Tips på sparstrategi

Hej!

Jag skulle gärna ta emot tankar kring placerande. Är 34 år och bor i en hyreslägenhet i centrala Göteborg. Jag vill eventuellt köpa en bostad inom 5 år. För kontantinsats räknar jag att det behövs omkring 300 000 kr. Någonstans behöver jag därför ta höjd för min ytterst vaga plan om bostadsköp, samtidigt som jag vill investera mer med högrisk för mitt framtida jag. Hur skulle en rimlig balans kunna se ut framöver?

Tack på förhand / F.

Så här ser ekonomin ut idag:
Buffert långsikt: 80 000 kr
Krypto: 75 000 kr
Börsen: 400 000 (65% global index, 16% räntefond, 12% sverigefond och 7% aktier).

Per månad:
In/ut

• Inkomst efter skatt: 36 250
  • Rörliga utgifter ca: 11 000
  • Fasta utgifter: 8 500

Sparkonto

• Buffert långsikt: 750
  • Semester: 1000

Börsen

• Global Index: 9100
  • Räntefond: 3500
  • Sverige Index: 1400

Övrigt

• Bitcoin: 1000

Förstår inte frågan riktigt. Om målet är att köpa en bostad i relativ närtid borde sparandet rimligen finnas på ett sparkonto av något slag. Allt annat är gambling. Om målet är något annat bör en bred indexfond med låg avgift vara lämpligt.

1 gillning

Tack för svaret!

Frågan handlar om hur jag kan tänka med sparandet utan ett tydligt mål. Dvs bygga upp en slags grund för eventuellt köp av bostad om 5 år, samtidigt spara för framtiden.

Tänkte höra hur andra tänkt i samma sits när det saknas en klar plan.

Det har förekommit frågor av det här slaget tidigare och det finns inga egentliga svar. Sparhorisonten och planen behöver definieras först innan något går att säga.

Enligt tabeller som ibland publicerats här så är förslaget 20/80 mellan fonder/sparkonto för fem års horisont.
Själv körde jag 100% sparkonto när jag gjorde samma resa… att missa var inte en option, och en förlust värre än potentiell vinst var bra.

Jag var i ungefär samma läge. För några år sedan började jag med 50/50* börsen/sparkonto för jag kunde inte riktigt bestämma mig för vad jag ville göra. Nu börjar kontantinsatsen bli klar. Man behöver inte göra det så komplicerat.

* rent praktiskt har jag ett fast månadssparande i fonder och sen sätter jag in det som blir över när månaden är slut på bostads/buffertkontot.

3 gillningar

Jag håller inte med om det. Om målet är att köpa en bostad när man har nått ett visst kapital och att tidpunkten flexibel så tycker jag man gott ha pengarna i aktiefonder. Det är större chans att nå målet snabbare med aktier än med räntor.
Men om man måste köpa en bostad vid en viss tidpunkt så är det räntor som gäller. Men det är så många andra osäkra parametrar ändå.

2 gillningar

Om du anser att 300k i insats är vad som kommer behövas om typ 5 år så är det ett belopp som inte verkar vara svårt att uppnå med dina siffror.
Du verkar kunna spara 15k i månaden vilket ger 180k på ett år.
Det går alltså relativt snabbt att få ihop pengar till en insats.

Om du ser till att öka upp din buffert och räntefonder så att de tillsammans utgör minst 150k kommer du ha ungefär ett år till att kunna få ihop pengar till en insats (om vi bortser från börsen och btc).

Med sådana siffror har du möjlighet att vara mer aggresiv och ha stor andel på börsen.

Med tanke på att du redan bestämt att lägga 3,5k i räntefonder varje månad så känns det som att du redan har en plan som kommer fungera.

Jag hade gjort följande:
Ökat på bufferten nu, till över 100k.
Sparat enligt din plan på 15k per månad.
De månader du får lite mer över, skulle jag lagt i räntefonder eller byggt på bufferten.

2 gillningar

Ja, om tidpunkten är flexibel kan man givetvis välja andra lösningar. Det framgår dock inte (som jag uppfattar det) hur flexibel tidpunkten verkligen är. TS verkar efterlysa någon “mirakelmetod” eller “fast princip” men det är svårt med sådant. Det är inte placeringarna som är det svåra utan att göra den egna analysen fullt ut. När den egna analysen är helt tydlig så går det att fatta mer underbyggda beslut. Modellen att det på riktigt skulle vara flexibelt om/när man ska köpa något uppfattar jag som ovanlig, om den alls förekommer. Det är vanligare att ha den situationen när man köper sommarhus.

Jag skulle slänga in allt i globalindex. Det behövs då en krasch på 80% för att man inte ska ha råd med 300k i kontantinsats, men med en sådan krasch förefaller det osannolikt att bostadspriserna skulle vara opåverkade.

Tack för era svar. Har verkligen uppskattat tankarna och tipsen.

Förstår att det någonstans kan behövas en grundplan. Jag kommer därför ställa in två olika sparmål så hälften går till framtiden/pensionen i bred indexfond. Andra hälften i ett separat mål på ca fem år med siktet inställt på att få ihop till den tänkta insatsen. Initialt sparar jag en större andel mot bred indexfond, men för varje år ökar jag andelen mot sparkontot. Även om det inte blir ett bostadsköp just om fem år så tror jag att ha den planen där fungerar som en sargkant att greppa tag i. När jag nått målet så övergår jag till att spara mer mot framtid/pension igen.

Mvh / F

2 gillningar

Vad består dina rörliga kostnader av? Tycker 11tkr är aningen mycket för en person om det inte är så att du har barn/husdjur eller dyr partner. Kan du kanske minska t.ex. gå på krogen eller byta ut ica-nära mot en billigare men mer avlägsen mataffär?

11k på rörligt består egentligen av två delar.

8.5k - mer regelbundna rörliga utgifter i månaden (livsmedel, kollektivtrafik, kläder, evenemang, presenter etc).

2.5k - buffert för spontana utgifter som veterinär, kattvakt, reparationer, tandläkaren etc.

Sambon studerar så jag står för en majoritet av livsmedel och vissa gemensamma inköp tills vidare.

Mitt tips är riktningabaserat investerande i stället för målbaserat.

Syftet är att hela tiden röra sig i riktningen större pengamaskin. Inte spara till nåt speciellt, eventuellt i framtiden.

Investera varje månad. Håll koll på hur mycket du satt in totalt. Det är din konstant växande pengamaskin.

Kontots saldo minus totalt insatt kapital är avkastning pengamaskinen skapat. Den är till för att berika ditt liv på det sätt som passar dig.

Om 5 år kanske det är köpa ett hus. Eller så är det en resa till Barbados, eller nåt helt annat.

Kanske tycker du då att ett hus till och med är värt att offra en del av pengamaskinen för. Då är det också rätt. Pengarna är till för att berika ens liv. Ibland genom att växa på kontot och ibland genom att finansiera en bättre vardag.

Men målet bör va riktningen växande värde. Inte gissningar om vad man vill i framtiden.

Eller: inte ska pengarna gå till investerande ELLER konsumtion. Utan pengarna ska gå IGENOM investering till konsumtion.

1 gillning