Vilka fonder är bättre ifall man inte betalar fondavgifter?

Hej!
Har en summa på 100 000 kr och min sparhorisont är 3-5 år. Tänkte lägga 70 k på någon fondrobot och 30 k på Avanza. Jag har också inte planerat att göra några mer insättningar på Avanza konton i dessa 3-5 år. Min Avanza sparande kommer därför väldigt sannolikt ligga under 50000 kr och jag kommer därför inte behöva betala några fondavgifter på min lilla portfölj. Nu undrar jag ifall faktumet att jag inte betalar fondavgifter bör göra någon skillnad på hur min Avanza portfölj ser ut:

1. Jag vet att aktivt förvaltade fonder statistiskt presterar sämre än indexfonder på lång tid. Är detta också sant när man räknar bort fondavgifter? Då förvaltade fonder är dyrare än indexfonder blir aktiva fonder mer “värde” för de som inte betalar någon fondavgiften?

2. Om jag struntar i förvaltade fonder och investerar i Rika Tillsammans nybörjarportfölj, finns det några substitut som är relevanta för om man inte betalar fondavgifter. T.ex. fonder som är bredare eller mer indexnära än de listade men som inte valdes för att de var dyrare? (Bortse från räntefonder.)

1 gillning

En i min mening mycket viktigare fråga är vilken fördelning du tänkt ha mellan aktiefonder och räntefonder.

Hur har du funderat där?

Tumregeln är ca 10% aktiefonder per sparår. Alltså först vid 10 års sparhorisont är 100% aktier lämpligt.

På Avanza tänkte jag 60 % aktiefonder och 30 % i sparkonto med ränta. Alltså inga räntefonder för tillfället då jag läst/hört att det är väldigt komplicerat och har låg avkastning just nu. Sedan tänkte jag 10% guld kanske? Inte helt säker på guldet dock.

Ja så gör jag också. Inte pigg på räntefonder så hellre cash med ränta :slight_smile: Det är också en av anledningarna att jag inte använder robot.

Jag tänker också att det kanske är onödigt att dela upp sparandet på två ställen, eller har du tänkt något speciellt just i att detta upp det på Lysa och Avanza mer än att ligga under 50 k på Aza?

Med sparande tänker jag långsiktigt och tycker inte det är lönt att i några år utnyttja Aza erbjudandet under 50 kkr. Förr eller senare går jag över 50 kkr och då vill jag inte behöva byta fonder bara för det. Tex om jag får mer pengar som jag kan spara. Jag väljer de fonder jag vill ha på lång sikt. Alltså jag hade inte delat sparandet bara för att klämma in mig under Avanza 50 kkr för att få möjligheten att välja aktiva fonder. Jag tycker det bara skapar merarbete och tvingar mig att behöva göra mer val, som sannolikt inte leder till bättre avkastning.

60/40 aktie/räntor (hur man än gör det med sparkonto eller räntefonder) låter väl vettigt med 5 års sparhorisont, kanske lite högt för 3 år, men det beror på hur riskvillig man är och ålder (är man ung kan man alltid chansa lite mer för man har många år att spara ihop mer)

Å andra sidan så har du ju en del cash. Om du behöver en del av pengarna efter säg 3 år så har du ju cash och skulle inte behöva sälja av mycket aktiefonder OM det skulle vara mitt i en krasch.

När det gäller fondval ….

Det kan nog finnas aktiva fonder som slår index OM man tar bort fondavgiften, men jag vill helst inte vara beroende av en viss förvaltare. De jag känner som håller på med aktiva fonder lägger tid på att ha koll på förvaltaren om den byter jobb för då kanske inte fonden utvecklas som tidigare. Jag vill helst inte vara beroende av en viss person och dess beslut.

Enda situationen jag accepterar aktiva fonder är när det är för en inriktning som det inte finns indexfonder för. Tex Global Tech eller Läkemedel. Om jag vill krydda en Globala barnportföljen med en 15-20% branchfonder så blir jag ibland tvungen att acceptera aktiva fonder. Men om det finns index, tex som PLUS nu kommer med Sverige Tech så tar jag hellre det.

Långt svar och jag vet inte om det svarade på dina frågor :slight_smile:

1 gillning

Räntebärande konton förr var bra! För spararna.

Bankerna är väldigt benägna att förmå spararna att ta risk och hänvisar därför till räntefonder med ganska hög volatilitet.

Men själva portfölj-tänkandet med diversifiering till ränta blir ganska meningslöst om risken är hög i ränteplaceringarna oxå.

Ränteplaceringar som ska användas om flera år behöver ge så pass mycket ränta att de inte gröps ur av inflationen.

För mig är därför den enda bra ränteplaceringen, acceptabel risk och acceptabel avkastning i förhållande till inflationen, IKC Avkastningsfond.

Inga räntefonder borde vara sämre än så.

Korrekt! Det är ju en avvägning mellan risk och risk. Risk för krasch. Risk för inflationsurholkning. På relativt kort sikt som 3-5 år tror jag att man ska ha en del ränta. Personligen föredrar jag sparkonto med ränta.

IKC avkastningsfond är företagspapper som tenderar att samvariera med börsen. Tex i Corona gick den ner runt 10%. Bättre än börsens 30% men i valet mellan räntefonder och aktiefonder så tar jag hellre högre andel aktiefonder och sedan riktigt låg risk på resten med cash på sparkonto … åtminstone i det tidsintervallet vi pratar om 3-5 år.

Men smaken är som vaken, kluven :slight_smile:

1 gillning

Thematica Future Mobility hade jag kört åtminstone för lekhink om jag inte behövde betala någon avgift :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 gillningar

Skön avgift :money_mouth_face::sweat_smile: meeen spännande. :see_no_evil:

Jag valde hälften enter småbolag hälften handelsbanken global småbolag. Kunde inte komma på något bättre.

Varför har den speciellt så hög avgift?