Hjälp! Köpa och sälja fonder

Hej alla,

Jag har nu försökt göra research och kommit fram till att jag behöver rensa bland mina fonder… Har flera stycken som går på samma marknad, t.ex. globalfonder.

Ska försöka efterstäva 70%, 20%, 10% regeln, med 1-3 fonder i varje…

Tänker att det bästa är att jag säljer av flera fonder och köper in på nytt i en befintlig eller ny med lägre avgift - tänker jag rätt?

Samtidigt handlar det om en hel del pengar (beroende på hur feg eller modig jag är), och vill inte sälja och köpa i fel tid! Nu är det lite oroligheter i världen, men är det lönt att göra ett sådan skifte nu eller ska jag vänta tills det är “bättre tider”?

Sälja nu och köpa direkt?

Sälja nu och vänta med att köpa?

Sälja nu och köpa nytt utspritt under längre period?

Vänta med att sälja?

Hoppas någon kan hjälpa en förvirrad människa :raising_hands:

De flesta depåer har en bytesfunktion. Om du använder den minimerar du tiden utanför marknaden.

Sen kan du dela upp det så att du byter lite åt gången. Så hade jag nog gjort.

Generellt sett så tycker jag det är bättre att vara kvar i marknaden så jag skulle sälja och köpa i ett svep. Sedan om det känns känslomässigt tungt att göra stora affärer kanske du ska dela upp dina byten i mindre affärer och göra dom under en lite längre tid.

2 gillningar

Hm, men jag har fonderna på Swedbank. Vet du om de har sådan funktion?

Men tror du det är bra att sälja-köpa i veckan som kommer eller är det för oroligt? (Krig, olja, etc)

Hur länge tänker du behålla fonderna? Är det över 10 år så kan du sälja och köpa i veckan som kommer.

Jag har en av Sparbankerna.

Tror det ser ut på samma sätt.

1. Klicka Spara och placera

2. Översikt

3. Klicka på det aktuella ISKt

4. Klicka på fonden

5. I menyn till höger dyker denna rutan upp.

Sen är det inget magiskt med funktionen. Det är exakt samma sak som att först sälja och sen köpa själv. Fördelen är att du inte själv behöver hålla koll på att pengarna kommit in, utan detta sköts automatiskt.

3 gillningar

Poängen är att om du gör båda samtidigt spelar det mindre roll om det är en bra eller dålig dag på marknaden.

Angående din andra fråga om att byta så kan du göra det på Swedbank. Jag råkar ha en (!) fond hos dom och jag gick just in och kollade att man kan byta och inte bara köpa och sälja

1 gillning

Ja tanken är till framtid, pension m.m. vill kunna gå tidigare i pension.. blir 33 i år.

Har ca 500 tkr på ett vanligt sparkonto med ränta jag har i nödfall, och om jag vill köpa saker/resa så jag slipper sälja av fonder för det.

Ska man lägga in byt redan nu eller på måndag?

Du kan lägga in det redan nu.

Spelar ingen roll. Försäljningen kommer ändå inte påbörjas förrän på måndag.

1 gillning

Och ska man göra det med allt? Även om det handlar om flera hundra tusen kr?

Som sagt. Om du vill dela upp det kan du göra det.

Lägg tex bytesorder på 25% idag.

25% på tisdag

25% på onsdag

25% på torsdag.

Då jämnar du ut risken/möjligheten vid stora börsrörelser som vi ser en hel del av nuförtiden.

1 gillning

Tack för all hjälp. Har lagt in några ordrar om byte och några jag bara ska sälja av och sätts över på Avanza, till mitt “lek konto” med aktier.

Sen har jag inte sålt allt än, men ska göra lite fler byten och sälj i veckan tänker jag. Även om det tar 3-4 dagar för banken att genomföra bytet.

Är det ett ISK-konto du har?

Varför ska du ha mer än en fond? Eller är det globalfond, sverigefond och emerging markets du tänker på?

Vad har du för fonder idag?

Frågar för det låter lite som risk för onödigt pill, kanske är det redan OK?

Tycker du oroar dig lite onödigt mycket för timing, du bör inte vara utanför marknaden om pengarna är till bla din pension och du är 33 år idag.

Läste i förbifarten att du har 500 000 på sparkonto för att inte behöva sälja, vad är det för plötsliga utgifter du väntar dig? Kanske kan du öka andelen aktieexponerat sparande? (Även om det så klart ska kännas bra i magen när man sover)

Vet egentligen inte. Det har varit så otroligt spretigt med fonder nu, så att bara sälja 30 st och köpa 1 känns nervigt. Men måste ta tag i min ekonomi så pengarna faktiskt växer!

Tänker exponering i Robur access global, sverige och asien främst i Swedbank då.

(Sälja av gamla fonder i dessa tre som har höga avgifter och köpa dessa 3 nya).

Sen öka mitt sparande på Avanza i Global och PLUS alla bolag sverige, samt lite lek för aktier.

Samt har jag några andra fonder kvar på Swedbank jag inte vet om jag ska ändra eller inte. Kanske flytta över dessa till Avanza? Men flytt tar flera veckor :face_without_mouth: och då blir jag feg..

Jag har det nog mer bara som en backup? Men ksnske onödigt stor. Tänkte först insats till hus, men insett att jag nog trivs bäst i lägenhet då jag inte vill ha så mycket utgifter ett hur för med sig :sweat_smile:

Jag tycker du verkar ha ganska god koll på vad du vill uppnå, har du valt ut en fond från Bästa fonderna 2026 | Vilken fond ska man välja? för global, Sverige och emerging?

Det du gör på Avanza kanske är onödigt dubbeljobb, kanske är det bättre om allting bara ligger hos Swedbank för att undvika onödigt pillande?

Vad är det för fonder du är osäker på om du ska behålla eller flytta? Borde du inte strukturera om och enbart ha en globalfond (och då en sverige- och en för emerging markets som du bestämt dig för)?

Angående dina sparpengar som ej är investerade så är det svårt att säga om hur mycket som är rimligt, men kan rekommendera att läsa om fyra hinkar-modellen och då bufferthinken som det skulle motsvara.

1 gillning

Det blir en mindre skatteeffekt om du flyttar pengarna från en ISK till en annan, då räknas det som en insättning i din nya ISK.
Jag tror man undviker detta om man flyttar själva fonderna istället för att sälja och sen flytta pengarna, men det får du kolla upp på förhand.

Om du gillar Avanzas gränssnitt bättre än Swedbank så kör på det, jag tänker att det snarare skapar en risk - varför ska man titta på grafer etc om de ändå bara ska ligga och puttra? Tanken är väl att du väljer tre stabila fonder och sen ska allting få ligga och växa, du behöver inte kontrollera något egentligen.

Om du följer din strategi så borde du absolut sälja av dina olika fonder som spretar åt alla möjliga håll och istället bara ägna dig åt de tre du nu har siktet inställt på.

Jag själv har 80% globalfond och 20% sverigefond och är nöjd med det. Loggar typ aldrig in utan låter det ticka på.

1 gillning

Det som jag tänker med Avanza är att där är PLUS alla bolag Sverige och den finns inte på Swedbank.. Men det kanske är hugget som stucket?
Vilka fonder kör du på?
Kollade du in mitt innehav? tankar?