Kostnad LF Global Indexfond på Avanza eller LF?

Är det någon skillnad att ha pengarna på isk i LF Global indexfond på Avanza och Länsförsäkringar?

Själva kostnaden verkar ju lika, men tänker om det är något annan nackdel med att flytta till LF för att förhandla ner bolåneräntan.

Skarpt läge imorgon.

Nä det är samma avgift. Så gillar du denna fonden och kan få rabatt på t.ex lån och försäkringar så finns ingen nackdel som jag ser det att flytta till LF. Sen vet jag inte hur LF är när det gäller design, se grafer och annat sådant.

1 gillning

Okej, tack

Vill egentligen ha allt samlat då det är lättare att se hur hela portföljen utvecklas tillsammans.

Men ska väl inte låta sådant stå i vägen för möjligheten att få någon/några procentenheter mer i rabatt. Det handlar om ganska mycket pengar.

När det gäller den globala delen av ISK-portföljen har jag 2/3 i LF Global och 1/3 i Avanza global.

Om du inte vill flytta allt sparande så kanske det räcker att sätta upp ett nystartande sparande med några hundralappar/tusenlappar i månaden?

1 gillning

Har du mindre än 50.000 är det ingen avgift på Avanza. När man gått över gränsen 1 gång så får man betala vanliga avgifter.

1 gillning

Låt oss säga att de är minimalistiska, inga grafer eller fina illustrationer. Så fina grafer får man fixa själv. :wink:

1 gillning

Som swedbank då. Man kan inte ens se avkastning för olika tidsperioder på en portfölj. Endast avkastning sedan start och de skriver inte ens ut när startdatumet var… Inga grafer där heller. Man kan se i de enskilda fonderna, men inte en samlad portfölj.

1 gillning

Att följa utvecklingen på LF är svårt, tror inte man kan göra urval på period eller någonting. Du kan i princip se anskaffningsvärde och nuvarande värde, that’s it.
Möjligen finns några kontoutdrag med mer uppgifter men det är i alla fall betydligt sämre än Avanza på den fronten.

Om du lyckas få någon väsentlig bolånerabatt om du flyttar något skulle det vara intressant att veta.

LF erbjöd mig/oss bara 0,05% rabatt per flyttad miljon i sparande , om jag minns rätt, dvs. väldigt lite pengar.

Det var en sämre ekonomisk kalkyl än att bara låta det ligga kvar på Avanza och använda deras värdepapperskredit och stoppa in lånebeloppet på sparkonto för ett riskfritt räntenetto.

Överlag har LF inte visat något större intresse av att få in sparkapital från oss.

4 gillningar