Spara på 2-3 års sikt

Hej! Vi har sparat ihop till buffert och sparar redan till pension och barn. Nu vill vi spara till renovering. Jag vill helst spara ihop 250 000 kr på 2 år men det skulle kräva 10 k/mån vilket blir svårt. Funderar på alternativ, hur gör ni andra:

• Satsa på ränte+aktieindexfonder, trots att det egentligen passar bättre för några års längre sikt?
  • Spara på bankkonto och snåla in på massa utgifter
  • Ge upp på 2 årsmålet
  • Ta lån/öka bolån

Generellt hur man bäst sparar bäst på 2-3 års sikt om det ska växa snabbare än på bank är lite lurigt tycker jag. Vill också spara till semester, smårenoveringar etc.

Tacksam för tankar :slight_smile:

Jag skulle satt mig ner och kollat igenom vilka utgifter man kan plocka bort utan att man får sämre livskvalité, sen spara det extra på sparkonto.

Sen utöka bostadslånet för glappet som blir om 2 år. Känns fullt rimligt när det gäller renoveringsprojekt.

4 gillningar

Nej

Ja

Kanske

Bara om du inte klarar av det/inte vill det

1 gillning

Säg att det skulle ta 4 år att spara ihop pengarna man behöver på bank. Kan man lika gärna spara i fonder med medelrisk då, när det är mer än 0-2 års sikt, och (förhoppningsvis) få bättre avkastning. Eller handlar det kanske mer om vad man sparar till, om hur ok man är med att förlora pengarna.

Ja. Är du ok med att vänta ett par år extra? Utöver fyra år.

Börsen har större risk dyka 30-50%, eller mer, på så kort sparhorisont. Det är därför de flesta rekommenderar 5+ år i sparhorisont på börsen, helst 10+ år.

Men är man ok med att skjuta upp projektet ett par år vid svajig tajming, så kan man slänga in det på börsen.

Det går även chansa och att ha en plan B, att utöka bostadslånet, om börsen kraschar.

Men jag hade som sagt sparat på sparkonto och vid behov utökat lånet.

3 gillningar

Det låter som att ni har bra koll på eran ekonomi, jag hade kört allting på 80-100% aktieexponering och siktat på 2 årsplanen, men om värdet inte ökat i den önskade takten tagit ett utökat bolån om det är tidsnöd på renovering, därefter när investering återhämtat sig amortera bort det utökade lånet.

1 gillning

Sparkonto låter som det bästa om ni vill vara säkra på att ha XX i kapital efter YY månader av sparande.

En helt annan variant är att låta omvärdsfaktorer bestämma om och när ni kan renovera - om ni kan tänka er att vara väldigt flexibla. Lägg allt i aktiefonder alt. Allvädersportföljen och renovera när ni tycker börsen har gett er avkastning. Obs inte för alla :slight_smile:

1 gillning

Lutar mer och mer att det här är en föredragen ordning. I alla fall är det min personliga uppfattning. Eventuella nödvändiga och tidskritiska renoveringar undantaget, förstås.

Min fru är dock något mer ”riskavers” än jag, varpå huvuddelen av vårt renoveringsbuffert snällt får ligga på sparkonto med ränta (och ca. 1/3 av kontot i korta räntefonder för att möjliggöra viss hävstång genom belåning).