Just nu ser vi att Ryssland invaderar ett demokratiskt grannland. De stora ekonomier som inte tydligt tar avstånd är Kina, Indien och Förenade arabemiraten. Det finns också misstanke om att just dessa tre länder hjälper Ryssland hålla igång sin krigs- och fossilekonomi när västvärlden försöker straffa Ryssland ekonomiskt.
Min fråga blir då… Är det verkligen försvarbart att investera i dessa tillväxtekonomier? Och lite bredare, varför pratar vi aldrig om geografisk screening? Vi vet att dessa länder är djupt korrumperade och att banden mellan politik och näringsliv är starka. Samtidigt finns vettiga företag som verkar på dessa marknader som potentiellt skulle kunna bidra till en samhällsförändring i sina länder.
Vad säger ni om geografisk screening utifrån hållbarhetsaspekterna?
Lysa Hållbar har ingenting i tillväxtmarknader. Där har jag halva mitt kapital.
Och tittar vi på flest ägda fonder på Avanza/Nordnet så måste man scrolla ner rätt så mycket innan man hittar tillväxtmarknadsfonder. Utan att veta exakt varför folk inte tenderar att äga tillväxtmarknadsfonder, så kan man ju anta att det iaf delvis beror på svenskars höga medvetenhet för hållbarhet.
Intressanta funderingar, själv har jag något överviktat tillväxtmarknader med 20% av mitt långsiktiga sparande i SPP Emerging Markets Plus.
Är ett land likställt sina börsföretag?
Finns det någon skillnad mellan tillväxtmarknadsfonder?
Om ESG sparande egentligen inte har någon påverkan, spelar det roll?
Taiwan är ett demokratiskt land så det mesta där går bra tänker jag. Alibaba osv tänker jag är vettiga (om än kuvade). Däremot tänker jag att kinesiska banker känns lite svajigt med tanke på pengaflöden i den typen av länder. De värsta bolagen som ryska Gazprom är bortscreenade i ESG-fonder.
Klurade på om det gick att få ihop en demokratiportfölj med fokus på de länder som ligger högst upp på listan jag länkade ovan.
Den skulle kunna se ut så här:
Handelsbanken Norden Index Criteria, 40 %
SPP Europa Plus, 30 %
Öhman Marknad Pacific, 10 %
SPP Aktiefond Japan, 10 %
JPM Korea, 5 %
JPM Taiwan, 5 %
De två sista är tyvärr aktiva och dyra. Hittade inga bra indexfonder i Asien som uteslöt Kina.
Det finns tydligen bara 34 liberala demokratier enligt en ny undersökning:
Efter att ha läst den rapporten och funderat på Rysslands utveckling och vilka som inte tar avstånd från Ryssland har jag bestämt mig för att exkludera länder som inte känns kosher.
Eller formulerat som en regel:
Jag investerar bara i utvecklade marknader i främst Europa, Nordamerika, Oceanien och delar av Östasien.
Rent konkret handlar det om att välja indexet MSCI World istället för MSCI ACWI samt att undvika tillväxtmarknadsfonder, regionfonder där tveksamma länder ingår och så klart landsfonder i länder med tveksamt styre.
Jag kör Opti för mitt privata sparande och där är detta inget problem. Detta gäller mina pensionsportföljer. Jag har bytt AP7 Aktiefond mot ett hopplock av indexfonder. För tjänstepension har jag mest AMF. Där hade jag tidigare deras fonder Global och Asien Stilla havet. På samma sätt har jag nu byggt min egen globalfond där genom att vikta deras olika fonder får något som liknar MSCI World.
På AMF handlar det om fem olika regionfonder jag sätter ihop:
Nordamerika, 60 %
Europa, 15 %
Japan, 5 %
Sverige storbolag, 10 %
Sverige småbolag, 10 %
Detta är inte är en ekonomisk fråga utan en etisk. Jag tror väldigt mycket på Östasien när det gäller ekonomisk tillväxt, men det känns inte rätt att stödja Kina.
Frågan är bara hur mycket vi stödjer Kina när vi har pengar i en EM indexfond ? Man kan se det på många olika sätt. Att investera i marknader som är inte så utväcklade kan vara också ett sätt att hjälpa vanlig folk i Kina och Afrika .Det borde vara bra ha ca. 20%i EM indexfond långsiktigt. Jag ser inte så stor samband att mina investerade pengar i Asien skulle hjälpa så mycket Samsung och många stora företag i Asien som ingår i index. Inte mycket småföretag som är inblandade i EM index. Sedan vad är hållbar kan man diskutera länge. Men det vad vi vet idag är att Asien blir bara större och har mer makt i vanliga livet. Det är där utväcklingen finns och de sprids över hela världen .