Kapitalförsäkring företag - Rekommendation fondfördelning

Hej. Har nu denna fondfördening i en kapitalförsäkring hos Folksam via mitt företag. Funderar om det går att förenkla med bättre resultat/lägre avgifter.

Några alternativ jag funderat på är;
SEB Sverige Indexnära 20%
SPP Global Plus 80%

Rikatillsammans basportfölj

Lysa

Kommer spara nånstans mellan 10000-15000 i månaden med en sparhorizont på 5-15 år.
Vill hålla det relativt enkelt med automatiskt överföring varje månad

Dubbelkolla så dom inte har skalavgifter på typ 0,65%. Rätt vanligt

Som jag förstått det ska det inte vara några yttligare avgifter. Har frågat min mäklare mer än en gång vart det är dom tjänar pengar, allt jag fått fram är att det inte är ur min plånbok dom plockar vinsten ifrån. Avgifterna är t.o.m snäppet lägre än hos Avanza.

Känns rent spontant som att jag missat någon dold avgift så utifall någon vet mer får dom gärna upplysa mig

Detta, eller Lysa, hade jag tagit alla dagar i veckan :+1:

Finns det några fördelar med Lysa mot att ha ett eget sparande hos t.ex. Avanza? Det är ju väldigt enkelt att sätta upp ett månadssparande i en kapitalförsäkring hos Avanza

Nu tänker jag framförallt
SEB Sverige Indexnära 20%
SPP Global Plus 80%
vs
Lysa

Beror på om man jämför mot Lysa Bred eller Lysa Hållbar. Och huruvida man tänkt ha räntor eller ej i portföljen. Men jag ser inget som helst problem med att månadsspara i SEB+SPP hos Avanza. Fina billiga fonder.

Prova maila deras kundtjänst istället, fråga om dom tar ut några fler avgifter utöver fondernas förvaltningsavgift.

Småspararguiden avråder från Folksams kapitalförsäkringar:

Vad är anledningen till att du vill ha KF framför ISK? Förmånstagare?

ISK går inte att ha som företag. Därav KF

1 gillning

Ja ok, missade att du skrev det, då rekommenderar jag Avanza eller Nordnet. Nästan alla andra aktörer har skalavgifter på sina företagsförsäkringar. Lysas är också relativt dyr till marginell nytta.

Vettiga fonder om du väljer Avanza:
Avanza global
Avanza Emerging markets
Plus Allabolag

Nordnet:
Länsförsäkringar global indexnära
Länsförsäkringar Tillväxtmarknader
Nordnet Sverige indexfond
Plus Allabolag

Går över till Avanza. Ringde till Folksam & fick till svars att det är en skalavgift på 0.7% samt en årlig avgift på 240kr.

Har som sagt kikat på SPP Global Plus (80%) & SEB Sverige Indexnära (20%), är PLUS Allabolag Sverige strået vassare än SEB pga lägre avgift? Verkar vara samma innehav i stort sett

Misstänkte det, många som blivit blåsta på konfekten genom åren av pensionsdrakarna.

Låter bra.

Vill du väldigt gärna ha fonder med höga ESG-krav (Environmental, social, and corporate governance). Eller vad är anledningen till att du vill ha SPP Global Plus (som selekterar mycket hårt på ESG)? Plus alla bolag tar nämligen 0 hänsyn till ESG, medans SEB Sverige indexnära exkluderar också bort några bolag, och som du också skrev har aningen högre avgift.

Är väldigt dåligt insatt i just dessa detaljer. Därför jag använt mig av Folksam & nu försöker ta råd från er.

Rent krasst så är ESG inget jag tänkt på eller är insatt i. Har sett fonden rekommenderas som ett väldigt bra alternativ här på forumet bara. Det jag först & främst är ute efter är att den eventuella vinsten ska bli så stor som möjligt, säger jag nånting annat så ljuger jag.
Men missförstå mig rätt, kan jag ta hänsyn till miljön för en liknande peng så gör jag gärna det.

Tanken är ändå att spara över 150 000 om året i ett passivt sparande så vill ju gärna att det ska bli så rätt som det kan bli.
Tänkte hålla det enkelt med två fonder men har egentligen inget emot att lägga pengarna i fler om man räknas få samma resultat mot lägre avgifter

Okej,

Fonder med hög ESG profil kan ge sämre avkastning över tid, och gör begränsat med nytta i praktiken. Se gärna detta klipp om du vill få djupare förståelse för varför:

Men finns inga garantier för någonting vad det gäller investeringar tyvärr.

Jag väljer i alla fall att en bredare fond med lägre avgift, tex Avanza Global eller Länsförsäkringar global indexnära, men du får såklart göra som du vill.

80% Global och 20% Sverige är oavsett ett mycket bra val långsiktigt och du får betydlig bättre riskspridning än genomsnittliga investerare.

Nej att det är risk involverad även i fonder är jag fullt medveten om.

Hur resonerar du runt Avanza Global mot Länsförsäkringar Global? Är Avanza fortfarande lite dyrare pga skattereglerna?

LF/Avanza Global (80%) & PLUS Allabolag (20%) får det nog bli.