Jag fick nyligen ett arv på några 100 000 som jag vill spara med en horisont på ca. 5-7 år. Har sparat i fonder i några år, men bara Swedbanks “paketfonder”, och tänkte ta tillfället att bli lite mer involverad, men vill inte heller skaffa ett konto i någon mer investeringsvänlig bank.
Jag hade ett rådgivningsmöte med Swedbank igår, och blev rätt besviken på möjligheterna att sålla bort investeringar i fossila bränslen, vapen med mera. Det är viktigt för mig - jag vill helst inte att en krona av mina pengar ska gå till olja, kol, gas, vapenproduktion osv, men t.ex. gällande vapen fick jag endast möjligheten att välja bort de mest “kontroversiella vapnen”, och trots mina preferenser gällande det här fick jag förslaget att köpa Robur Bas 50 och 75, där det finns en massa placeringar som jag inte gillar av de skälen.
Så, jag tänker bygga min egen portfölj, och min strategi har varit att plocka fonder från baspaketen som uppfyller mina krav, samt att krydda lite. Jag har också läst på en del, och nu kommit fram till den här portföljen. Skulle vara supervärdefullt med feedback!
Räntor (25 %):
Robur Climate Bond 5%
Robur Räntefond Kort 7.5%
Robur Corporate Bond EU 2.5%
Robur Corporate Bond Nordic 2.5%
Robur Obligation 7.5%
Aktier (75%):
25% Robur Transition Global
15% Robur Access Edge Global
10% Robur Talenten Aktie MEGA
10% SEB Sverigefond
7.5% Robur Technology
3.75% Robur Access Edge Europa
3.75% Robur Access Edge Japan
Sen vet jag inte om det är någon fördel att ligga kvar hos Swedbank. Jag har flyttat så mycket jag kan bort från dom. Ett konto hos Avanza är mycket trevligare.
Tack för det tipset, den verkar intressant. Nybörjargrej antar jag - men förstår inte riktigt varför spretighet är någonting dåligt? Man vill väl sprida sina risker så mycket som möjligt?
Något förenklat kan man säga att om du avviker från marknadsvikten, det vill säga investerar i något som inte liknar en global indexfond, sprider du inte risken – du koncentrerar den.