Sparande hos Länsförsäkringar

Hej!

Hur hade er fondfördelning sett ut om ni hade sparat 500kr/månad på Länsförsäkringar? Anledningen att vi sparar detta belopp där är för att behålla Guldkund-status. I nuläget kör vi:

80% SPP Aktiefond Global
20% Länsförsäkringar Sverige Indexnära

(Ombalanserar dock till 10% Handelsbanken Gl Småbolag respektive 10% LF Sverige Idxnära kvartalsvis)

Tack på förhand!

Vad är målet med sparandet?
LF har bra fondutbud så att det är Länsförsäkringar borde inte vara begränsade.
Bara att bocka ur rutan rekommenderade.

100% Länsförsäkringar Global Indexnära. Det är den billigaste globala indexfonden.

2 gillningar

Om du vill fortsatt vara guldkund utan att ha fonder där så räcker det med att sätta upp månatlig automatisk överföring till ett sparkonto på 500kr. Jag personligen tycker att LF har ett horribelt gränssnitt när det gäller fonder/aktier så jag gör gärna detta hos en mer modern mäklare. Annars är jag nöjd med LF som bank! :slight_smile:

@pengavett, på deras hemsida står det att kravet är “Fondsparande på 500 kr/månad eller mer”. Är du säker på att det fungerar så?

Har LF och vill också minnas att det är 500kr som ska gå till ett fondsparande. Det ligger på LF global för egen del.

Jag kör en tusenlapp i månaden till ett sparkonto och jag uppfyller kraven för guldkund. Tog detta i telefon med LF för några år sen när jag sa att jag hellre vill fondspara på annat håll.

Det kan vara olika regler hos olika rrgionala banker. Länsförsäkringar är ju en sammanslutning av flera föreningar som kan ha lite olika detaljer i sina erbjudanden.

Vi kör 100% SPP Aktiefond Global A och det är barnspar. Kan man bara låta det rulla på utan att behöva ombalansera + att man slipper hålla på med det usla gränssnittet som nämnts tidigare.

Det blir finfint ska du se. :+1:

Huh jag har också tidigare haft för mig att det skulle vara isk. Kollade hemsidan nu, har det ändrats kanske?

“(3) Sammanlagt månadssparande på minst 500 kronor på Göinge-Kristianstadskonto eller ISK (investeringssparkonto) hos Länsförsäkringar Bank, alternativt fondsparande hos Länsförsäkringar Fondförvaltning AB.”

Antar att de menar ett sparkonto?

Hade helst kört allt på Avanza för bättre översikt och lfs aktieplattform är från -99 eller ngt och rörig att använda. Var tvungen att kontakta kundtjänst för att jag knappt förstod hur jag skulle få igång det.

Jag har en stående överföring/investering från mitt lönekonto till mitt ISK hos Länsförsäkringar Västernorrland. Den kör på den 26e varje månad, är precis 500 SEK och har aldrig varit mera. Hos banken var de till och med så hjälpsamma att sätta upp det under ett första samtal om mitt sparande och mina försäkringar. De tjatade inte på mig att det skulle vara ett högre belopp.

Jag gör det bara för att vara guldkund och på så viss ta fördel av deras rabatter… som lönebank är jag mycket nöjd med dem.

Ibland tömmer jag mitt ISK och överför jag “hela stora beloppet” till mitt Anvanza konto. Så länge det handlar om högst 6000 SEK om året kan jag lätt leva med att det hänger kvar en liten del av mitt sparkapital hos lönebanken varje månad. Även när mitt ISK hamnar på 0 SEK då och då har det inga konsekvenser för min guld-status. Det gäller bara att inta ta bort den automatiska överföringen.

Såklart landar mina 500 SEK om månaden i LF Global Indexnära. Det finns ingen vits med att krydda min portfölj där om den inte ens överlever 8 månaden.

Det är riktigt bra sparande långsiktigt. Du behöver inte ändra något. Det är riktigt bra portfölj att du skulle kunna ha allt sparande hos LF och i samma Isk portfölj :+1:. Det behövs knappast mer fonder i en portfölj. :+1:.
Själv hade jag valt.

LF Global indexnära 80%
LF Sverige indexnära 20%

Vi har 100% LF Global Indexnära. Satte upp det en gång, har inte brytt oss sedan dess. Gränssnittet är ganska krångligt vilket vår bankkontakt medgav. Hon till och med rekommenderade att vi skulle fortsätta vårat stora sparande hos Avanza. Fanns inga fördelar för oss att flytta över kapitalet till LF. Bättre ränta på bolånet kunde vi inte få ändå.

1 gillning

Så borde man göra med allt sparande får att få bäst avkastning långsiktigt. Gränssnitt har ingen betydelse då man har automatisk månadssparande som sköter sig själv långsiktigt i en global indexfond. :+1::grin:. Ju finare gränssnitt och finare appar är risken att man ändrar oftare och tappar i långsiktig avkastning. Mer jobb och beskymmer :+1:. Man hittar samma fonder hos LF som på Avanza så länge man sparar i billiga indexfonder. Det behövs knappast byta bank för det. Ju tråkigare sparande och gränssnit brukar det bli bättre långsiktigt :+1:. Det blir mindre onödigt pill :grin:.

5 gillningar