Ny portfölj, invändningar?

Hej! 3 frågor!

1. Jag har tanken på ett långtidssparande.
    Vad tror ni om denna portfölj?
    (Tänker antingen så eller bara 80% spp aktiefond, 20% seb indexnära)

2. Skall sätta in 5000 kr/mån. Alternativt börja med ett högre kapital som förstagångsinsättning.
    Vad tror ni är bäst?

3. Skulle gärna komplettera med ett korttidssparande på 3-5 år. Är det riskaktier som gäller då vid sidan av detta om jag vill att de ska växa snabbt?

Varsågod :slight_smile:

Låter som en perfekt portfölj!

Vill du att dina pengar ska växa snabbt bör du ha så få riskaktier som möjligt, helt noll.

Hej Oskar!

1. Ser bra ut. Max 30% Sverige brukar vara rekommendationen här på forumet.

2. Tiden är din bästa vän på börsen. Därför skulle jag satt in allt samtidigt för att sedan försöka få igång ett långsiktigt månadssparande. Rekommenderar dig att läsa detta:

1. Vid kortsiktigt sparande ska du inte öka risken, snarare minska. Om du behöver kapitalet om 3 år skulle jag snarare lagt det på ett sparkonto med ränta. Och riskaktier är precis som namnet antyder alltid en stor risk (som sällan lönar sig), skulle lagt allt i fonderna ovan om du sparar på lite längre sikt

Tycker du har en bra portfölj!

Spp global är riktigt bred o h inkluderar tillväxtmarknader. Komplettera med Sverige såsom du har gjort såfår du en billig och bred portfölj.

Att investera allt på en gång och sedan månadsspara är en bra kombination för att få tid i marknaden. Dock kan det mentalt vara enklare att månadsspara in sitt kapital från början istället för att gå in med en stor summa på en gång. Det beror nog på hur man är på som person.

Pengar som behövs inom tre år är bäst att ha på sparkonto. Med så kort sparhorisont så är det mer eller mindre 50/50 om de ökar eller mi skar i värde om du istället investerar dom och det tycker jag är för dåliga odds för att ens försöka. Tyvärr enligt mig bara att ge upp tanken att öka värdet snabbt på så kort tid.

Hej! Tack för feedback.

Undrar bara hur du menade med att sätta in allt? Menar du sätta in allt på isk kontot och månadsspara i fonderna från start?
Eller köpa fonderna för en klumpsumma och sedan spara månadsvis i dom?

Tack!
Om jag väljer att sätta in en klumpsumma i fonderna och sedan månadssparar i dom, ska jag sätta in lite pengar på isk kontot intaget då? Eller rubbet?

Har du läst Jans artikel jag länkade? :slight_smile:

Historiskt har en strategi där hela kapitalet investeras i fonderna från start överpresterat en ”sprida ut”-strategi. Därför hade jag köpt fonderna som en klumpsumma för det kapital du idag har att tillgå och vill investera långsiktigt på börsen.

Parallellt med detta hade jag dock även försökt få igång ett månadssparande i samma fonder om din horisont är 5 år eller mer. Då kommer du löpande köpa in dig i marknaden (fonderna) till både högre och lägre pris :slight_smile:

Ja! Men då blir det nog så. Tack! :slight_smile:

Låter bra! Med en så bra portfölj behöver du sedan bara låta tiden göra sitt för att du långsiktigt ska slå majoriteten av alla aktie/fondsparare :slight_smile:

Lycka till!

Oavsett hur du väljer att göra så ska du inte ha mer kapital på ISK kontot än vad du tänker köpa fonder för.
Allt kapital på ISK får du skatta för, även det som inte är investerat. Så väljer du att köpa lite i taget (snarare än att investera allt på en gång) så gör du bäst i att ha resterande kapital på ett sparkonto med ränta tills de ska investeras.

1 gillning