Jag har tänkt att börja lägga upp ett sparande på riktigt nu. Både på kort, medellång- och lång sikt. Skulle behöva lite tips och uppslag.
Jag är 33 år och tillsammans med min sambo. Vi ska precis flytta ihop i en bostadsrätt.
Jag kommer ha, ungefär 200 000 att placera/spara undan. Sedan är tanken att komma igång med ett sparande månadsvis.
Tanken är väl att iaf 30’ ska gå till buffertkonto. Kanske ännu mer eftersom vi tänkt välja rörlig rånta på bolånet. Ska bufferten ligga på bankkontot?
Och vi vill gifta oss om ungrfär ett år. De pengarna bör jag väl lägga i ett lågräntekonto? Och buffertera för redan nu kanske eftersom pengarna finns. Något tips där?
Kommer nog kunns spara någonstans mellan 5-10’ i månaden.
Sedan tänker jag att ett pensionssparande kan vara klokt. Har tjänstepensionssparande idag, så det kanske räcker med 500 kr öronmärkt för detta. Hur kan en placering för detta se ut?
Sedsn har vi ett sparande till nästa lägenhet, då vi förmodligen kommer vilja bo större, kanske radhus eller dylikt. Säg ca 3-4 år framåt. Hur spara till detta?
Och så hade jag tänkt någon typ av fondportfölj på lång sikt för att få avkastning. Något exempel där? Avanza zero, någon globalfond?
Exempel på fondkonstellationer för respektive och uppbyggnad vore toppen!
Buffert och sparande till exempelvis bröllop bör du ha på ett konto som ger en bra ränta ~1% tror avanza har några alternativ där.
Sedan skulle jag kolla in lysa och göra 3 portföljer där för kort, medel samt långsikt eftersom det är det du vill ha. Du kommer få en rad frågor om risk och sparhorisont med mera. Svara enligt målet för varje individuell portfölj. Sedan fördelar du pengarna och sparandet över dom portföljerna enligt den ratio du känner är rimlig för dig och din sambo.
Pensionssparande kan du också göra ett konto för och lägga där.
Sen skulle jag kontemplera om du verkligen behöver spara till en bostadsrätt om 3-4 år. är det inte sådant som täcks in av det kortsiktiga sparandet?
Personligen tycker jag 30k låter väldigt lite om ni ska köpa bostad. Då kan det vara bra att ha lite större buffert eftersom ni måste stå för allt själva när ni äger bostaden. Den tycker jag ska ligga på sparkonto.
Sparkonto! Allt som ska spenderas inom 0-3-4 år + buffert bör ligga säkert placerade. Då går de åtminstone bara back inflationen.
100% global indexfond, Lysa 90/10-100/0, Opti 9, Globala barnportföljen, Basportföljen.
Sparkonto
Samma svar som till pensionsspar. Hög aktieandel. Så brett som möjligt.
Är sparkonto bäst när det kommer till sparande av lägenhet alltså? Det är nog 3-5 år framåt.
Är blandfond eller någon/några fonder ett bra alternativ? Något exempel?
Vi kommer ju kunna utgå från värdet av lägenheten som vi äger idag när vi säljer. Vi vet inte vad värdet av en framtida bostad skulle vara, men ju mer vi kan lägga desto bättre lägenhet tänker jag. Och jag vill ju inte blanda ihop med det långsiktiga sparandet, eller tänker jag rätt?
När det är så kort horisont som 3-5 år så blir det svårt att argumentera för något annat än sparkonto tycker jag. Börsen kan gå hur som helst under den korta tidshorisonten.
Om du visste med säkerhet att det är minst 5 år kvar så hade man kanske kunnat köra 50% global indexfond och 50% på sparkonto första året. Sedan 40/60 året efter och tredje året 30/70 för att sista två åren köra 100% sparkonto.
Minska alltid ha med sig att aktier kan minska med minst 50% ett enskilt år. Så har man en portfölj med 50/50 aktier/sparkonto så kan den minska med 25% på ett år.
Tycker det är svårt det där. Vi kommer nog klara oss utan att lägga in särskilt mycket alls, egentligen. Sett till vad vi siktar på just nu. Så på ett sätt har jag råd att “gambla” med pengarna på ett annat sätt än att jag visste på förhand att jag behöver x i handpenning för att kunna köpa. Slår det rätt är det bra, för det inte det är det inte hela världen, vi kommer kunna köpa något med med pengarna från tidigare lägenheten. Å andra sidan kanske det inte är så dumt att ha en viss summa vikt för ändamålet som är vikt för ändamålet.
Då tänker vi något typ av räntekonto då kanske? Kan det vara klokt att låsa det ett par år framåt?
Kan också tillägga att jag ska amortera 2% på bostaden.
Finns det något bra sparkonto om man vill göra månadsvisa inbetalningar?
Tycker också det är hiskeligt svårt att veta hur man ska vikta de olika portföljerna. Långsiktigt sparande, och det lite mer kortsiktiga. Så svårt att veta hur man vill bo i framtiden och hur läget kommer se ut!
Går kan du jämföra sparkonton. Rörlig ränta och fria uttag med insättningsgaranti.
Angående viktning av portfölj, menar du då vilka fonder och fördelning du ska ha?
Det kan vara svårt att på förhand veta hur mycket man ska spara i varje portfölj, då brukar jag lägga lite extra på de kortsiktiga sparandet tills jag vet lite mer om vad jag vill. Men samtidigt även spara lite långsiktigt också.