Hej vänner!
Jag har nyss flyttat från stan till landsbygden och därmed köpt en bil. Jag nappade på Länsförsäkringars erbjudande om 5% rabatt på att samla hem+bil+olycksfallsförsäkring.
De erbjuder 20 % rabatt på mina försäkringar (totalkostnad ca 5000 kr) om jag blir bankkund och även skaffar ett fondsparande hos dem på minst 500 kr/ månad.
Visst rabatten blir inte megastor i sammanhanget,men många bäckar små
Jag har hittills sparat i Lysa, men är inte främmande för att byta till Länsförsäkringar. Frågan är om det är värt det? Finns det likvärdiga fonder att investera i hos dem utan att betala skyhöga avgifter? Tar Länsförsäkringar någon avgift utöver fondförvaltningen? Något annat att tänka på?
Behöver då göra ett bankbyte från Swedbank och avsluta mitt privatkonto, men kommer troligtvis behålla mitt företagskonto där, vilket är min huvudsakliga inkomst.
Känns skönt att samla allt på ett ställe, men vill inte heller göra det bara för att bli “påprackad” ett säljkoncept
Tänker att ni säkert har många goda tankar kring detta.
Mvh Åsa
Jag har haft Länsförsäkringar Östgöta i flera år nu och är helnöjd. Det enda minuset kan vara att de inte är etablerade nog för att tex göra direktinsättningar hos Avanza och andra aktörer.
Men app/webbplats är faktiskt mer välpolerade än flera storbankers tycker jag.
Angående sparandet så har de ju bland annat forumfavoriten Länsförsäkringar Global Index. Den går att kombinera med tex SEB Sverige Indexnära och Länsförsäkringar Tillväxtmarknader för en fullständig portfölj till en bra avgift. De tar inga extra avgifter, vad jag vet. Åtminstone på sina egna fonder.
Själv har jag lite mer nischade behov när jag investerar merparten av mitt kapital (tex portföljbelåning), så jag har kvar det hos Avanza. Men det är ju bara att sätta upp månadssparandet på 500 kr/mån och glömma bort det, medans man behåller sitt kapital på något annat ställe.
Har precis som Sathtam Länsförsäkringar.
Var ganska många år sedan nu som jag bytte från Swedbank till LF.
Banken man byter till brukar vara väldigt behjälpliga och fixa det mesta.
Det enda man måste tänka på vad jag vet är att styra om e-fakturor och meddela sin arbetsgivare nytt konto (men du kanske var din egen arbetsgivare? )
Ang Lysa vs LF.
Det som är fördelen med Lysa är ju ombalansering, annars kan du bygga en i princip lika bra portfölj hos LF. LF har bra fondutbud. Nu finns även Plus-fonderna hos LF.
Helt rätt att vara lite misstänksam. Man ska ju titta på totalekonomin och inte bara att man får en viss rabatt, men vad jag vet så har LF inga speciella dolda avgifter. Kan bero lite på vilket LF bolag det gäller, men vissa har även gratis kort om man kommer upp i högsta nivån.
Behöver och behöver. Vill du behålla fördelningen mellan dina fonder så behöver du ombalansera själv. Sen kan man diskutera hur viktigt det egentligen är.
Översyn en gång per år räcker gott tycker jag. Har det inte dragit iväg så mycket kan man ju hoppa över.
Eller kör man en @Jacke77 100% i en global indexfond.
OK, om du vill får du gärna förklara vad ombalansering innebär, jag är som sagt ny på detta
Jag tänkte att jag kör på LF global index 80%, och LF Sverige index 20%. Så att jag får lite större spridning än om jag bara kör global index. Tänker att detta blir mitt enda fondsparande, så skippar jag LYSA. Vad tror du/ ni om det?
Det låter utmärkt!
Möjligen kan du välja Plus allabolag i stället för LF Sverige fonden, men det är skillnad på marginalen.
Ombalansering innebär att du återställer fördelningen mellan dina fonder.
Låt oss säga att om ett år så har Sverigefonden stigit 10% medans globalfonden stigit 5%.
Då har du ju inte en 80/20 fördelning längre.
Det du gör då är att sälja lite av Sverigefonden och köpa av globalfonden.
Detta sköter fondrobotar automatiskt.