Finansiell rådgivare eller inte?

Jag har under ca 5 år använt LF som min rådgivare för tjänstepension och kapitalförsäkring. Ca 5 mkr i pension och ca 6 för kapitalförsäkring i ISK. Jag har just nu goda lönevillkor och sparar ca 100 tkr/månad. LF har inte direkt levererat och min kapitalförsäkring har gått plus minus noll på fem år. Ganska långt under min föväntan kan man ju säga.

Jag funderar nu på att flytta allt kapital men undrar om ni föreslår att jag använder mig av annan rådgivare, tänker då i första hand på en som är helt fristående och där man får tillbaka fondkickbacken men man betalar ca 1,5% i avgift eller om det finns nåt annat tips?

En annan variant vore att jag väljer ut 5-6 fonder med låga avgifter och sprider risken själv i dem.

Vore tacksam för inspiration.

Du kan inte utvärdera om förvaltning är bra eller inte baserat på relativt kortsiktig prestation. Det saknas tyvärr koppling mellan skicklighet och utfall på ett par års sikt.

Däremot kan du utgå från att alla bankrådgivare är ingenting annat än försäljare. I nivå med hästkrängare och bilhandlare. Undvik! De är inte rådgivare, de är försäljare! De kommer sälja fonder som är bra för banken och dåliga för dig.

Absolut inte någon som titulerar sig “fristående”. Det är inte ett skyddat ord och de kommer bara sälja dyrare lösningar till dig.

Om du ska ha en rådgivare (vilket du förmodligen inte har någon större nytta av) så ska denna vara “oberoende”, vilket är ett mycket viktigt ord här! Inte fristående utan just “oberoende”.

1.5% årlig avgift är mer eller mindre helt uteslutet. Det är alldeles för dyrt. Det blir enorma summor över tid.

Spana in billiga indexfonder enligt 4-hinkmodellen, alternativt Lysa.

Du nämner även kapitalförsäkring i ISK. Det kan inte stämma. Kapitalförsäkring är en “kontoform”, ISK är en annan kontoform. Du har antingen det ena eller det andra, sen har du någon form av värdepapper inom detta konto.

2 gillningar

Hej och stort tack. Oberoende var det ord som användes, my bad. 1,5% motiverades av att man fick fondkickbacken vilket tydligen ofta är 50%. Det var ISK jag menade, jag har 11 fonder på detta ISK konto.

1.5% är fortfarande fullständigt uteslutet! Du bör inte köpa fonder som har avgifter över 0,4%, globalfond ligger runt 0,2%.

Så du får tillbaka kickback på 0,1-0,2% och för det nöjet får du betala 1,5%?!

1 gillning

Tack Nattugglan :slight_smile:

Välj globala indexfonder med max avgift på 0.2% och strunta i rådgivare. De kommer inte kunna ge dig bättre resultat än detta över tid av samma skäl som aktiva fonder går sämre än passiva indexfonder.

1 gillning

De vanligaste globala indexfonderna som rekommenderas här är upp 75-80 % jämfört mot 5 år tillbaka.

Spring!

Du tror inte att du klarar av förvaltningen själv med inspiration från forumet?

1 gillning

Tack Gusten, man är lite lost och blir kanske lite lätt lurad på köpet

1 gillning

Tack Flurre, jo det kanske är bäst att köra själv, jag skall bara ha tid att sätta igång. Är det bara att flytta över till tex Avanza eller nån annan? Och gäller det både ISK och pensionerna?

Tycker du att jag skall sätta allt i globala fonder eller sprida mer?

Om du upplever att du inte har tid så kan du testa Lysa, ett kort frågeformulär avgör din risktolerans och sedan viktas förhållandet mellan aktier/räntor.

Du har sedan ett ISK du gör insättningar på precis som vanligt när du månadssparar och pengarna placeras automagiskt.

Det är typ enklare att komma igång med Lysa än att läsa och förstå min förklaring.

Vet inte om Lysa har någon pensionsförvaltning på det sättet.

Har min egen tjänstepension hos Avanza och de har ett verktyg för att söka efter dina pensioner och identifiera vilka du kan flytta dit, jag tyckte det var smidigt.

2 gillningar

Tack igen, mycket uppskattat! Börjar bli riktigt sugen på att läsa på ordentligt nu :slight_smile:

Du kan inte sprida mer än att ha allt i en billig global index fond med då lite ESG som möjligt.

Bolaget Plus kommer snart med en ny global indexfond helt utan ESG. Så ett bra alternativ är att flytta allt till Avanza och välja den. Allt annat kommer äta mer avgifter.

Möjligen ETFer men då blir det lite mer komplicerat så enklast är Plus global.

Vad menas med ESG?

Environmental, social, and governance

Det betyder att aktier väljs bort från fonden baserat på dessa kriterier. Fonden kommer då alltså inte att följa hela marknaden.

Det är dock något godtyckligt, så alla ESG-fonder exkluderar inte samma aktier. Men t.ex. är det många som exkluderar bolag som har exponering mot olja och det förvärrar nedgångarna just nu pga ett krig som driver ned börserna men driver upp priset på olja.