Hej och tack för ett grymt community. Har lyssnat på podden länge och gick med i forumet nyligen!
Jag skulle vilja ta lite input kring mitt privata pensionssparande. Tidshorisonten är 30-35 år, jag är 35 år gammal, och målet är maximal tillväxt med minimalt arbete. Det bör tilläggas att jag har disciplin att inte röra pengarna även vid nedgångar. Det stämmer historiskt i alla fall
-
20% Avanza Global
Global indexfond med låg avgift -
20% LF Global Indexnära
Jag är mycket för riskminimering så även om detta valet mer eller mindre är identiskt med ovan så vill jag gärna ha mina pengar lite utspridda. Orsaken är som sagt riskminimering och “jag vet inte vad jag inte vet” kring vad som kan hända med en enskild fond. -
20% SPP Aktiefond Global A
Har denna av samma orsak som LF men även för att den följer MSCI ACWI som jag tolkar är mer viktat mot EM än MSCI World. -
20% Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK
Billig indexfond med småbolag för ökad tillväxt på sikt. -
20% Avanza Emerging Markets
Billig EM-fond för ökad tillväxt eftersom EM växer mer än bolag i USA, Europa etc.
Utöver generellt feedback undrar jag även; har jag för stor andel i småbolag och EM? Fokus är som sagt tillväxt på 30-35 år. Tar jag för stor risk dvs riskerar jag att få sämre tillväxt om det visar sig att exempelvis EM-bolagen inte går så bra som de som finns i världsindex?
Tack på förhand!