Hejsan!
Ny på forumet men följt er sedan 2018 och vill börja med att tacka för en fantastisk blogg/pod.
Jo, följer era råd så gott det går vad det gäller de olika hinkarna, och känner att vi har ett lugn vad det gäller ekonomi utan att man tappar möjligheten till avkastning.
Vi bor i en villa och har så klart en hel del framtidsplaner med huset.
Inom kort påbörjar vi ett projekt som vi har “målsparat” till.
Nästa stora projekt kommer att ske om ungefär 3år.
Tänkte därför rådgöra med er om jag tänker rätt vad gäller upplägget kring sparande.
Är beredd trotts den lite kortare horisonten att väva in en del “risk”.
Tanken är att månadsspara 2000kr till just målsparande “hinken”. Bonusar från arbetet och andra oförutsedda intäkter hamnar också i denna “hink”(räntekontot).
Hur vi tänkt fördela dessa 2000kr/månaden är enligt nedan modell:
1000kr/månaden till “räntekonto” på Volvofinans med 0,55% ränta
500kr/månaden Länsförsäkringar Global Indexnära
300kr/månaden PLUS alla bolag Sverige
200kr/månaden Swedbank Robur Nyteknik.
Va tror ni om ovan, är medveten om Roburens höga avgift, men är beredd på det.
Vet även att det finns bättre räntekonton är just Volvofinans, men väger upp enkelheten med att vi idag har en del annat via just Volvofinans och det är helt enklast så.
Sen uppskattar jag fria uttag då man aldrig vet om dessa pengar behöver gå till något annat.
Hej, tack för ditt svar.
Ja, alltså jag var inne på det med… men ville som sagt rådgöra med er proffs först.
Minst 5år läser hör jag över allt vad gäller börsen…
Men jag tolkar dig som att risken är för stor att lägga dessa pengar på börsen, borde kanske kolla om jag hittar något räntekonto som ger mer än 0,55% såg att Klarna hade lite bättre och ännu bättre om man vågar binda pengarna…
Tror också 3 års horisont tyder starkt på att du ska använda räntekonton. Särskilt när marknaden i vissa stycken kan kännas lite svajig.
Du kan ju också räkna ut vad den potentiella vinsten kan bli med t ex 6% avkastning på de 2 000kr/mån du tänker lägga undan. Tittar vi på rikatillsamans förnämliga ränta på ränta kalkylator så ser vi att du kanske har potentialen att tjäna 5500kr MER än om du har ett räntekonto med 1% ränta. (Finns säkert flera med insättningsgaranti som ger 1,1-1,3% om du binder i 1-3 år)
Risken är ju samtidigt att du t ex råkar förlora 20 000kr om börsen går ner 35% precis när det är dags att använda pengarna om tre år. (Dvs ungefär som Covid-dippen i fjol) Med den lilla uppsidan men stora nedsidan så hade jag personligen valt räntekonto.
Vi har förövrigt precis själva gjort så med ganska stort kapital som vi ska kunna leva på de närmaste 4-5år innan det är dags att börja nalla av pensionskapitalet.
Hej,
Tack för tipsen, har alla fonder osv hos Avanza, så sneglade faktiskt på deras Sparkonto+.
Känner att det är gott att inte blanda in för många aktörer så att säga.
Kanske en dumfråga, men när jag kikar på deras Sparkonto+ så refererar dom till andra aktörer, men sköts allt igenom dom eller hur fungerar det?
Ja sköts helt med Avanza. Men som jag förstår det är det partnerns insättningsgaranti som gäller. Det tar typ en dag från man vill ha ut pengar till de är på Avanza kontot (utan partner) och därifrån flyttar man till det konto man vill ha det till.
Vad är det för ”projekt” med huset, byta ut ett fullt funktionsdugligt kök eller typ att ni behöver lägga om taket innan det börjar regna in? Det ena är akut medan det andra är trevligt men kan vänta.
Om det kan vänta skulle jag absolut låta pengarna arbeta under tiden.
Ja den potentiella vinsten totalt kan vara 6% per år med 50/50 räntekonto/fonder om fonderna avkastar 13% per år som LF Global indexnära gjort de senaste 3 åren men genomsnittet att räkna med är 7% dvs 3% totalt.
3 år är kort tid. Börsen kan ju krascha imorgon och om du inte är en sån som kan förutse marknaden och hantera det med en ”inverterad negativ momentum-algoritm ” så rekommenderar jag ett fasträntekonto.
Skulle säga att projektet innebär behovsuppdatering utav huset, kan så klart även vänta ytterligare 3år, men gillar att jobba med mål och vad vi skall fokusera på. Vilket blir 3år denna gång.
Tack vare era kloka tankar (hade det på känn, men ville få det svart på vitt så att säga) kommer vi placera allt i räntekonton. Sen om det blir Klarna, Volvofinans eller Avaza får jag fundera på.
“Potentiella vinsten” kan ju egentligen vara hur hög som helst men menade egentligen en slags genomsnittlig förväntad avkastning på 6% om inget ovanligt händer MEN det kan det ju som sagt göra åt båda håll.
Jag går emot trådens konsensus i den här frågan för jag tycker det är väl så defensivt att enbart ha räntesparande för ett målsparande på 3 år. Särskilt när det är en ungefärlig tidsperiod för nice-to-have uppdateringar av huset.
Jag skulle köra som din ursprungliga plan på 50:50 räntor/aktier och sen trappa ner ca 12 månader innan projektet verkligen blir av. Jag förutsätter dock att en buffert redan är på plats så ni klarar om typ frysen går sönder imorgon.
Det du beskriver är lite utav min grundplan. Men frågan är ju när man skall försöka tima en exit. 12månader innan låter ju klokt, men låt säga att man då ligger -15% på kontot och det börja så sakta gå uppåt vill man inte hänga kvar ett tag till då…
Självklart har vi buffert och liknande som både täcker om kyl/frys går sönder, samt om vi tappar intäkter m.m…
Men å andra sidan, om vi leker med avkastning på ca 6% per år, då blir den totala vinsten 3200kr… då är det kanske värt att sitta lugnt i båten…
För varje enskilt målsparande handlar det inte om så mycket pengar på uppsidan, men om man tar ett steg tillbaka och tittar på helheten av samtliga målsparanden i sin ekonomi så blir helheten väl så defensiv. Om ett år kanske ni börjar målspara till en ny bil inom 3 år. Och om 6 månader kanske ni börjar målspara till den där värmepumpen som kanske borde bytas om 4 år, etc.
Analyserar du varje målsparande som en enskild händelse så bör du inte ha någon aktieexponering alls för dessa sparanden, men helheten blir plötsligt väldigt flexibel i sparhorisont. Och summan av delarna skulle totalt innebära en stor förlust i potentiell avkastning trots att det “bara” är ett par tusen här och ett par tusen där.