exempel Avanza emerging markets eller Länsförsäkringar tillväxtmarknad index A. Blir mindre överlapp och onödig avgift.
Ingen kan säga att A är bättre än B i detta fallet, slutresultatet kommer vara på marginalen för dig oavsett vilket. Du har en bra komposition av din portfölj vilket du än väljer.
Du har rätt. Med LF global + Ava em sparar man 0,08-0,09% i årlig avgift på Avanza om jag räknade rätt med angiven fördelning.
81kr/investerad miljon och år. Det kan det kanske vara värt för att slippa omaket med återbalansering.
Skulle funka? Är det Avanza EM som gäller där eller vilka andra alternativ finns det?
Gillar egentligen inte att lf global inte följer msci world index men har redan endel där i så tänker att jag kör vidare på det. Skillnaden är ändå marginell?
Smakfråga, men enligt forskningen är tillväxtmarknad och lite homebias aningen bättre än utan.
Om man dock inte hade tänkt att leva i Sverige i framtiden när man ska avverka portföljen, så har jag svårt att se varför man ska övervikta Sverige. Enda orsaken jag ser är isåfall beteendemässigt, dvs om man skulle få sämre/bättre avkastning än de runt om sig i Sverige kan det leda till onödigt pillande med portföljen.
Hur tänker ni kring de eventuella ”riskerna” som finns i tillväxtmarknaderna? Jag tänker främst på olika politiska risker som kan uppstå i länder som kina och Taiwan? Bör man tänka något speciellt på det eller är det bara att köra på? Med tanke på att EM-fonder är så pass stora
Du kommer få olika svar, men personligen avstår jag Kina av politiska och etiska skäl. När sådana aspekter vägs in finns det inte nödvändigtvis ett rätt eller fel är väl värt att tillägga.
Egen sammanfattning: Efter över 120 inlägg är folk fortfarande inte överens och två läger har bildats.
Ett läger vill avstå pga etiska/politiska skäl eller av oro för att det kan gå åt skogen snabbt där diktaturer bestämmer.
Det andra lägret (mig själv inkluderad) skriver att allt detta redan är inprisat av marknaden och att det inte är ett skäl att skippa en stor del av den globala marknaden samt diversifieringen och ökade riskjusterade avkastningen det innebär.
Också lite prat om vilka perioder EM har överpresterat samt underpresterat. Men där tycker jag slutsatsen är att alla tillgångsslag överpreserar och underpresterar i perioder.