Är 40 år och planerar att ta tag i familjens månadssparande (två arbetande vuxna). Tänker ha två ISK-konton och spara 5000 kr/månad i varje. Syfte är ett långsiktigt sparande på 15-20 år (barnen och pension).
Det ena tänkte jag köra enligt justerad global barnportfölj:
Jag skulle skippat räntefonderna med en såpass lång horisont. Idag gör man i princip en garanterad förlust i det instrumentet räknat på avkastningsskatt och inflation. Då är det bättre att sätta den delen på ett sparkonto med ränta / insättningsgaranti.
Tack för era snabba svar! Ville ha med räntefonder, både korta och långa, för att bredda ut portföljerna instrumentmässigt men ska fundera ett varv till. Behöver kanske inte ha med dessa under kommande 10 år men sen blir det väl absolut dags.
Jag skippade räntor helt i min tjänstepensionportfölj (som visserligen är låst i ca 30år till) och körde basportföljen . Precis som du säger kan man börja lägga in räntefonder succesivt när det börjar närma sig uttag.
Vid en första anblick ser det ut som att Avanza Global är billigare än Länsförsäkringar Global.
Men då Avanza Global är registrerad i Luxemburg så belastas den av extra skatt. Detta är Avanza inte transparenta med.
Finns ingen anledning att inte ha LF Global i båda portföljerna.
Och för att spara ytterligare avgift så välj Avanza Emerging Markets i båda portföljerna.
LF Tillväxt är dyrare men det är i princip en exakt likadan fond.
Är ni gifta? Om inte bör ni absolut fundera ett varv på i vems namn ISK:erna står och eventuellt behöva ett avtal som reglerar ägandet. (Är ni gifta antar jag att ni vill ha standardförfarandet att portföljerna ingår i bodelningen.)
Välkommen hit
Kul att se en med förstagångs-inlägg som har bra koll! Som @Anonym skrev är det väl närmast Avanza Global som är något tveksam men det är på marginalen. Bra jobbat