Anledningen till att man är skeptisk till ESG uteslutning…

Problemet med utbudet i Sverige är att man inte får välja ESG eller ej, utan det är tvingat genom att i princip alla fonder som erbjuds har ESG-filter

1 gillning

Jag resonerar inte något. Utan skriver att historiskt så går det bäst för de fonder som kör med ESG.

Nyfiken på vad det beror på, varför har USA-fonderna som uteslutit Nvidia gått bättre än de som kör med dem?

1 gillning

Utgår du från att historisk avkastning visar hur en fond kommer prestera? Eller är du sarkastisk?

1 gillning

Delvis selektionsbias. Förmodligen mestadels att ESG gått väldigt starkt genom corona. Mycket fossil industri fick en rejäl smäll där efterfrågan kraschade på bränslen.

Så de fonderna som exkluderade fossilt när en sådan oväntad förändring kom tjänade på det.

Att fossilt bränsle fasas ut är känt, så det kommer inte framgent ge någon fördel ESG.

1 gillning

Jag har inte skrivit hur fonder kommer att prestera. Det jag skrivit är att de fonder som kör ESG har historiskt bättre avkastning än de som inte gör det. Jag undrar vad det kan bero på helt enkelt. Vad tror du det beror på?

Ja ska verkligen bli intressant att följa, historiskt så går det ju bäst för de fonder som kör med ESG, så vi får se hur det utvecklas helt enkelt, speciellt om de stora pensionsbolagen också kör mer ESG, lär vara till deras fördel då.

har gått

Det finns teoretiskt stöd för att ESG kan förväntas underavkasta brett index riskjusterat.

2 gillningar

Ifall många stora organisationer går mot ESG, så som alla försäkringsbolag, investmentbolag och alla pensionsbolag, så finns det väl en chans att de bolagen inom ESG går bättre än de utanför, precis som de gjort historiskt?

Well det leder ju i så fall till att dessa bolag drivs till övervärderingar. Om de nu redan har överpresterat så kan man ju anta att sannolikheten att dessa bolag redan är övervärderade i större utsträckning än andra bolag.

Vilket gör att de nu skulle vara sämre att köpa nu då deras avkastning kan förväntas vara sämre (p.g.a. de är övervärderade nu).

1 gillning

Ja det blir intressant att följa, det lär ju flöda otroligt stora summor till bolagen inom ESG de kommande decennierna, från de som är utanför, då världen blir mer och mer politiskt korrekt.

Jag skulle tro att det snarare leder till att de som inte investerar i ESG kommer casha in på det flödet. Genom att sälja ESG aktier till överpris och köpa icke ESG aktier till underpris.

Glöm inte att för varje krona någon köper en aktie är det någon annan som säljer samma aktie…

3 gillningar
  1. Du ber mig spekulera medan syftet med breda globala indexfonder är att inte spekulera i enskilda sektorer eller företag.

2. Grön bubbla. Om jag ändå ska spekulera. Tänk dig istället att året är 1999, du närmar dig dot-com craschen och jämför en fond som premierar IT-bolag och tar bort andra random företag.

3 gillningar

STIIIAM innehåller iallafall Amazon

Enkel tumregel: har firman eller fonden ESG som stark profil? Avstå köp.
Alla firmor har den obligatoriska ESG-rutan på sin hemsida, men titta efter hur omfattande all-in företaget är på ESG. Det är bara en tidsfråga innan deras överdimensionerade HR-avdelning gjort bolaget omöjligt att arbeta på och de mest produktiva har packat iväg någon annanstans.
Kvar finns bara likabehandlingsplaner, “[redigerat innehåll pga känsliga läsare]” och förlustverksamhet.

1 gillning