Long time listener men ny här på forumet.. Skulle uppskatta lite input på vad jag bör göra med min portfölj.
Jag har sedan tidigare, när jag var ung och oerfaren fått hjälp av banken att sätta upp en portfölj där det tilltänkta sparplanen var till pensionen. Beloppet idag är en bra bit över 500k enligt fördelningen nedan, jag månadssparar idag 3.000kr dit. Portföljen är runt ~15 år gammal.
Jag har idag via jobbet även tjänstepension.
På senare tid har jag även öppnat upp ett eget sparande på Avanza där jag sparar majoriteten av av vad jag kan avvara till sparande, 5.000kr+ i global indexfond och en global sverigefond och stödköper ibland lite aktier.
Baserat på detta, har ni några tips eller idéer på vad jag jag ska göra med portföljen som banken har satt upp? Fonderna är majoriteten aktivt förvaltade och har en avgift därefter, viket är vad som stör mig mest.
Det jag funderar över är om jag ska
behålla portföljen och
A. fortsätta befintligt månadsspar
B. minska mitt sparande till 500kr/mån (bankens min, krav för “guldkund”)
C. ha kvar men omplacera pengarna i andra fonder med lägre avgift
flytta över besparingarna till Avanza
A. placera dem i befintliga global + sverige index-fonder.
B. ?
Eller har ni några andra idéer?
Det jag är lite “orolig” över om jag flyttar in pengarna till Avanza är att jag “tappar bort” pengarna som är tänkt till pensionen. Det kan självklart lösas genom att öppna ett nytt ISK med ett tydligt sparmål
Jag håller med @Tomas88 och har själv hälften av mina investeringar på ISK hos LF. Men jag skulle defintivt byta ut de där svindyra fonderna mot billigare. Det finns utmärkta alternativ som inte skinnar dig.
Över två procent ger mig magsår vid blotta åsynen!
Dubbelkolla om du verkligen behöver månadsspara 500 kr för att vara guldkund. Även jag har LF och det är antingen 500 kr per månad ELLER 300k kr i totalt sparande som gäller för mig. Jag har länge sedan stoppat mitt automatiska sparande där och är fortfarande guldkund med medföljande rabatter.
Oavsett byt fonder.
Edit: står att 200k räcker för att bli guldkund men dubbelkolla ditt län.
“Regelbundet sparande på minst 500 kr/månad*** eller Sparat kapital på minst 200 000 kronor****”
Tusen tack för era svar! Haha ja inte helt otippat så har jag LF som bank!
Topp, så enligt er så ska jag främst byta ut Fidelity America och Lannebo Europa Småbolag (eventuellt LF Sverige Vision också) - ska lyssna igenom fondavsnittet för 2026 som är länkat och se om det finns något likvärdigt så jag får en bra spridning, men har ni tips på någon fond får ni gärna tipsa !
Frågan är ju då - behålla kapitalet på LF eller sälja av och flytta till Avanza? Too many options
Tack @Roberto - jag var nog lite snabb där och tänkte inte den punkten, tror 200k gäller för mitt län också men ska dubbelkolla! Då kommer jag förmodligen också stoppa mitt automatiska sparande
LF här också och jag månadssparar inte, men är guldkund i kraft av slantar investerade. Detta gäller LF Skåne f ö. Jag har även förhandlat bort månadsavgiften som de började larva sig med häromåret.
Fondmässigt så hade jag bytt allt, utom möjligen tillväxtmarknaderna.
Vill du har Sverigevikt så byt visionstramset mot LF Sverige index. Byt resten mot LF global index, om du inte själv har någon bild av att du vill ha extra Europa eller USA. Vill du det finns det LF Europa index och LF USA index. Alla dessa kostar en bråkdel av vad du betalar idag.
Om jag får avvika en aning angående dessa 200k sparat som ett kriterie för Helkund.
Om man sitter med säg 210000kr på sparkonto, börsen kraschar -30% och man börjar snitta in extraköp på totalt 50000kr. Då har man kvar 160000kr kontant, känner deras system av direkt och tar bort ens rabatter, eller får man chans att förklara sig?
Man kan ju spara upp bufferten igen efter kraschköpen till 200k gränsen tänker jag…
om jag ändå ska byta allt, gör jag det med allt i ett svep eller över tid för att sprida ut det lite?
Absolut skönast vore ju att bara byta allt direkt för att slippa hålla på att mickla med det varje månad - men det kanske finns en fördel med att byta successivt ?
Om det var jag hade jag bytt en i taget och när det bytet gått genom gått på nästa. Då har du mental koll och slipper nojja över att du missar en toppendag mitt i alltihop.
Men vid byten ska du i teorin inte ligga utanför marknaden, men det är inte en garanti.
Du behöver ju inte vänta en månad. Ett vanligt byte inom ett ISK tar ofta 1-3 dagar normalt. Så byter du en med start imorgon är den klar innan helgen och nästa veckan hinner du troligen två till, även med “min” metod.
Tusen tack för alla svar. Känns skönt att äntligen ta tag i den här ångesten portföljen har gett mig, ni har gett mig den där extra knuffen jag verkligen behövde för att komma till handling.
@angaudlinn Jag går på ditt råd och byter ut en fond i taget, börjar med de med dyrast avgift
Lutar mot DNB Global indeks och PLUS Alla bolag och behåller tillväxten.
Tänker mig 70-20-10 ish enligt RT rekommendation.
Letar efter ett alternativ på LF för rebalansering (liknande det som finns på Avanza) men hittar inte det?