Jag har under en längre tid före jag visste bättre sparat i en fond (swedbank robur globalfond) som har hög avgift (1,26%) som gått helt okej. Jag har nu slutat med detta och lagt mitt månadssparande i Avanza globalfond istället (0,09%). Men har kvar mitt gamla innehav i Swedbank.
Min fråga är om jag fortfarande betalar 1,26% på den gamla fonden på det innehavet jag har?
Skall jag
Låta det ligga kvar på swedbank (är ca 100.000kr) ?
Sälja av allt och köpa i Avanza istället? Betalar jag skatt om jag säljer? Ja det finns en del frågor. Jag behöver inte pengarna nu utan är för framtiden, vill bara att de ska växa.
Sen köper jag lite Aktier varje månad på ISK-konto. Är detta något som är sämre för mig nu när min portfölj ligger 20%back?
Ska jag sälja det och köpa i vanligt konto eller låta det ligga kvar? Även till mitt barn sparar jag på ISK, då planen inte är att sälja- är det dumt med ISK konto?
Ja, tyvärr. Så länge det är investerat tar de en förvaltningsavgift och ligger det på ett ISK hos Swedbank betalar du också skatt på innehavet, precis som hos Avanza.
Om det är ett ISK så skulle jag kontakta Avanza och fråga om hjälp att flytta in det, utan att de genererar en extra schablonberäkning. Men, det är en så pass sansad summa att det inte står och faller med detta beslut.
Inte om det är ett ISK. Är det ett VP-konto eller AF-depå betalar du 30% vid försäljning (men då har du ingen årlig skatt å andra sidan). [rättat inlägg så tråden kan få handla om det viktiga.]
Menar du att du köper aktier i Avanza globalfond? Eller menar du enskilda aktier? Jag tycker att du ska hålla dig borta från enskilda aktier och satsa allt på t ex Avanzas globalfond. Är det en fond som backat ska du se det som att den är billigare nu och då får du mer för pengarna när du köper mer.
ISK har den fördelen att det visserligen kostar en liten slant i skatt per år, men du betalar ingen skatt vid uttag och det är ofta lättare att hantera om man inte är så van.
De du svara till TS eller att skatten är lägre på ISK än KF.
Generellt får jag det till ISK är lägre skatt i början när du börjar bygga upp (tillför sparande) men KF är lägre när du byggt upp kapital. Men då räknar jag inte in ”lånet” man får genom att betala senare med ISK eftersom dragningen sker året efter.
Får sweetspotten till där månadssparandet är mindre än 4,167% av ditt totala kapital. Om något nu ens bryr sig
Hennes fråga rör ju flytt, avgifter etc primärt. Som ovan sparare anser jag att ett ISK i Avanza där man plockat åt sig en eller flera billiga globalindexfonder är bättre än de flesta andra alternativ. Speciellt när man blivit påsåld dyra skitfonder av den egna banken som påstår sig värna ens intressen.
Men hur vore det om vi svarade TS och släppte mina missar. Poängen är ju att vi ändå inte vet vad TS har för konto när hon säger att hon har en fond, eller hur?
Hej😊
Jag har själv en del besparingar på Swedbank och jag har bytt ut mina dyra fonder till deras Swedbank Robur Access Global. Den kostar bara 0,21👍. En tanke bara om du vill göra det enkelt för dig. Lycka till.