Målsparande för renoveringar

Hej!
Tänkte sätta upp ett målsparande för kommande renoveringar. Tänkte i runda slängar runt 5000 kr i månaden och tanken är väl kanske att använda pengarna om 3-5 år med viss marginal för att pengarna kan användas både tidigare och senare beroende på exakt vad pengarna ska användas till.

Jag vill helst inte att pengarna bara ska självdö så tänkte mig väl att kanske investera i aktieindexfonder en del av pengarna och resterande sätts in på sparkonto med insättningsgaranti. Nu till frågan: hur mycket är rimligt att spara till respektive del? - Velar lite fram och tillbaka och tar tacksamt emot tips eller erfarenheter på hur ni själva hade gjort.
Mvh Tobias

Beror som jag ser det lite på vad det är för renoveringar och hur riskaversiv du är.

Är det mest estetiska renoveringar som egentligen skulle kunna ske när som helst, och du gillar lite spänning? Sätt allt i aktiefonder, ta ut det som behövs först när ni accepterar en offert (alt om ni renoverar själva: ska köpa in material och avsätta tid).

Är det nödvändiga och tidskritiska renoveringar? Sätt bara av så mycket i aktiefonder att arbetena kan utföras även om börsen skulle krascha rejält.

Är det en blandning är det bara att dela upp arbetena i kategori A och B ovan och dela upp pengarna i två högar utifrån det.

Väntevärdet men även volatiliteten kommer som vanligt vara högst för aktier, så se bara till att nedsidan är så pass begränsad att det inte stör viktigare renoveringar och/eller er nattsömn.

1 gillning

Det är inte nödvändiga eller tidskritiska men vi vill bland annat renovera köket, men köket fungerar just nu. Men så det handlar om ”större” renoveringar som man tar in offert på. Jag tänker väl lite typ att man kanske vill renovera köket om 5 år men att blir det om 4 eller 6 år inte egentligen spelar så stor roll. Alltså kanske då att viss del av kapitalet ändå är investerat… Kommer definitivt inte påverka min nattsömn då vi har stadig buffert och annat investerat kapital.
Vet inte om det hjälper något haha :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Jag och min fru har också ett sånt sparande. Vi kör ca 30% aktieindexfonder och resten sparkonto.
Nu har vi närmat oss en renovering och därför sålt av det mesta och har kanske bara 5% aktieexponering kvar.

Som @Walion säger får man göra en avvägning. Hur viktig är den kommande renoveringen? Kan den skjutas upp lite ? osv.

Jag brukar tänka:
-Hur skulle det kännas om aktiedelen sjunker med 50%.
Låt säga att jag då ligger med 30% aktieandel så minskar mitt kapital med 15%. Kan jag stå ut med det?

1 gillning

Tack, jag kör 40% aktieindex och 60% sparkonto med insättningsgaranti och justerar ev fördelningen ju närmare en renovering vi kommer!