Vad ska jag göra med min kapitalförsäkring?

Hejsan!
Jag fyllde nyss 25 år och fick då tillgång till en kapitalförsäkring hos handelsbanken som mina föräldrar har sparat till mig. Min tanke är att jag ska använda pengarna till en kontantinsats i framtiden, säg om kanske 3-5 år.
Pengarna är placerade i högriskfonder för tillfället och efter ett rådgivningsmöte hos Handelsbanken gav de mig rådet att omplacera pengarna i lågrisk fonder, närmare bestämt i deras Multi Asset 25 vilket är en aktivt förvaltad blandfond med 1,12% i löpande avgift. MEN eftersom handelsbanken inte är opartiska så börjar jag fundera på om det finns andra smartare alternativ för mig.

Söker alltså tips, tankar, idéer… Hur hade ni gjort?

Mvh fullständig nybörjare när det gäller allt som har med fonder och börsen att göra…

Du kan börja med att berätta vad du har för fonder idag.
Men kan direkt säga att du borde INTE göra som HB säger. Deras förslag är jättebra för dom själva och inte för dig.

1 gillning

Multi Asset 25 kan du ersätta med att ha 25% av pengarna i en billig global indexfond och 75% på ett bankkonto med ränta. Då får du i princip samma sak till en bråkdel av kostnaden.

Du behöverinte heller ha kvar pengarna på Handelsbanken. Finns inget som hindrar dig att sälja fonderna och flytta pengarna till Avanza. Där får du tillgång både till billiga fonder och till sparkonton med ränta.

Eller så kör du in allt i Lysa på en 25/75-portfölj. Då får du något som är väldigt likt Multi Asset 25 för 0,37% avgift.

4 gillningar

Tack för svar :slight_smile:

Handelsbanken Tillväxtmarknad Tema (10%)
Handelsbanken Multi A 50 A1 SEK (30%)
Handelsbanken Multi Asset 100 (30%)
Handelsbanken Global Index Criteria (10%)
Handelsbanken Global Selektiv (20%)

Kan du utveckla varför deras förslag inte är bra för min del?

Anledningen till att det inte är bra för din del är att du får betala en hög avgift helt i onödan. Eftersom statistiken säger att förvaltade fonder på sikt inte slår index så betalar du extra för att på sikt ändå förlora vilket inte är så lockande.
Fonderna du har idag har också ganska höga avgifter. Hade som Emil ovan valt en räntefond och en indexfond vilket ger samma risk fast till mindre kostnad.

Mitt exempel.
75% - Spiltan Räntefond Sverige
25% - SPP Aktiefond Sverige

3 gillningar

Hej och välkommen Tora!
Såvitt jag förstått tar HB en årsavgift på sin KF, så jag skulle börja med att tömma kontot och stoppa in pengarna på en avgiftsfri KF eller ISK på Avanza. Sedan skulle jag köpa en blandning av Avanza Global (0,11% årsavgift) och Avanza Emerging Markets (0,29% årsavgift) för pengarna (80–20-fördelning kanske). Att lita på bankens säljare (“rådgivare”) är det sista jag skulle göra.

4 gillningar

Du skulle istället kunna köra:
15% Länsförsäkringar Global indexnära
15% Länsförsäkringar Sverige indexnära
70% AMF Räntefond Kort eller sparkonto hos nischbank.
Alla dessa fonder finns hos Handelsbanken.

Tycker det här är ett alldeles utmärkt förslag. :+1:

3 gillningar

Du kan även kolla på SAVR som har många fonder -antagligen flera av de som nämns i tråden. De har lägre avgifter.

Angående råd om räntefonder så kan jag för lite om dem men vi har haft en bull market i 40 år när det gäller räntor så här bör man kunna motivera för sig själv varför man ska ha dem med. Det har funkat i 40 år medan räntan gått ner. För min del hade (har) jag valt att att ha guld som inflations/negativ realränta/svagare dollar-hedge. Men så kan jag mycket lite om räntor också.

Uran är intressant också. Det kostar mer att gräva upp och framställa än vad marknaden betalar.

Även olja/gas/energi kan vara intressant. Olja anses dåligt och straffas av investerarna så det har därför investerats lite inom den branschen i många år. Någon gång blir det ont om olja och då åker priset upp tills det investerats mer i exploatering.

Men om man inte vill ägna tid åt att titta på separata bolag är en indexfond enklast/billigast.

AMF räntefond skulle äta upp pengarna som dess fond hitintills presterat samt löpande kostnad

Hur vet du det? Och jag föreslog ju även bankkonto?

1 gillning