Investera som företag – Vilken bank?

Hej, är just i processen att undersöka vilken bank vi ska använda för att långsiktigt förvalta mitt holdingbolags tillgångar på aktiemarknaden (själv, inte med extern part).

Har idag Sparbanken Skåne, men de tar ut en avgift på 0.4 % på allt på ett KF, oavsett fondens avgift.

Helst hade jag velat köra SAVR men de har inte för företag. Andra alternativ är Avanza och såklart Lysa/Opti. Men det måste väl ändå finnas fler bra alternativ för företag? Till och med bättre än för småsparare?

Beloppet är initialt strax över 1 MSEK, med planerad årlig insättning på ungefär detsamma.

Några tankar eller tips?

Vad menar du med långsiktigt förvalta, diskretionär förvaltning? Annars kostar en KF inget på exempelvis Avanza men förvaltning får du ju sköta själv.

Inte med extern part, dvs sköta själv! Uppdaterat inlägget.

Optimalt för mig hade varit SAVR för företag, men nu finns ju inte det!

Jag använder Avanza med KF, är väl inga konstigheter och avgiftsfritt förutom just skatten som dras direkt från KF, hur smidigt som helst.
Knuffar bara in överskottet på DNB Global Indeks just nu.

3 gillningar

Det finns alternativ för kapitalstarka kunder (både privatpersoner och företag) som är oåtkomliga för småsparare men då ska man nog komma med en betydligt större påse pengar än några miljoner.

Typ skräddarsydda produkter eller rabatterade individuella avgifter.

Varför SAVR? Priserna?

Köp t.ex. ETF:er långsiktigt på Avanza eller Nordnet så blir det billigare än SAVR.
Speciellt med valutakonto.
Kapitalförsäkring är gratis om man vill ha det istället för depå.

Eller söker du något billigare än 0,05-0,1%?

Ja, framförallt för SAVRs rabatterade fonder.

Inte riktigt jobbat med ETF:er tidigare och bygger just nu en fondportfölj med målet att få bra spridning. Skulle du säga att typ alla fonder har motsvarigheter som ETF:er? Fast ETF:er är billigare eller?

Aldrig jobbat med valutakonto heller

Finns ett enormt utbud av ETF:er. Du kan välja fritt om du vill ha ESG eller ej.

Löpande avgifter är lägre på ETF:er vanligtvis, tex Amundis globalfond för 0,05% eller 0,07% om man vill ha med tillväxtmarknader.

Nackdelen är kostnad för courtage och valutaväxling (då nästan alla är noterade i Tyskland i EUR).

Valutakonto borde egentligen heta multivalutakonto. Vanliga konton i Sverige stödjer bara en valuta, SEK. Med valutakonton kan du inneha och handla i flera valutor. Du får då växla manuellt till den valuta du tänkte handla i, exempelvis SEK till EUR.

Exempel: Har du inte täckning för ett köp i EUR kommer affären nekas trots att du har saldo i SEK. Olika valutor, olika konton. Ingen automatisk växling sker.

Fördelen är att du kan byta fond eller aktie utan att växla två gånger. Du får även utdelning in i rätt valutakonto (gäller ej Avanza tydligen)

Okejokej, intressant! Ja det låter ju som en otroligt låg avgift hahah!

Som det ser ut nu tänker jag dock en väldigt diversifierad portfölj som är aningen komplicerad, se nedan tabell.

1. Vet du någonstans man enkelt kan hitta “motsvarande” ETF:er?
  2. Blir det för komplicerat och dyrt med courtage, växling osv vid ombalansering (4 ggr per år) med så många olika? Tot startvärde ca 1.5 MSEK

Detta motsvarar ca 65% aktier och 35% räntor, enligt nedan

Global Sverige Europa EM USA småbolag
37% 11% 5% 9% 3%
HY LY Korta räntor Mix räntor
5% 5% 17% 8%

Mer detaljerat:

Fond Avgift Inriktning Vikt Kommentar
DNB Global Indeks S 0.21% Global 37% Bred, global indexfond
PLUS Allabolag Sverige Index 0.22% Sverige 6% Bred, Svensk indexfond
Kvartil Investmentbolag+ Calculus A 0.64% Sverige Inv.bolag 4% Svenska investmentbolag
SEB Sverigefond Småbolag C/R 1.53% Sverige småbolag 1% Svenska småbolag, aktiv
Swedbank Robur Access Europa 0.27% Europa 5% UK, Schweiz, Frankrike etc
Swedbank Robur Small Cap USA A 1.49% USA småbolag 3% Småbolag USA
Avanza Emerging Markets 0.37% Tillväxtmarknader 4% Kina, Taiwan, Indien, Brasilien etc
Swedbank Robur Access Edge Jap 0.28% Japan 2% Bara Japan
Swedbank Robur Em Europe A 1.66% Tillväxt i Europa 3% Polen, Turkiet, Grekland, Ungern
Captor Aster Global High Yield A 0.66% Företagsobl 5% Hög risk – High Yield
Swedbank Robur Cor Bond Nordic 0.35% Företagsobl 3% Lägre risk
Simplicity Likviditet A 0.21% Räntefond 2% Lägre risk – stora företag, staten osv
AMF Räntefond Mix 0.13% Räntefond 8% lång 2-12 år. Dåliga 3 år för fonden
AMF Räntefond Kort 0.12% Räntefond 17% Korta räntor, låg risk

Spontant skulle jag säga att det blir en del pyssel samt kostnader inblandat.

Skulle personligen köpa Amundi Prime All-Country (ticker WEBN) istället och köra vanliga räntefonder.

Eller så kör du på dina fonder, enda skillnaden är att fondavgifterna inte rabatterade som hos SAVR

1 gillning

Skulle förenkla portföljen samt byta bort de med dyra avgifter.

Kvartil investmentbolag → Spiltan investmentbolag

Alla dyra småbolagsfonder → small cap value ETFerna ZPRX och ZPRV (lägre avgift och teoretiskt bättre avkastning)

Ta bort EM Europa då det är för hög avgift

Du behöver inte extra fonder för Europa och Japan, det är tillräckligt i globalfonden. Att avvika från världsindex är en risk du inte får betalt för (om man inte faktor-investerar dvs).

1 gillning

Skaffa konto hos Avanza eller Nordnet. Jag kan inte se att det finns något bättre alternativ för företag. Det är förstås tråkigt att inte SAVR eller Levler erbjuder sina tjänster åt företag. Hos Avanza och Nordnet kan du nyttja deras portföljbelåning och få viss hävstång till en låg kostnad, vilket är svårt/omöjligt att få till samma låga pris/ränta någon annanstans. Dock tycker jag att du ska räkna på om det verkligen är fördelaktigt med kapitalförsäkring när det är ett företag som är ägare. Alternativet till kapitalförsäkring är ju enbart 20,6 % i bolagsskatt jämfört med 30 % skatt för privatpersoner, samtidigt som schablonskatten i kapitalförsäkringar är densamma för företag som privatpersoner.

Okej, så du tycker det är tvivelaktigt om KF faktiskt är bättre än att “ta skattesmällen vid försäljning” som företag?