Global och EM X 2 efter att ha öppnat sparande hos LF, vad göra?

Jag valde först att investera i Avanzas globalfond och deras emerging markets. Ligger några hundra kr minus på EM, den globala är +10% (men inga jättebelopp).

För att bli guldkund hos Länsförsäkringar behöver jag månadsspara hos dem. Tänkte att deras globala och utvecklingsmarknad blir bra - men vad göra med sparandet på Avanza? Bara låta det ligga? Skifta globala till Avanza auto 5-6 för att sänka avgiften och inte ha två snarlika globalfonder?

Jag har en del andra fonder också samt olika risknivåer på Lysa.

Tacksam för era tankar :slight_smile:

Du måste inte ändra någonting på Avanza bara för att du har något annat (eller samma) även i någon annan bank

4 gillningar

Tack @Pannkaka för svaret. Nä, det är nog mest att det känns ”lustigt” att ha två så gott som identiska fonder. Utvecklingen har sett likadan ut under lång tid. Men ingen direkt skillnad eg ifall jag har fördelat på både Avanza och LF eller om hela beloppet läggs i LF :slight_smile:

Nej, precis, ingen skillnad. Du kan ju köpa LF Global Indexnära på avanza också om det känns bättre att ha exakt samma… :blush:

Eller strunta i avanza helt, är ju också ett alternativ.

Personligen gillar jag avanza och hade min bank krävt att jag haft ett särskilt värde i fonder hade lagt i minsta möjliga i någon global indexfond där och sen haft resten hos avanza som jag vill ha det, utan att låta innehavet i min andra bank påverka mig.

1 gillning

Jag har nästan allt mitt sparande hos Avanza och Opti. För att bli guldkund har jag en stående överföring/insättning från mitt lönekonto till mitt ISK hos länsförsäkringen.

Hos LF sparar jag 100% i deras globalfond. När jag känner för det tömmer jag mitt ISK hos banken och överför till Avanza. Det handlar om 6000 kr om året. Därför låter jag det numera vara och får det rulla på. LF har aldrig klagat att jag nollställde mitt ISK. Man blir guldkund på grund av den stående överföringen av minst 500 kr och inte på grund av saldot på kontot.

4 gillningar

Haha, ja det bytet hade jag kunnat göra :joy:

Fördelarna med att vara guldkund hos LF gjorde det värt att börja månadsspara hos dem, 500kr/mån är minimum så drar av det från månadssparandet på global och emerging på Avanza.

Tack för all input. Känns lättare nu att låta pengarna ligga som de gör :slight_smile:

Ah, den möjligheten med överflytt hade jag inte tänkt på. Men blir det inte att du missar ränta på ränta då, och istället gör köpet två ggr så att säga? När du köper/flyttar/köper om?

Eftersom du flyttar kapitalet inklusive den ränta som redan genererats innan flytten blir det precis samma ränta på ränta vare sig du flyttar eller inte. Det enda du förlorar är ränta (avkastning) under de dagar det tar att genomföra flytten och lite extra ISK-skatt.

1 gillning

Då har jag ett till bra alternativ att klura på, så länge fonderna går plus :slight_smile: tillväxt får nog vänta ett tag. Tack för bra input!

Du missar inte ränta-på-ränta om du har dina tillgångar fördelat över två (eller fler!) konton. När jag började med investera trodde jag också att det var så.

Om du i början av året har 1200 kr på ett konto. Avkastningen är t.ex. 10%. Värdet i slutet av året blir i så fall 1200 kr x 1,1 = 1320 kr.

Nu har du 2 konton att börja året med. Ett konto med 1.000 kronor och ett med 200. Avkastningen är såklart samma 10%. Värdet på konto1 i slutet av året blir i så fall 1000 kr x 1,1 = 1100 kr. Värdet på konto 2 blir då 200 x 1,1 = 220 kr. Titta du då på den totala värdeökningen är den precis detsamma. 1100 kr + 220 kr = 1320 kr.

Med det sagt finns det två andra saker som händer med en manuell flytt av pengar från ett konto hos LF till ett annat hos Avanza.

• Första effekten blir att dina pengar kommer att vara utanför marknaden i några dagar. Först säljer du nämligen hos LF och får vänta någon dag tills du ser pengarna på ditt lönekonto. Sedan gör du en insättning hos Avanza. Efter insättningen måsta du köpa en fond igen hos Avanza och det kommer ta någon dag också. Dina pengar kommer alltså inte vara investerade under den tiden som går. Om det blir bra eller inte är helt beroende av vad marknaden gör under de dagarna. Du kan lika bra tjäna pengar på det. :slight_smile:

• En annan effekt är en mindre skatteeffekt. Då kommer du förlora ett pyttelitet belopp på. Att ta ut pengarna från ett ISK kostar inget. Däremot betalar man skatt på varje insättning. På ett belopp av 6000 kr kommer det bli ungefär 22 kr. Och även det kan du gå omkring genom att ta ut pengarna strax innan ett kvartalsskifte och sedan överföra strax efter. Men är det värt 22 kr för strulet?

Okej. Detta var alltså de tekniska svaren till dina frågor.

Själv tycker jag att det inte är värt det att hålla på med allt för ofta köpa/sälja/flytta/köpa om. Även om det går fort. Jag blir ändå guldkund hos LF och det var vad jag från början var efter. Att jag investerar 6000 kr om året hos deras bank istället för Avanza gör ingen stor skillnad. Jag får ju lika mycket avkastning på summan som ligger hos dem. När beloppet blir typ 20.000 kr efter 3 eller 4 år börjar det klia hos mig. Egentligen tycker jag nämligen om att ha allt på ett ställe. :nerd_face:

Jag hoppas att jag var hyfsat tydligt med mina förklaringar. Jag tenderar att använda många ord haha.

1 gillning

Flyttar man från ISK till ISK kan man oftast be banken för det mottagande banken att “hämta” värdepapper och/eller likvida tillgångar. Då slipper man schablonintäkten för “insättningen”.

1 gillning

Stort tack för förklaringarna :relaxed: det var just kostnaden att ”köpa om igen” som jag funderade över. Alltså att avkastningen har jag fått ”gratis”, om jag tar ut avkastningen (och investerat belopp) från LF för att köpa andelar i Avanza blir det ju att jag får skatta för hela beloppet - och om det skett en värdeökning blir det ju ett ”dyrare köp” (färre andelar?) än att avkastningen ligger kvar i LF och ökar. Men jag tror att jag är med nu, och att det är väldigt marginella kostnader.