Bästa sättet att investera på enklast möjliga sätt?

Hej folket,

Ny här! 35 år, bosatt på Malta, aldrig investerat förutom i shit coins där jag brände 150,000 sek runt 2019 i hopp om att det skulle vara nästa Bitcoin.

Många misstag i livet har man gjort. Även låtit mina pengar endast ligga på ett konto utan någon form av ränta alls är ett annat misstag.

I dagsläget har jag 1 miljon och tjänar närmare 1 miljon per år om saker och ting håller i sig. Är egen företagare så det kan gå lite hur som helst. Men jag har i alla fall 1 miljon jag kan investera nu och eventuellt ett större belopp i slutet av varje år beroende på hur företaget går.

Alla mina pengar är i EUR (förutom en liten del jag har på ett svenskt konto) och EUR är även det jag vill jobba med.

Efter en hel del youtube videos så fick jag panik över att jag inte gör någonting med mina pengar och endast låter inflatationen äta upp dem.

Sedan fick jag idén att köpa bostad här på Malta är det bästa alternativet att investera mina pengar i. Men sedan spenderade jag mycket tid att på att djupdyka i det och utan att gå in på detaljer så verkar det inte vara någon höjdare.

Sedan kom jag in på fast räntekonto. Faktum är att jag redan låste 200k som jag hade på mitt svenska konto på Bluestep i början av förra året till 3.45%.

Jag trodde inte vi hade fasta räntekonton på Malta (för min bank har inte det), men kollade upp det och har nu skapat ett konto med en annan bank där jag kan få 3.08% för att låsa i ett år.

Sedan kom jag in på investeringsfonder och så kallade “target date fund”. Såg följande youtube video som sa att detta var bästa sättet att investera: The Money Expert: "Do Not Buy A House!" 10 Ways To Make REAL Money: Ramit Sethi - YouTube bland annat via Vangugard, Fideltity eller Schwab.

Har nu spenderat en del tid på att läsa om dessa target date fund och är osäker på vad jag bör göra.

Det verkar som att avkastningen so far har varit bra på dessa target date funds, men jag är alltid orolig över att förlora pengar (kommer väl främst ifrån min fantastiska shit coin investment).

Ett annat alternativ vore att investera i någon form av balanced investment fund som jag kan sälja av när jag vill.

Så just nu står jag i följande vägskäl:

• Gå all in i target date fund
  • Gå all in i fast räntekonto (så länge räntan är 3% eller högre)
  • Köra på en balanced investment fund (all in eller delvis)

Vad jag vill:

• Ha så säker och bra avkastning som möjligt (vem vill inte det)
  • Inte behöva lägga för mycket tanke på mina investeringar

Rent spontant, utan att veta för mycket, känns det som att kan vara ett bra alternativ att köra all in på fast räntekonto så länge räntan är över 3% och sedan köra på en balanced investment fund.

När sparräntan sedan är hög igen, så kan jag, om investment fund har bra avkastning sälja av och ännu en gång låsa pengarna på ett fast sparkonto.

Något säger mig dock att i samma veva som ett fast räntekonto har hög ränta så är avkastningen på en investment fund låg då jag antar att priserna där rasar i takt med att räntan på räntekonton ökar?

Nu blev det här väldigt långt, men hoppas verkligen på att någon vänlig själ kan guida mig i rätt riktning vad jag bör göra.

Tack på förhand!

5 gillningar

Lite aspekter som kan vara bra för oss att veta.

Hur lång sparhorisont har du?
För hela eller delar av summan.

Har du möjlighet att öppna ISK i Sverige?

Har du något mål med vad du vill uppnå med ditt kapital?

Själv sparar jag en liten del i sparkonton med ok ränta. Min buffert.

Resten har jag i en billig bred globalindexfond i mitt ISK och lite i Lysa 100% aktier. Lång sparhorrisont, 25+ år.

Det mesta är automatiserat, så pillar sällan med mina konton.

Men jag rekommenderar att du lyssnar på lite RT avsnitt, de bästa finns länkade på Börja Här sidan här på hemsidan.

Edit
Länk till Börja här.

2 gillningar

Hej!

Kan spara hur länge som helst för hela summan.

Vill helst behålla mina pengar i EUR och inte SEK på grund av växlingskurser samt annat. Även om allt kan hända så ser jag inte att sverige kommer bli aktuellt för mig igen.

När det kommer till investment funds verkar Vanguard, Fidelity och Schwab vara bra av det jag hört.

Mitt mål är att vara så lönsam som möjligt med mina pengar. Främsta målet är att täcka inflationen vart år. Men att gå plus över det är givetvis välkommet.

Jag jobbar hårt för att dra in pengar och tanken på att massor äts upp av inflationen får mig att må illa.

Någon gång kommer jag kanske köpa en bostad, men när det blir vet jag inte. När det är lönsamt, om någonsin. Men just nu vill jag bara tjäna så mycket som möjligt (och framför allt då inte förlora på det jag tjänar genom att bara ha dem liggandes på ett konto utan ränta).

Att lägga pengarna i ett fast räntekonto med 3% avkastning vore väldigt enkelt just nu. Men om det finns bättre alterantiv via target date fund eller annan investment fund så utforskar jag gärna det. Därav tråden :slight_smile:

1 gillning

Tack för svar!

Då kan säkert någon som har koll på vettigt investerande utomlands ha bra råd att dela med sig av!

Lycka till! :blush: