Tack för ett bra forum, är på väg att skriva bolån med LF som verkar ha bra villkor just nu, en av kraven är att man blir allkund, dvs flyttar andra sparanden till LF etc. Vi har under längre tid haft en del på sparräntekonto eftersom vi inte vetat hur mycket vi skulle köpa för. Men nu är tanken att på “riktigt” börja med hinkar modellen.
Men aldrig haft LF innan så vet inte vad man skall välja där (förutom den LF globala indexfonden som är så poppis här på forumet), kommer förmodligen sakna automatiken i Lysa, men kom gärna med tips om hur ni gör för att balansera hinkarna om någon växer/minskar som kund på LF.
Ca 500K hur skulle ni fördela dessa i sina hinkar (antingen % eller uppdelat enligt riskfaktorerna) och vilka fonder väljer man på LF? (idag kör jag bredindexfond 100% aktier på Lysa)
Buffert peng är på 100, men den är just nu utanför ovan siffra på ett fasträntekonto (förnyad per 3 månader)
Om du nu måste spara på lf så är ju det viktigaste total avkastning. 500 på lf global index ger samma som om du sätter in dom ihopa med 10 000 på lysa.
Så mitt råd är att för räntans skull. Bara spara på lf global på länsförsäkringar. Den ger bra avkastning och har gått betydligt bättre än lysa bred.
Så gör jag, enda kravet är att det går ett autosparande på 500kr till LF:s ISK men de har ingen formulering om att man inte får ta ut eller flytta pengarna därifrån.
Jag brukar med jämna mellanrum köra en värdepappersflytt och tömma ISK:t på LF och få in det på Avanza istället.
Jag valde faktiskt att flytta hela mitt sparande till LF. Visst, de har inte samma verktyg för att analysera portföljen. Men det funkar och det är lika billigt, inga extra avgifter. Det är faktiskt en fördel att de inte har så mkt verktyg, då pillar jag mindre med portföljen
Sen får man även 25% rabatt på alla försäkringar vilket är ett bra plus som Guldkund.
När du flyttar värdepapper till Avanza. Flyttar du hela ISK kontot då? Eller finns det sätt att skicka endast värdepapper? Eller du säljer av och köper på Avanza (dubbelbeskattning?)?
Jag gör det inte hela tiden då det rör sig om småpengar men kanske en gång per 1-2 år.
Nedan är skälen:
LF vill inte ge mig någon vettig rabatt på bolånet oavsett hur mycket pengar jag flyttar in till dem.
Avanza har bättre gränssnitt och fler fonder att välja på, t.ex. Plus allabolag Sverige och Avanza emerging markets saknas.
Värdepapperskrediten på Avanza är väldigt fördelaktig vid låg belåningsgrad.
Det blir också enklare för mig att se allt på ett ställe. Det går ju även att ha sparmål med hushållet på Avanza så jag kan smidigt se både mina och sambons totala tillgångar i värdepapper. Bortsett avrundningsfelet som ligger kvar hos LF.
Det har du rätt i, jag var nog slarvig när jag kollade för en stund sedan och läste bara FCG fonder och kände inte igen det när jag skummade igenom sökningen.