Vad ska jag göra med pengarna?

Hej! Ursäkta för 3e tråden jag startar om mig själv…

Jag behöver hjälp med tips på hur jag ska använda 900 000kr

Jag sålde nyss lägenhet o köpte hus. Sparade 9hundratusen från försäljning till renovering. Det rör sig dock mest om kosmetisk renovering eller icke akut renovering. T.ex. byta golv när barnen slutar kladda om 3 år.

Med världsläget vågar jag inte göra av med pengarna så renoveringen är på paus.

Så till frågan. Nu har jag massa pengar på SBAB 1.25% ränta. som jag ska använda om ca 3-4år. Så ej global indexfond.

En idé som snurrar i mitt huvud är att lägga in de 9000 000 för att minska bolån. Då kommer vi under 50% o slipper amortera. Men kan vi då om 3-5 år utöka bolånet igen o renovera för pengarna (och börja amortera) eller funkar det ej så. Är det dumt?

Vad hade ni gjort.

Allväderspoetfölj?
Räntefond
Låt det ligga kvar på sparkontot
Gör renoveringen ändå o skit i ekonomin.
Sätt in 10% på aktier.
Allt på rött?

Mkt tacksam för hjälp o tankar.

Kanske binda på 1-års sparkonto? Hos t ex Swedbank får du då 2,69% i ränta istället.

Vad som händer om 3-5 år är svårt att veta. Jag hade amorterat, tveklöst. Kanske kan ni renovera sen utan att ta mer lån.

Äre svårt att utöka bolånet igen efter 3-5 år?

Vet inte. Har du jobb och låg belåning borde det funka. Men jag hade siktat på att klara renoveringen utan lån. Du har 3-5 år på dig att spara.

Hej, så här resonerar jag rätt eller fel.
En extra amortering på 900.000 nu som samtidigt gör att ni inte behöver amortera framöver:

Det skulle generera minskade ränte utgifter under fem år på ca160.000 totalt, med antagen ränta omkring tre och en halv procent.

Möjligheten finns att månadsspara besparingen från minskade ränteutgifter i buffert fonder eller aktier.

Då tidshorisont är 3-5 år och pengarna behövs till renovering är sparkonto säkrast.

I stället för att betala ränta får man ränta och de 900 000 är placerade i fastigheten för senare bruk.

Kombinerat med att amorteringen försvinner frigörs pengar som räcker långt för renovering och underhåll.

Det här tickar på under hela tiden ni äger och bor i fastigheten.
Vid lämplig tidpunkt kan ni växla att byta till fonder eller aktier i stället för sparkonto.

Med en tidshorisont på exempelvis 20 år blir det avsevärda pengar i besparing.

Alternativet ett sparkonto med antagen genomsnittsränta på ca 2.5 % under fem år med ränta på ränta effekt genererar cirka 120 000 totalt för det 900 000 kr.
Minus skatt.

Tryggheten med minskade ränteutgifter kombinerat med att slippa amortera under dessa tider skulle jag se som guld värt.

Detta förutsätter ju givetvis att jag skulle ha en buffert och inte amortera alla pengar.

Om livet rullar på bra under de närmsta fem året vilket jag verkligen hoppas för Er så har ni bra marginaler och spara ihop lite mer till bufferten.

Som tidigare hus och stugägare så skulle jag dela upp renoveringar och göra till exempel ett rum i taget.
Och så är det ju tyvärr med hus det är alltid ett pågående renoveringsobjekt även om det är ett bra hus så behöver det alltid underhållas.

Det här är bara reflektioner från min sida då jag har slutat ge handfasta råd åt folk utan alla måste besluta utifrån sina egna förutsättningar.

Vänligen

Veikka

1 gillning

När alla andra säljer så ska man köpa, det är så man kommer ut från en sån här kris som en vinnare.

Sen om man hellre vill skapa en trygghet som i 90% av fallen är onödig (men väl så viktig om det verkligen behövs) så har jag full förståelse för det.

1 gillning

Absolut, amortera under 60 %!!! Då får ni bra villkor på exempelvis Landshypotek bank. Eventuellt överskott skulle jag placerat hälften i SEB korträntefond USD…Resten på Landshypoteks sparkonto…Tyvärr är utsikterna för den svenska kronan dyster på ett års sikt… Med 50/50 f(USD/SV KR) får ni en bra riskspridning om ni ligger likvid.