Bästa investering

Hej !
Jag har typ 25000 till 30.000 som vill lägga till i några fonder som kommer ge avkastning småningom .
Undrar vad skulle ni typsa om jag väljer mellan Lysa fond robot, Avanza, Nowo pensionsfond eller något annat??
Jag vill ha helst en balanserad risk som ni kanske förstår😀

Ska du va balanserad så lägg 50% i een Global aktieindexfondoch 50% på bankkontot såhar du gjort 50% rätt vad som än sker. :innocent:

1 gillning

Vad innebär balanserad risk för dig? Hur lång är sparhorisonten med dessa pengar? Hur mycket får portföljen gå ner ett enskilt år, utan att du blir rädd och säljer?

Näää inte så rädd men 5 år minst😀

5 år då hade jag kört kanske 50% global i de fond och 50% sparkonto eller räntefond. Hade du varit helt säker på 10+ år så hade jag istället kört 100% global indexfond.

En bra tumregel tycker jag är:
0-3 år = 100% sparkonto
3-9 år = 10% global indexfond per år i sparhorisont och resten på sparkonto eller räntefond. Alternativt 50/50-portfölj hela perioden.
10+ år = 100% global indexfond.

Räkna alltid med att 100% global indexfond när som kan gå ner -50%. Så har du en 50/50-portfölj så kan den fortfarande gå ner åtminstone -25%.

2 gillningar

När du säger Globall eller Räntefond menar du Avanza eller?

Finns många olika globalfonder eller räntefonder.

Några av de populära är:
Avanza global
Länsförsäkringar global indexnära
Dnb global indeks
Swedbank robur access global
Storebrand Global all countries

Det finns globala indexfonder på typ alla banker. Du behöver inte byta bank till Avanza bara för att komma igång med sparande.

Ok, tackar så mycket för upplysningen…ska göra nåt bra snart😀

1 gillning