Hej alla kunniga, jag har sedan gymnasiet jobbat och sparat ihop ca 850,000kr. Är nu 26 och kommer ske en del förändringar i mitt liv, flytt, byte av jobb osv. Jag tar glatt emot tips kring sparande. Bör jag lägga in ca 600k på en exempelvis avanza global? Eller på ett ISK konto? För nuläget står pengarna på ett sparkonto på banken. Är verkligen inte påläst kring allt detta…Önskar jag vore det mer. Vad hade ni gjort med dessa pengar?
Behövs pengarna till flytten och köp av bostad?
Försök först räkna ut hur mycket du behöver/vill ha i buffert och avsett pengar till detta om du inte redan har en sådan på plats. Därefter får du försöka uppskatta hur mycket som behövs på kortare sikt som 0-3 år. Placera dessa pengar på sparkonto.
Resten kan du investera mer långsiktigt i billiga indexfonder som t.ex Avanza Global på ett ISK.
Ja, det är rimligt att sätta in en del på investeringssparkonto och via det köpa fonden Avanza Global.
Okej! Alltså…Ett isk konto via avanza global, väljer man vilken typ av konto man vill lägga in det på, på själva avanza global?
Tack! Håller med dig. Skall göra den uträkningen. Skulle du vilja förtydliga vad du menar med ”på ett isk”, alltså ett isk konto via avanza global?
Avanza global är en fond. Den fonden kan du ha på t.ex ISK eller KF eller Depå som är olika typer av konton att äga fonder på. Beroende på vilken du väljer så är beskattningsmetoden olika. Men ISK är smidigt och populärt.
För att köpa Avanza Global och placera på ett Isk så måste du först bli kund på Avanza bank. När du har blivit det så kan du på internetbanken välja att starta ett ISK (om du inte får ett automatiskt i samband med att du blir kund). Därefter kan du köpa fonden Avanza Global och då kan du välja att placera den på ditt ISK.
Skulle nog ändå säga att det bästa du kan göra för ditt framtida liv är att lyssna igenom alla rikatillsammans-poddavsnitt.
Det kommer förändra hela ditt liv och ge dig all kunskap du behöver framåt.
Investera i dig själv genom att lyssna igenom allt! Börja kanske med att välja ut avsnitt som intresserar dig, där titeln känns tilltalande och aktuell för dig.
Jag skulle föreslå att du gör som Jan brukar säga, kolla avsnitt 99, det innehåller i grunden allt du behöver veta om sparande, kolla om det avsnittet 3 gånger, sen kan du kolla på fler så du verkligen får in hela dess budskap, otroligt bra avsnitt som jag skickar till alla i min omgivning som ska börja spara eller är nya på sparande
Sparhorizont är längden tid du tänker spara dina pengar innan de kan behövas till annat. Om du behöver dina pengar inom 5 år är fonder inte att rekommendera, då det är för opålitligt på kort sikt. 5-10 år borde du fördela pengarna mellan sparkonto med ränta och globala indexfonder med låg avgift. 10 år+ kan du lägga 100% i indexfonder om du lämnar en rimlig buffert på sparkonto.
Bra jobbat med att spara!
Tackar! Tips på sådana indexfonder?
Globala indexfonder finns flera stycken.
T.ex Avanza global som du själv redan skrivit om.
Andra fonder är bland annat:
Dnb global indeks
Swedbank robur access global
Länsförsäkringar global indexnära
Storebrand Global all countries
Du måste inte köpa indexfonder hos Avanza eller just Avanza Global.
Vilken bank har du som din primära bank?
Finns antagligen likvärdiga fonder där.
Eftersom du inte är en van sparare och det är mycket pengar låter lysa som det bästa alternativet. Ger bra avkastning. Snitt 12% sista tiden. Och om något behöver ändras i fördelning så gör dom det automatiskt
Ja om du vet att du inte behöver pengarna (t.ex. för att köpa bostad) inom 5-10 år så kan du t.ex.: investera 680k i fonden Avanza Global på ett investeringssparkonto hos Avanza bank. Att öppna konto där är gratis. Du måste också förstå att dina 680k nu blir utsatta för den globala aktiemarknadens rörelser. Du kan se ditt kapital minska i värde flera år i sträck. Detta är normalt. Över en längre tidsperiod (10+ år) bör du däremot se en reell värdetillväxt.
Resterande 120k är ditt buffertsparande, jag tycker det räcker för en normal 26 åring, men du måste själv avgöra hur stor ekonomisk säkerhet du behöver i ditt liv (alltså utöver samhällets skyddsnät).
Läs på gemop, att kolla de videos som länkats till ovan. Fråga här i tråden om det är nått du är osäker över.
Avanza Global är bra, men de flesta global/usa index med låg avgift (max 0.25%) går bra.