Didner o Gerges aktiefond

Hej!
Jag har sparat i mina barns namn i denna fond. Förvaltningskostnaden är 1,22%. Precis fyllt 18 år och tar över fonden. Bör hen bara låta den ligga kvar eller sälja och börja spara i ISK? Ca 150’

Jag skulle introducera dina barn till Rikatillsammans och låta dem lyssna på åtminstone introduktionsavsnittet

1 gillning

Det är inte bara det att avgiften är hög. Avkastningen har varit fullständigt genomrutten den senaste 5-årsperrioden. Byt, detta borde du ha gjort för länge sedan!

Tolkar det som att det inte ligger på ISK nu? Ligger det åtminstone i en KF eller ligger det på depå?

Skulle genast byta till ISK och ersätta med en global indexfond som t.ex Länsförsäkringar Globalindexnära. Sedan beror det lite på barnets sparhorisont och syftet med pengarna. Ska de användas inom några år så kan det vara bra att placera i lägre risk.

2 gillningar

Tack för alla svar

Tack, de kanske få spara i Avanza Zero då ingen av oss är så duktiga

Länsförsäkringar global indexnära. Då behöver ingen ha koll på det. :+1:. Om du vill ha Sveriges index Seb Sverige indexnära.

Tyvärr en väldigt smal fond som bara handlar svenska aktier. Väldigt känsligt såklart för hur just Sverige går bra eller dåligt. En globalfond ökar diversifieringen och det blir inte lika känsligt för hur enskilda länder går.

5 gillningar

Om du flyttar över från depå/fondkonto till ISK så kommer du antagligen drabbas av skatt nästa år om du har en vinst.
Räkna med det så ni sparar undan och kan betala skatten. Går givetvis att sälja andelar ni har i ISK också men kanske inte så kul om värdet gått ner under året.

1 gillning

Kolla Lysa eller Opti :slight_smile:

Ok, Lysa verkar bra. Helst vill man inte sälja av nu när det har gått ner men samtidigt köper man oxå billigt. De får sätta in allt på en gång vilket eg inte är bra. Tack

Inte så dumt att sätta in allt på en gång egentligen :slightly_smiling_face:

Tack, låter bra

Det är klart att man ska sätta in allt på en gång i en annan billig global indexfond då man har redan haft de pengar investerade på börsen. Man bara byter fond och konto eller annan bank. Enkelt och smidigt. :+1: