Global indexfond och/eller ISK?

Hej,

Har avslutat min kapitalförsäkring hos Folksam eftersom jag tyckte att utvecklingen över lång tid inte varit vidare bra. Så jag har ca 70 tkr som jag vill placera i ISK och/eller global indexfond hos Avanza. Har läst på om dessa på massa olika ställen, även här i forumet, men blir inte riktigt klok på vad jag ska göra. Tanken är att inte röra pengarna alls på lång tid.

Hur resonerar ni?

Hej.

När du fått ut pengarna från din KF, öppna ett ISK på din bank eller hos avansa, eller nordnet och sen köp en fond du gillar.

Lista över bra globala indexfonder finns här på RT.

2 gillningar

Det låter som att du har en plan :).

• Skapa ett konto/inloggning på Avanza eller vilken bank som helst som du känner dig bekväm med.
  • Öppna ett ISK. Det är bara en kontotyp som andra.
  • För över pengarna till ISK-kontot.
  • Sök efter den globalfond du vill köpa (lista över rekommenderade per bank finns att läsa om här på Rikatillsammans)
  • Köp för de 70 kkr du har
  • Glöm detta och kika in om mååånga år :slight_smile:

Det är skattefritt upp till 300 kkr för ditt totala innehav på ISK så du behöver inte tänka på det heller om det är denna summa du har.

2 gillningar

Hittat denna?

2 gillningar

Tack för svaren!

Jag har redan global indexfond hos Swedbank men vill lägga något på Avanzas globala eftersom den verkar snäppet bättre.

Skulle ni rekommendera att lägga in upp till 300 tkr på ISK för att slippa skatten och resten på globala indexfonder?

Jag känner mig lite lost när det kommer till det här med beskattningen. Säg att jag skulle ha 300 tkr på ISK, hur fungerar det om jag tar ut dessa sen, med skatten alltså? Beskattas vinsten i efterhand?

Du verkar tänka att ISK och globala indexfonder är två olika ställen man kan investera sina pengar. Så är det inte. ISK är väldigt likt en KF; det är ett konto där du sätter in dina pengar. Därefter investerar du pengarna som du har satt in i en global indexfond (eller något annat). Du har alltså indexfonden i ditt ISK, inte antingen eller.

2 gillningar

ISK är en kontotyp. Precis som AF, KF, eller något annat.

Sedan kan du investera pengar i det kontot på saker som MyLittlePony AB, ToTheMoon Crypto AB, eller helt enkelt enklast i en global indexfond.

Så öppna ett ISK konto hos Avanza, sätt in pengar, köp valfri global indexfond (jag kör DNB Global) och glöm :).

1 gillning

Jag var nog lite otydlig. Jag menar skillnaden på ISK och AF. Vad som blir mest gynnsamt rent skattemässigt på lång sikt. Har läst om det här i forumet men blir inte riktigt klok.

Ingen här kommer tyvärr att kunna ge dig ett definitivt svar på den frågan, framtiden innehåller för många okända variabler…:scream:

1 gillning

Jo det är jag mycket väl medveten om. Det jag bollar är skatten och vad som är potentiellt mest lönsamt över tid med den fakta vi har idag. :slight_smile:

1 gillning

Säg det.

Ena halvan av parlamentet pillar lika mycket på reglerna för beskattning av ISK som den andra halvan.

Själv tycker man väl att halvan som bestämmer nu bara borde återgå till originalreglerna istället för att pilla med avdragsgilla summor hit och dit…

2 gillningar

Fråga:

Blir man inte dubbelbeskattat på pengarna i en kf om man säljer och flyttar dem samma år?

Säg att jag säljer min kf nu i februari. Kommer inte Avanza dra skatt hela året ändå på kapitalet som var 1 januari som när jag då flyttar till isk blir beskattade där också?

1 gillning

KF beskattas väl kvartalsvis, precis som ISK. Så stänger du kontot innan sista mars så skattas du bara för första kvartalet. Idealet är att sälja och flytta allt till sparkonto precis innan kvartalsbyte och sedan flytta in allt i ISK precis efter kvartalsbyte. Så skattar du på ditt KF för första kvartalet och för ISK de tre andra kvartalen, och slipper dubbelbeskattning.

Är du 100% säker på att det är så?

Jag försökte kolla upp det men det verkar som att Avanza i det här fallet skulle dra skatt för hela året baserat på vad som fanns 1 januari i år.

Jo absolut så måste man göra då så man inte flyttar mellan kf och isk i samma kvartal. Men jag vill avsluta min KF för tycker det är jobbigt det här med skatt 4ggr/år istället för allt i deklarationen. Blev så osäker bara om jag måste vänta till december och då föra över till sparkonto och sen till isk i januari nästa år.

Nej, värdet beskattas årsvis, efter värdet den första januari. Insättningar beskattas dock halvårsvis på så vis att det är halva priset under den andra halvan av året.

1 gillning

Tack för rättning! Jag har aldrig behövt sätta mig in i KF och trodde att det funkade som ISK. Jag borde låta bli att kommentera på saker jag inte har koll på. Tur att jag skrev ”väl”, som är en oförgriplig friskrivning från allt ansvar av att tala i nattmössan.

1 gillning

Jag har valt att föra över 70% av kapitalet från ISK och KF till AF pga skatten. Tanken med AF är att dra ner totala skatten vid uttag. Du kan läsa mer om detta här.

Tycker ni att det är bra läge att köpa Avanza Global just nu då den sjunkit en del och ligger lågt just nu? (Är ny på börsen, vill ha lite tips😊)

Är alltid rätt läge att köpa in sig i en vettig global indexfond. Helst igår, men idag är näst bäst.

Sen fixa automatiserade månadsköp och sen pyssla med andra intressen. Då lär du slå de flesta andra småsparare över lång tid. :blush:

1 gillning