Lustigt att Avanza USA gått bättre än andra USA-fonder jag jämförde med, vad beror det på? Speciellt då senaste 3 åren, 5 procentenheter bättre än t.ex. Storebrand USA på 3 år.

Hmm… hur undgår man en sån här nit? Man kan ju göra allt “rätt” men ändå råka välja en felaktig indexfond. Dvs man vill köpa hela höstacken men råkar ta en fond som har ett subjektivt element (ESG som exempel) och avviker ifrån forskningen ovetandes och utan avsikt.
Antar att kanske till den allmänna sparandeguiden kanske bör tilläggas att fonden man väljer måste följa ett bra index (med hela höstacken) och så kanske Rikatillsammans kan föreslå ett bra index? (Bästa indexen 2024!
). Alternativt: Kanske bara tydliggöra att föreslagna fonder har ett bra index?
Och kan man anta att Lysa undviker sådana subjektiva avvikelser ifrån hela höstacken?
LF Global ändrade väl sin fonds index och bytte till ESG-index så att visst folk i forumet valde bort den? Dvs man kanske måste kolla sina fonder en gång om året att de följer ett bra index?
Det känns som detta borde in i den generella sparguiden? (notera, jag är inte speciellt kunning, har bara läst på här på bloggen, så ta det jag säger med en stor nypa salt)
Köp ETF utan ESG-filter är nog enda sättet i Sverige då alla banker har ESG-filter. Eller välj en med så lite borttagande som möjligt och se över då och då att de inte bytt (som LF gjorde)
DNB Global Indeks ska följa MSCI World Index enl Avanza. Är inte det utan ESG-filter?
Den har ESG-filter. Från faktabladet:
” Företag som eventuellt inte uppfyller DNB:s riktlinjer för ansvarsfulla investeringar kommer att hållas utanför fondens investeringsområde.”
Avanza Global är den som minst av vanliga fonder.
Om man köper ETF, nåt man bör veta jämfört med vanlig fond? Nån du kan rekommendera? ![]()
- Courtage och växlingsavgift tillkommer
- Går endast köpa i hela andelar, ej förutbestämt exakt belopp
Den sistnämna kan du månadsspara i courtagefritt på Nordnet
Är en av de 90 000 som blivit snuvade. Men bara till hälften, äger en annan USA fond som inkluderar Nvidia. Har två för att hedge:a risken med godtycklig ESG.
Hmm… Antar att svårt att ha KF på företaget och köpa via Vanguard? (Stort tack för hjälpen förresten
)
ETF bör gå att köpa om det är en depåförsäkring. Är det en fondförsäkring är det endast dem fonder som erbjuds av försäkringsbolaget
Det vore väldigt intressant med en aktierobot som kunde köpa delar av aktier, men också undvika företag som håller på med sådant man inte vill investera i…
Typ sigmastocks men inte bara hela aktier
Hur kan man se hur många/vilka typer av bolag som väljs bort i en fond? Eller hur store del av innehavet det gäller? Hörde att DNB Global Indeks väljer bort typ mindre än 0,7% av innehavet i sin kriterier och då kanske det spelar mindre roll?
Swedbanks usa indexfond verkar göra det samma, lite oklart vad hållbarhet “delvis” betyder dock.
Jo, precis. ESG känns som en subjektiv komponent med okänd risk som marknadsförs som något objektivt. Om man pratar om forskning och jämförelser med index så verkar de ju jämföra med index utan ESG, så ESG torde väl utgöra en avvikelse från forskningen. Men jag är inte så kunning som andra här i forumet. Spekulerar bara.
Ingen som pratar om den rosa elefanten i rummet, att ESG-uteslutning verkar ge högre avkastning när man jämför fonder på Avanza, hur kommer det sig?
T.ex. Avanza Global som ska ha minst ESG-uteslutning presterar sämre än LF Global Index som har mer ESG-uteslutning. Även Avanza USA som uteslutit Nvidia har gått bättre än andra USA-fonder, t.ex. Storebrand USA som har stor andel Nvidia.
Exakt. Och när Ryssland invaderade Ukraina köpte jag saab. Så stockpicking är ju ännu vassare under samma period.
Det är stockpicking att resonera så
Det är fortfarande ett avsteg från det forskningen är gjord på