Jag håller på att sätta ihop en portfölj, högrisk, 10-15år sparhorisont.
Det har blivit extremt mycket fokus på hållbarhet de senaste 5-10 åren. Jag funderar på vilken vilken globalfond man ska välja. Ska man välja en hederlig Avanza Global eller Länsförsäkringar Global Indexnära eller om man ska välja en globalfond med mer fokus på hållbarhert, t.ex. Storebrand Global Plus A .
Vad skulle ni ha valt och varför?
Jag tänker att Storebrand Global Plus A förmodligen kommer avkasta bättre pga fokuset ifrån omvärlden att man ska ha mer hållbarhetstänk.
Skulle vara tacksam för att få eran synvinklar & input.
Blir tyvärr tvärtom när alla stora fonder och aktörer ska springa och köpa ESG, det medför att priset på tillgångarna går upp och förväntad framtida avkastning går ner. Vill du fokusera på att få så hög förväntad avkastning som möjligt är Avanza global istället det givna alternativet, då dom har minst ESG fokus.
De tre du listat har det gemensamma draget att de exkluderar tillväxtmarknader.
Vill du ha en bred och billig global indexfond med hållbarhet som mål finns det två alternativ just nu: DNB Klimat Indeks S (ej tillväxtmarknader) och Handelsbanken Global Index Criteria (med tillväxtmarknader).
Storebrand Global Plus är det närmaste efter dessa två som dessutom har mandat att spendera 10% av sina tillgångar på så kallade lösningsbolag. Övriga fonder med denna inriktning är mer eller mindre identiska, förutom Avanza Global som exkluderar minst antal bolag mig veterligen.
Avkastningsmässigt rör det sig ytterst små skillnader, då de stora innehaven är identiska mellan alla fonder utan undantag. Beroende på vem man läser/ser säger de olika saker om påverkan av mer fokus på hållbarhet. Det går att lägga fram evidens i alla riktningar, ungefär som med allt annat i livet. Jämför fonderna och se hur de avkastat i år, över 1 år och över 3 år. Det är ingen skillnad i det stora. Din känsla är viktigare skulle jag säga, om vad du tycker är bäst utifrån ditt perspektiv.
Att det skulle vara negativt ur avkastningssynpunkt med fokus på hållbarhet är tyvärr en förlegad tanke som sitter ganska djupt rotad. Flertalet exempel finns på hållbara fonder som slår sin icke hållbara motsvarighet i avkastning.
Har du någon källa som inte är marknadsföringsmaterial som underbygger denna tes? Tyvärr är det snarare så att ESG skulle medföra antingen samma eller högre avkastning som är en djupt rotad marknadsföringsploy framfört huvudsakligen av organisationer med vinstintresse av konceptet.
Länkade flera akademiska artiklar som studerar ESG och dess påverkan på avkastningen i följande inlägg i ett annat ämne. Slutsatser från dessa:
The conclusion is that while ESG investing may have social benefits, higher expected returns for investors is not among them.
Companies with higher ESG scores have the following characteristics: larger size, lower credit risk, and lower equity returns.
The investigation of 49 developed and emerging markets indicates that environmental, social, and governance ratings negatively predict future stock returns.
Tyvärr räcker det inte med att titta på en enda period och några specifika fonder.
Att globalfonden inkluderar/exkluderar tillväxtmarknader är inte så viktigt för mig. Jag har kompletterat med en tillväxtmarknadsfond i min portfölj.
Det jag försöker få reda på är om globalfonder med hållbarhetsfokus, (Storebrand Global Plus) kommer avkasta bättre än vanliga globalfonder, (AG/ LFGI).
Och där kommer du nog dessvärre få väldigt olika svar så jag skulle lämna det åt din magkänsla och huruvida du tror på det framåt. Av dom fonderna som nämnts i tråden hade den med minst fokus på hållbarhet sämst avkastning. Men som det gamla hederliga uttrycket “historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning”
Orkar inte direkt sitta o leta efter vilka artiklar du tagit text från, en snabb googling åt andra hållet får motsatt resultat. Finns och kommer alltid finnas flera sidor av samma mynt. En studie kan visa en sak, och en annan studie en annan trots amma ämne. Föredrar därav att kolla på faktiskt utfall.
Givetvis ska man inte kolla vissa specifika fonder eller viss period enbart. Men då Avanza Global i detta sammanhang enbart presenteras över 5 år tyckte jag det var den relevanta tidsramen,vilket blev lite komiskt då den presterade lägst avkastning.
Du har skrivit i avkastningen senaste 3 åren för både LF global och Avanza global. Blir ju helt missvisande. Korrekt är följande: Avanza global - 71,27% (saknas typ en månad tills den funnits i 5år så siffror är från 18/8 2018. Har därför valt samma period för de andra fonderna också. ) LF Global - 74,51% Storebrand global all countries - 64,99% Storebrand global plus - 74,60%
Väldigt jämt mellan t.ex LF global och Storebrand Plus. Värt då att nämna är att större delen av den här perioden var inte LF ESG utan följde MSCI World. Jag tycker inte man kan dra slutsatsen att hållbarshetsfonden har varit bättre än de med lägre hållbarhet med den här korta perioden som grund.
Då får du gärna delge dessa akademiska studier du hittade med motsatt resultat! Artiklarna som är citerade är länkade ovan i mitt inlägg. Jag kan även rekommendera följande presentation för att få ett litet annorlunda perspektiv än de partsinlagor som kommer från branschen.
Du är medveten att alla dessa studier “kollar på faktiskt utfall”? Men oftast på ett mycket mer rigoröst och omfattande sätt.
Ändock valde du att göra det och använda det som belägg för din tes?
Det här är superviktigt och förklarar den skillnad som finns i mycket högre utsträckning än om en fond är inget, lite eller mycket hållbarhetsanpassad. Tillväxtmarknader har gått dåligt senaste få åren och har dragit ned avkastningen på de globala indexfonder som inkluderar dessa innehav. Exempelvis Handelsbanken Global Index och Storebrand Global All Countries. Du kan inte jämföra dessa fonder med exempelvis Länsförsäkringar Global, Avanza Global eller Storebrand Global Plus. Det är två olika kategorier av fonder. Lite som att jämföra äpplen med citroner.
Jag vill ha så breda indexprodukter som möjligt. Senaste åren har anti-esg bolag gått ruggigt bra. Som läget är i världen känns det i mina ögon inte som att vi har förmågan/är redo att globalt tänka på ESG lösningar samtidigt som krigsmaskineriet ska rustas upp. Fairtrade ammunition? solcellsdrivna tanks? Svanenmärkta missiler? Miljövänliga lithiumgruvor? Njä tror olja hänger med ett bra tag till, eller åtminstonne till jag går i pension om ca 15 år…