Investerar jag mina pengar fel?

Hejhej,
Ny här. Jag behöver lite hjälp från er mer erfarna. Vet inte om jag har placerat mina pengar rätt!!!

Jag har ungefär 15000 kr som jag kan investera. Men idag har jag investerat så här:

Avanza:

8000 kr i följande:
70 % Globala storbolag Länsförsäkringar Global Indexnära
10 % Globala småbolag Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK
10 % Tillväxtmrkd storbolag Länsförsäkringar Tillväxtmrkd Idxnära
10 % Sverige alla bolag PLUS Allabolag Sverige

2000 kr i följande:
35% Swedbank Robur Technology A
30% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
25% Avanza Global
10% Avanza Zero

Och 1000 kr:

25% AMF Räntefond kort
25% SEB Likviditetsfond SEK
12,5% Nordea Global Passiv Tillväxt SEK
12,5% AMF Aktiefond Global
12,5% AMF Räntefond Lång
12 5% Öhman Räntefond Kompass A

Sbab sparkonto (månadsparande)
2000 kr

Lysa:
500 kr i 100% aktier.

Känns som att jag har placerat lite för mycket lite överallt? :smiling_face_with_tear: Uppskattar all hjälp jag kan få!

Jag skulle vilja säga att du kan lägga in alla pengarna i portföljen på avanza, eller Lysa. Vad du föredrar. Fördelningen på avanza ser bra ut.

2 gillningar

Jag gillar Din portfölj mest som består av fyra innehav, dvs den portföljen känns mest komplett, sen kan man välja att ha home bias eller inte (Plus alla bolag)
Jag personligen kör på 80% i en global portfölj.

Hur lång är din sparhorisont?

2 gillningar

Tack för svaren.
Sparhorisont är väl lite olika. Ena är för köpa hus, så kanske 2 år ish (bor i lägenhet nu med sambo).

De andra är för framtiden kanske 10+ år.

Och sparkontot på sbab är för att ha en stabil buffert så plockar helst inte ut. Om jag inte måste liksom.

Ah okej, det är högst relevant. Om du planerar att köpa hus, bör de pengarna inte vara på börsen enligt mig. Det är för kort sparhorisont. Det långsiktiga däremot bör få arbeta åt dig på börsen.

2 gillningar

Ok.
Skulle kunna byta strategi. De som jag har på sbab kan vara för huset. Och de i Avanza för framtiden helt enkelt. Jag är flexibel :slight_smile:

1 gillning

Långsiktigt sparande på avanza eller Lysa. 100% aktier (indexfonder).

Kortsiktigt sparande på sparkonto med insättningsgaranti och med ränta.

2 gillningar

Tack snälla för all hjälp allesammans :rose::rose:

1 gillning

Tolkar dig som att endast SBAB är månadsspar?

Tycker första principen i boken “Just keep buying” är vettig. Är förväntad avkastning lägre än månadsspar/investering (per år) så fokusera på att spara/investera mer.

Om 2000kr/mån är max så kanske in med en del av dem i global indexfond istället?

Sen fokus på öka summan framför att finjustera fonderna.

Just nu så går jag minus i mina fonder… vilket är jätte tråkigt…

Ska man kanske lägga mer pengar i sparkontot med ränta än att investera fram tills att börsen går uppåt igen???

Försök inte tajma

1 gillning

Majoriteten på RT skulle nog rekommendera att behålla nedanstående eller Lysa.

70 % Globala storbolag Länsförsäkringar Global Indexnära 1
10 % Globala småbolag Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK
10 % Tillväxtmrkd storbolag Länsförsäkringar Tillväxtmrkd Idxnära 3
10 % Sverige alla bolag PLUS Allabolag Sverige

Trådstarten är lite oklar för mig, är det 15000 kr i månaden som du sparar in i konton och fonder varje månad? Eller är det något annat?

Jag gillar att du har en tanke kring olika mål med tider (buffert, husköp inom ett par år, långsiktigt). För det långsiktiga är skulle jag inte börja vänta på att börsen börjar gå upp, det är svårt att tajma sånt. “Just keep buying”.

För det som ska användas inom ett par år skulle jag vara försiktig med börsen generellt men det handlar inte om hur börsen gått just nu utan är en generell princip.

Själv skulle jag fortsätta sätta in pengar i den mix du valt varje månad tills du når de belopp du vill ha för respektive mål.

Att det är tillfälligt back är inte ett hinder - du får ju fler fondandelar för varje tusenlapp du sätter in då så det blir ännu bättre när det går upp sen. Det långsiktiga är en lång resa, inte ett försök att dribbla marknaden med kortsiktigt köp och sälj.