Det beror på vem du frågar. Jag har sett olika artiklar och statistiska redovisningar som visar positiva resultat. Invändningen där är att det är för korta tidshorisonter för att kunna dra slutsatser. En annan invändning är att tolkningen av ESG är lika bred som tolkningen av vad som är bra för samhället. Väldigt stort spännvidd där, vilket tvingar konsumenten att hårdgranska vilken tillämpning av ESG som är aktuell i varje enskilt fall. Det är tidskrävande och kräver förkunskaper.
Generellt fungerar en ESG-indexfond som att den väljer bort branscher och bolag utifrån givna kriterier och sen väljer den in (eller viktar upp) andra bolag som är bra för framtiden sett till ESG. Det påminner om att välja bort de 10-20% sämst presterande bolagen och sen bara köpa de återstående. En sorts faktorteknik.
ESG värnar inte bara om miljön utan är ett dynamiskt åtagande som kanske inte alltid går i den riktningen vi tror. Att uppfylla ESG krav kostar företagen pengar och i sin iver att samla ESG poäng har en del företag även tvingat sig själva in i en speciell typ av marknadsföring, vilket i flera fall nyligen resulterat i att de blivit bojkottade av sina kunder och förlorat mycket pengar. Exempelvis Target, VF Corporation (The North Face) och Anheuser-Busch (Bud Light).
Target has lost $9 billion in market value since angry social media users called for a boycott of the Minneapolis-based retailer over its rollout of the “PRIDE ” collection featuring LGBTQ-friendly clothing for children.
Sales of Bud Light continue to plummet, reflecting ongoing backlash to the brand’s decision to hire transgender influencer Dylan Mulvaney as a spokesperson. According to data cited by the beverage industry trade publication Beer Business Daily, sales volumes of Bud Light for the week ending May 13 sank 28.4%, extending a downward trend from the 27.7% decline seen the week before.
Tanken är dock att försäkringsbolag, pensionsfonder och andra stora aktörer i framtiden endast ska investera i ESG fonder/företag och att allmänheten antas följa efter men vi är inte där än eftersom många tvekar då framtidens regelverk är ovisst och svävande samt att icke-ESG fonder generellt ger bättre avkastning.
Den backlashen kommer från konservativa i USA (och på detta forum ). Inget nytt att den gruppen är mot just det dessa kampanjer lyfte fram. Det kommer bli mycket mer ESG framöver och inom EU är det snart lagkrav på att alla investeringar måste vara ESG-anpassade. Dessutom har jordens länder gemensamt förbundit sig att följa 2030-målen, de 17 SDG och förenklingen “Global Compact” vilket alla är ESG. Allt med syfte att lyfta fattigaste från fattigdom, förse rent vatten till alla och att företag skall vara schyssta.
Värdelöst. Jag ser gärna att jag får så stor värdeutveckling som möjligt. Alla bolag på börsen driver laglig verksamhet.
Olja, kol, vapen, spel, porr, tobak, sprit är bra verksamheter som kan gå bra även när konjunkturen viker.
Sett studie med statistik, oklart hur långt bak den sträckte sig, sample osv, men visade att bolag med bra ESG betyg avkastar bättre. Slutsatsen var att de företag som är bra på ESG är i regel också välskötta i övrigt och det ev var anledningen till den högre avkastningen än ESG i sig
Precis så och det kan tilläggas att det numer är lagkrav inom EU att alla större bolag måste göra en separat hållbarhetsredovisning i samband med årsbokslutet. Detta om något kommer göra det enklare att skilja agnarna från vetet och kunna se vilka företag som är seriösa med sitt hållbarhetsarbete. Det är dessa som sedan kommer premieras i indexfonder.
Svårt att se EU kommer förbjuda investeringar i bolag så som Airbuss, Boeing, Honeywell, Renualt, Rolls-Royce holding och Walmart. Alla dessa bolag är exempel på vad som ingår i dagens ESG-listor från visa fondbolag.
Notera att Apple är exkluderat. Det är min poäng. Alla tolkar ESG olika. Inom EU kommer fonder snart vara mer likformade och bolag som inte når märket vad gäller ESG i sin redovisning kommer inte ingå i index. Ingenstans står det att du som person eller bolag inte får köpa aktier i ett bolag.
Vilka Esg fonder kommer gå bäst och vilka ska man lite på att de vet vad är det som är rätt Esg när alla exkluderar olika? . Finns ingen som gör lina innom Esg då det skapas nya Esg index hela tiden . Viken Esg indexfond ska jag välja om jag har kravet att den ska kosta max 0,30% i förvaltnings avg @Jacke78 ?
Vilken är bredast och billigast? Det kan inte vara Storebrand Global all countries då den inkl dåliga EM? Du borde veta svaret vilken indexfond kommer gå bäst och det ska vara Esg ? Det ska inte kosta 0,40% då det är inte mottiverat ta extra 0,20% i förv avg bara att något följer Esg index . Svårt att ha något bredast om man måste exkludera många dåliga bolag aktier
Då hade du varit kvar i Lysa Hållbar som du tyckte bäst om följde Svenska kyrkans lagar . Du kan vara trevligare än så @Aether ? . Alla har vi våra synder eller hur ?
Rent principiellt kommer den att vara sämre då den:
Exkluderar bolag på politisk grund
Lägger större andel av investeringarna i vissa bolag på politisk grund
Premierar sjuka bolag som Silicon Valley Bank som inte hade någon koll på ekonomiska fundamenta (de sket i att ha en chef för risk men väl chefer för politik) men där man hade “rätt” politiska åsikter
Hur vet du vilken klass är bättre (bäst) när det gäller Esg val av index ovch exkludering? Vad är det som utmärker handelsbanken indexfonder jämfört med andra exkluderingar? Var någonstans kan man läsa att handelsbanken Esg är rätt och bäst om man bortser handelsbanken egen bedömning ? Vem bestämmer vilken Esg exkludering är bäst i klassen angående Esg? Har du någon forskning om det?
Ps. Jag har också din bästa bank men de har inte varit lika trevliga mot mig då jag har inga kreditlån och inte lika bra bankkund. Jag kan vara otrogen och ha sparanden var jag själv vill även TP .
Bankmannen sa att jag är inte så en bank trogen .
Då fick han svaret att man ska aldrig gifta sig med banken
Annars gillar jag Handelsbanken
Kul läsa ditt inlägg. Allt är av politisk grund. Din inställning till ESG är också baserad på politisk grund. Utveckla gärna istället vad som är fel. Kan tillägga att jag inte förstod ditt exempel med SVB och vad det har för relation till ESG.
Det är egentligen rätt enkelt. Har man ett index som följer Parisavtalets mål om maximalt 1,5 grads temperaturökning är man bäst-i-klassen. Vilket är precis vad alla deras fonder har som jämförelseindex/urvalsindex. Jag välkomnar alla aktörer att ansluta sig till detta mål. Där har även Öhman en bit kvar att jobba med, med sina fonder de förser Lysa med.