Likt som många andra, otroligt kluven gällande tillväxtmarknadens vara eller icke vara i min portfölj.
Hur ser det ut för er inför 2025, äger ni Emerging Markets?
Likt som många andra, otroligt kluven gällande tillväxtmarknadens vara eller icke vara i min portfölj.
Hur ser det ut för er inför 2025, äger ni Emerging Markets?
Ja, ca 15 procent. Inte alla ägg i samma korg är ju ledordet.
Ja, det gör jag. Vill inte utesluta 12% av världsekonomin.
Endast passivt via globalfonder och fondrobot.
Nej. Gjorde det ett tag, men avkastningen var så himla låg jämfört med andra fonder.
Kommer inte en global indexfond rent tekniskt inkludera dessa om de får ett större börsvärde i framtiden? Så egentligen behövs väl bara en global indexfond för att täcka upp?
Många indexfonder som heter ”Global” så som DNB/Länsförsäkringar/Avanza osv investerar bara i så kallade Developed Markets. Vilket utesluter tillväxtmarknader.
Storebrand Global All Countries är en av få som verkligen investerar helt globalt. Om än med ESG screening som så många andra.
Kommer köra vidare med 10% i tillväxtmarknad.
Ja, u-länder ingår i den globalfond som hela min pengamaskin är placerad i. Vad jag hört ska det vara 15–20 %.
Jag själv har ca 15% i tillväxtmarknader, inte valutasäkrat
Jag har 10% EM och kommer att fortsätta med det
I veckan kommer jag sälja av Lysa, har för mig de har en del EM. Men efter det så blir portföljen utan EM.
10% tillväxtmarknader. Hälften i indexfond med stora och medelstora bolag. Hälften i en småbolagsfond.
Också kluven. Jag har valt att inte ha EM.
Förutom sparkonto för räntedelen av mitt kapital har jag för närvarande 100 % i Skandia Global Exp A. Endast DM (developed markets).
Nej, inga tillväxtmarknader här. (Förutom i mitt lilla sparande i Lysa.)
Tillväxtmarknader gick betydligt bättre i år jämfört med svenska börsen. Jag kör vidare med 10% var.
Delade meningar, kul!
Vilken EM-fond äger ni som har en?
Nej för det känns inte bra i mitt hjärta att investera i många av dom länderna.
PS.
Jag kan tillägga att det underlättar att EM inte går så bra (just nu). Hade det varit så att EM var det enda som gav någon avkastning hade det förmodligen varit svårare att positionera mig så.
Ja, Via storebrand Global All Countries! Men inget skillt på sidan om de ![]()
Ja, har en skvätt EM i min portfölj. Runt 13% av mina icke-svenska investeringar. Huvudsakligen genom ETF:er som följer index som inkluderar både DM och EM, men även en liten del i ETF som viktar om bolag enligt värdefaktorn.