Har ett lån som har amorterats med 3000 kr/månad och är nu betalt och avslutat. Har ytterligare lån med 1,75% ränta som ska omsättas mars och juni 2025.
Vad är klokast att göra?
Spara 3000kr/månad på ett sparkonto med bra ränta t.ex. Lysa sparkonto för att sedan minska lånebelopp på de andra lånen när det ska omsättas eller flytta över 3000kr/mån. och öka amorteringen på de andra befintliga lånen.
Jag skulle spara så mycke som möjligt på räntekonto å när lånet förfaller amortera me allt från räntokontot… För räntan på lånet kommer å vara högre än på räntekontot…
Jag är inte mycket att lyssna på gällande ekonomi. Vanlig knegare. Men jag säger betala som fan på lånet. Men så klart ska du även klara av att spara en del. Är man skuldsatt är man inte fri.
Rent matematiskt så är det ju mer lönsamt att investera pengarna förutsatt att du har en högre avkastning än 1,75 %. Men, som alla andra har jag lån, så tycker jag det är skönt att kunna blanda och inte optimera utifrån “logik” och förväntad avkastning. Anledningen till detta är att det är en skön känsla att bli av med lån och samtidigt är det en god vana att fortsätta spara i olika typer av värdepapper.
Om man kopplar amortering och investering i samma diskussion betyder det också att huset är en placering på samma sätt som en aktie. Antingen bedömer man att priset kommer att öka eller också att den blir stabilt och då kan man belöna den för att köpa andra tillgångar.
Men då måste man hantera huset som vilket tillgångar/värdepapper som helst
vilken % av den totala portfolio ?
Skulle det vara ok att belåna en enskild aktie lika mycket som man belånar huset ? Eller att låta en enskild aktie gå ha en lika stor vikt som bostaden i portfolion?
Riskanalys ? Vad händer om bostadspriser går ner ? Vad händer då mer börsen, det är sällan i en tillväxtsperiod som priserna gå ner. Skulden blir alltid kvar. Placeringen kan försvinna.
Så det är framförallt en riskanalys. Kan du hantera dina lån utan att ta från dina ISK ifall det är kris.
Åh, det här är ju ett av de sällsynta tillfällena när sparräntan(-skatt) är högre än låneräntan(-avdrag)! Wow!
Dra nytta av det genom att sätta pengarna på sparkonto tills bindningstiden på lånen går ut och gör en större amortering när bindningstiden gått ut?
Det finns en räknemall här (som går utmärkt att använda även om man inte skulle hålla med om rubriken):
Jag resonerar lika som Bomy. Spara 3000kr/mån (som du ändå betalat tidigare) på ett räntebärande konto. Lås om du kan.
Allt högre än 1,75% är ju vinst.
När det sedan är dags att lägga om lånen kan du amortera av från sparkontot.