Hej!
Jag är en 25 åring som sparat sedan 19 års ålder, men har aldrig haft något stadigt jobb förens nu. I dagsläget har jag ca 65 tkr på ett swedbanksparkonto. Utöver det delar jag på en Nordea fond på 68 tkr tillsammans med min bror som min mor investerade i när jag var liten.
Under mitt tidigare sparande har jag bara haft småjobb, rest och pluggat 3 år. Vid årsskiftet lyckades jag få en tillsvidareanställning med en relativt bekväm lön på ca 31 tkr före skatt (inte super mycket jämfört med många andra här, men inte lite heller). Samtidigt bor jag kvar hos min mamma inte bara för att det ska vara lättare för mig att spara men också så att jag kan hjälpa henne med hushållet (jag betalar såklart hyra och hjälper till med matkassan). Dessa två faktorer har bidragit till att jag äntligen kan börja spara mycket mer än tidigare!
Min dröm just nu är att hjälpa min mor att rusta upp mitt barndomshem (behöver renoveras) och därefter flytta ut till en egen bostad tillsammans med min partner. Men jag vill helst börja så snart som möjligt så att jag inte behöver bo kvar hemma allt för länge. Sammanfattningsvis skulle jag nog behöva dela upp mitt sparande på detta vis:
- Buffert (vilket större delen av mitt nuvarande sparande täcker)
- Renoveringssparande: Kommer användas allt eftersom under det nästkommande åren
- Boendesparande: Förhoppningsvis en sparhorisont på inte mer än ca 5-7 år
- Pensionssparande (varför inte? bättre kanske att börja tidigt…?)
Mina frågor:
Vad skulle ni rekommendera att jag lägger undan och vart?
Vad kan jag göra för att bäst förbättra mitt sparande?
Är min dröm ens realistisk?
Jag har alltid varit lite rädd för att sätta mig in i börsmarknaden då jag har hört att det ofta kan gå snett. Har därför funderat på om en fondrobot skulle passa mig bäst så att jag inte går omkring med ångest hela tiden. Samtidigt hör jag här på forumet att många tycker att man ska välja ut fonder själva för att spara pengar. Vad är bäst i min situation tycker ni?
Tack så väldigt mycket på förhand! Min dyslexi har definitivt inte hjälpt mig i min research på det här forumet, så jag är mycket tacksam för alla svar och råd!