Investeringar i tillväxtmarknader, etiskt?

(Utbryten ur Avanza emerging markets!)

Lite off-topic men personligen investerar jag inte i tillväxtmarknader av etiska skäl. Det finns fantastiska länder och bolag bland tillväxtmarknaderna, men jag kan inte förmå mig själv att investera i regimer såsom Kina, Ryssland, Saudi och till viss del Brasilien. Jag går gärna miste om avkastning för att undvika dessa.
Skulle vara intressant hur andra tänker kring detta, men det kanske är en diskussion som borde tas i en egen tråd…

2 gillningar

Köper man en fond eller aktier är det väl som att köpa det på second hand? Kanske har en liten effekt för t. ex. företagets förmåga att få tillgång till kapital?

Jag har minskat ner på tillväxtmarknader under året av just det skälet du nämner. Är lite tveksam till i vilken omfattning jag vill direktinvestera i diktaturer och dylikt. Helt går det ju dock inte att undvika eftersom man investerar merparten av sina pengar i bolag som har verksamhet över hela världen.

Klurig fråga som jag också ställt mig.

Det som är lite synd är att när man väljer bort Emerging markets går man miste om att investera i exempelvis Sydkorea, Taiwan och Indien som är stora ekonomier med demokratisk grund. Indien kanske inte är världens bästa land, men det finns ändå någon form av yttrandrefrihet.

Ett sätt att komma runt detta är väl givetvis att köpa aktier från dessa länder direkt, men då hamnar man i moment 22 med vilka aktier man ska välja. Jag föredrar nog index själv.

Kanske ett sätt att komma runt detta för att ta del av dessa länders utveckling är ETF’er som är landsspecifika? Givetvis får man tyvärr betala lite mer för det i form av högre avgift, spread, courtage och valutaväxling. Men det är ändå billigare än aktiv förvaltning.

Jag ska själv fundera lite mer på det här.

Några ETF-förslag från kända bolag
iShares MSCI India
Lyxor MSCI Taiwan
Lyxor MSCI Korea

Sedan finns det några riktigt billiga ETF’er från ett bolag som heter Franklin på Nordnet, men jag vågar inte säga något om dessa. Där kostar Indien 0,19% i avgift och Korea 0,09%, mycket mer prisvärt.

Jag är kluven till det här med de etiska, sociala och hållbara aspekterna. De ÄR viktiga, men fråga är hur stor påverkan det har att välja bort. Forskningen är ju inte helt tydlig. Tvärtom verkar det här “modet” att investera grönt skapa problem på andra håll som t.ex. att man bygger ett parkeringshus som är grönt för att det har några laddstolpar. :man_facepalming:

En av de klurigaste frågorna inom sparande skulle jag säga faktiskt. Sedan finns det ju få bättre sätt att utveckla ett land demokratiskt genom att ge dem tillgång till kapitalmarknader.

Det som är lite synd är att när man väljer bort Emerging markets går man miste om att investera i exempelvis Sydkorea, Taiwan och Indien som är stora ekonomier med demokratisk grund. Indien kanske inte är världens bästa land, men det finns ändå någon form av yttrandrefrihet.

Exakt, det finns jättebra länder som jag skulle vilja komma åt, men jag är samtidigt lite för “lat” för att börja köpa ETF:er.

Jag är kluven till det här med de etiska, sociala och hållbara aspekterna. De ÄR viktiga, men fråga är hur stor påverkan det har att välja bort. Forskningen är ju inte helt tydlig. Tvärtom verkar det här “modet” att investera grönt skapa problem på andra håll som t.ex. att man bygger ett parkeringshus som är grönt för att det har några laddstolpar. :man_facepalming:

Jag tror inte att det påverkar speciellt mycket att man egentligen investerar där, så det är inte rationellt ur den synpunkten. Det är just en irrationell tanke som gör att det känns bättre dock att välja bort dessa länder. Kanske är det lite att man klappar sig själv på axeln, men får det en att sova bättre på natten så…

Men på tal om ESG så har jag direktinvesteringar i t ex Evolution, som vissa anser är oetiskt på andra sätt. Så vi människor har nog verkligen olika värderingar. Avanza försökte väl hjälpa det lite med sin “hållbarhetsstämpel”, men den låter ju inte mig direkt filtrera bort fonder med kinesiska innehav :laughing: