Ny i gemet här. Har senaste tiden lusläst delar av forumet som kvällslektyr och lyssnat på flertalet avsnitt. Verkligen inspirerande diskussioner och dialoger. Sporrande av all kompetens och det goda klimatet här i trådarna, så stort TACK för det.
*Med risk för återkommande frågeställning rörande nybörjarvalen…
Senaste åren har så min livssituation ändrats en hel del. Flytt till capitolium, studier och nytt karriärsval. Mkt av mitt ungdomliga “sparande” är mer eller mindre investerat i annat än på sparkontot. Varpå jag börjar på en ny kula och det är dags att starta upp ett par nya mål och horisonter.
Är strax över 30, förändringar i form av bostad, fordon, tillökning i familj och annat ligger runt hörnet. Situationen är som så att sambon har i dagsläget ett okej kapital investerat i fonder, varpå vi till största del nyttjar om kontanter krävs inom den närmsta tiden. I övrigt från CSN har vi inget direkt mer än hyra på bostadsrätten som ägs av familjen och således tänker ta över lånen på för att komma in i karusellen så fördelaktigt det går.
Som med mycket är fonder och sparande något jag gärna skulle vilja grotta ner mig i mer och erhålla en kunskap där jag känner mig handlingskraftig och har tillit kring mina val - dock så är fokus kring arbete och vardagen prio i dagsläget så jag söker efter en lösning där jag kan koppla bort en alltför stor tillsyn och tid.
Kör på Avanza och har flyttat all tidigare tjänstepension vilket jag kommer lägga till ett nytt månatligt sparande i 3 ISK-portföljer: Pension (5-10% av lön), Vidare vill jag ha en långsiktig portfölj 10+ år med hög risk och största andel aktier (10% av lön), samt den mest kritiska (ovetande) horisonten 5 år med medel- till lågrisk (20% av lön) Just nu är det heller inte livsavgörande med en marginell avgift. Andelarna kommer givetvis skruvas på speglat hur livssituationen ter sig.
Placering där första är grundtanke
Pension: Global 100% / Auto 6 / Basportfölj (Forum) 100-0 / Förslag?
Lång sikt 10+: Auto 6 / Basportfölj 80 - 10 - 10 / Förslag?
Kort sikt 5: Auto 3 / 50-50
Bör jag satsa på ytterligare en/stryka kort sikt och starta enbart Buffert?
Såklart väldigt komplext att sätta sig in i en annans situation med allt vad det innebär, uppskattar verkligen all form av återkoppling. Ju mer man studerar ämnet, läser trådar och artiklar så går man i tankarna mot en just nu alltför avancerad uppsättning eller modell vilket jag vill undvika.
Håller med, du har tänkt ut ett jättebra “basförslag”!
Det viktigaste inspelet är nog att tänka igenom den där horisonten på 5 år. Är det 5+ år eller “inom 5 år”?
Denna mening får mig att tänka att delar av eller hela det kapitalet mår bäst på ett sparkonto med ränta. Hyfsat dyra saker att köpa kombinerat med tillökning (vilket generellt innebär en minskning av inkomst). Sen beror det förstås på din/er riskbenägenhet.
Stort tack för återkopplingen!
Då ligger tankarna i linje ändå. Känns som att det viktigaste just nu med är att rivstarta igång efter legat på latsidan med just sparandet.
Ja det ger ju en huvudbry, precis som det ska vara här i livet emellanåt Just den “5åriga perioden” som kan vara 3-7 beroende på hur allt rullar. Vad gäller bostad så kommer det i princip bli en något högre månadskostnad än idag (samt övertagande av lån) men vilket jag och sambon kan bära inklusive en bil, dock får en del av vardagslyxen stryka på foten.
Mycket möjligt som du nämner att jag bör överväga att lägga en stor del direkt på Sparkonto nu närmsta åren och minska andelen på den ovissa kortsiktiga men även de andra, vidare när dessa tänka bitar är på plats, att man då övergår till en 50-50 liknande historia, höjer det långsiktiga och förhoppningsvis inte har samma behov av mer akuta kontanter, samt att sambon ej behöver urholka hennes tillgångar totalt.
Låter klokt. Det där kommer du lösa fint. Du kan ju redan nu sätta igång med de andra delarna och fundera på och utvärdera den kortsiktiga delen under några månader. Om 10 % räcker till det kortsiktiga behöver du inte rubba planen i övrigt, det vet du bäst själv.
Mycket klokt att inkludera detta i planen . Såg plötsligt framför mig “Vi tar av dina besparingar till semestern, jag måste spara till framtiden förstår du” (jag gissar att du inte tänker så). Sparande, som så mycket annat i en relation, görs bäst i samförstånd.
Ska sätta mig ner och räkna på vad det är vi “behöver” och hur det påverkar det tänkta övriga sparandet.
haha, nä det vore ju att skjuta sig själv i foten på flera sätt
Jag glömde nämna i ursprungsposten att jag har en liten portfölj med kaffepengar i dagsläget, funderar över om jag ska sälja av och lägga över allt till 10+ år med Auto 6 / Storebrand Global / Alternativt LF Global och slopa tillväxt. Just nu i mitt fall så gör dom där smådelarna av fonder bara mig mer benägen att grubbla över vad som är “bäst” och känns bara onödigt innan det finns ett större värde generellt att fundera över.
Tycker att din spridning ser bra ut, kanske bara att Aktiespararna Direktavkastning A har rätt hög avgift IMO.
Jag personligen hade nog hellre kört Alla bolag sverige alt Spiltan framför Aktiesparana.
Som jag nämnde är det inga summor att tala om än, och avgiftsfritt upp till 50k därav har jag inte lagt nå mer tid kring det, Kanske har kvar den som en benchmark att titta på. Men till er mer insatt än det lilla jag hunnit med, Skillnaden på spridningen i nyss nämnda portfölj gentemot att enbart köra endast en Global (med eller utan tillväxt). Gör det så stor skillnad i långa loppet som är värt att jaga, om man ser det ur min nuvarande synvinkel - en månatlig insättning/låt vara och sikta på ett par trevliga procent avkastning längre fram 10-15år.
Om/när min ekonomiska situation förbättras markant så kanske det är värt att se över, men om det är ett par tusenlappar i månaden?
Går inte att spå om framtiden och veta vad som kommer gå bäst. Däremot så ser aktiesparar fonden ut att exponera mot faktorer som är kända för att ha högre förväntad avkastning och risk. Nackdelen är att faktorer presterar olika bra i olika klimat och det kan underprestera mot index under lång tid. Investmentbolagen exponerar mot liknande faktorer.