Har avslutat min kapitalförsäkring hos Folksam eftersom jag tyckte att utvecklingen över lång tid inte varit vidare bra. Så jag har ca 70 tkr som jag vill placera i ISK och/eller global indexfond hos Avanza. Har läst på om dessa på massa olika ställen, även här i forumet, men blir inte riktigt klok på vad jag ska göra. Tanken är att inte röra pengarna alls på lång tid.
Jag har redan global indexfond hos Swedbank men vill lägga något på Avanzas globala eftersom den verkar snäppet bättre.
Skulle ni rekommendera att lägga in upp till 300 tkr på ISK för att slippa skatten och resten på globala indexfonder?
Jag känner mig lite lost när det kommer till det här med beskattningen. Säg att jag skulle ha 300 tkr på ISK, hur fungerar det om jag tar ut dessa sen, med skatten alltså? Beskattas vinsten i efterhand?
Du verkar tänka att ISK och globala indexfonder är två olika ställen man kan investera sina pengar. Så är det inte. ISK är väldigt likt en KF; det är ett konto där du sätter in dina pengar. Därefter investerar du pengarna som du har satt in i en global indexfond (eller något annat). Du har alltså indexfonden i ditt ISK, inte antingen eller.
Jag var nog lite otydlig. Jag menar skillnaden på ISK och AF. Vad som blir mest gynnsamt rent skattemässigt på lång sikt. Har läst om det här i forumet men blir inte riktigt klok.
Blir man inte dubbelbeskattat på pengarna i en kf om man säljer och flyttar dem samma år?
Säg att jag säljer min kf nu i februari. Kommer inte Avanza dra skatt hela året ändå på kapitalet som var 1 januari som när jag då flyttar till isk blir beskattade där också?
KF beskattas väl kvartalsvis, precis som ISK. Så stänger du kontot innan sista mars så skattas du bara för första kvartalet. Idealet är att sälja och flytta allt till sparkonto precis innan kvartalsbyte och sedan flytta in allt i ISK precis efter kvartalsbyte. Så skattar du på ditt KF för första kvartalet och för ISK de tre andra kvartalen, och slipper dubbelbeskattning.
Jag försökte kolla upp det men det verkar som att Avanza i det här fallet skulle dra skatt för hela året baserat på vad som fanns 1 januari i år.
Jo absolut så måste man göra då så man inte flyttar mellan kf och isk i samma kvartal. Men jag vill avsluta min KF för tycker det är jobbigt det här med skatt 4ggr/år istället för allt i deklarationen. Blev så osäker bara om jag måste vänta till december och då föra över till sparkonto och sen till isk i januari nästa år.
Nej, värdet beskattas årsvis, efter värdet den första januari. Insättningar beskattas dock halvårsvis på så vis att det är halva priset under den andra halvan av året.
Tack för rättning! Jag har aldrig behövt sätta mig in i KF och trodde att det funkade som ISK. Jag borde låta bli att kommentera på saker jag inte har koll på. Tur att jag skrev ”väl”, som är en oförgriplig friskrivning från allt ansvar av att tala i nattmössan.
Jag har valt att föra över 70% av kapitalet från ISK och KF till AF pga skatten. Tanken med AF är att dra ner totala skatten vid uttag. Du kan läsa mer om detta här.