Bör jag stoppa undan pengar för att kunna amortera om ett år eller bör jag investera?

Hej gänget, funderar lite på hur jag ska förvalta mina pengar det kommande året:

Jag har idag ett bolån på ca 1,82 miljoner på en bostad som är värderad (köpt) till ett värde av 2,225 miljoner, dvs en belåningsgrad på ca 80%. Mitt bundna bolån på 1,18% går ut nästa vår (2024). Jag har idag ca 900k investerat och 100k på sparkonto. Har inget månadssparande i dagsläget. Är 29 år.

Jag “oroar” mig lite för vad jag kommer ha för månadsutgift om ett år när min bundna bolåneränta går ut och funderar därför på om jag ska amortera av ner till 70% belåningsgrad direkt för att på så sätt kunna få ner min månadsutgift genom att gå ned till nästa nivå i amortering, men gissningsvis kanske också kunna förhandla mig till en bättre ränta. Samtidigt så våndas jag lite över att jag inte har något månadssparande i dagsläget och att jag har 100k som ligger oinvesterat.

Är det smarta av mig att starta ett månadssparande i dagsläget eller bör jag fortsätta spara pengar på sparkonto, om syftet är att kunna göra en amortering på ca 250k om ett år? Missar jag andra aspekter här?

1 gillning

Om du ska ha pengarna om ett år, sparkonto.

Om du sparar på sparkonto varje månad så är det också ett månadssparande.

1 gillning

Det framgår inte om du har rörliga lån…
Om du har det så kan det vara klokt att betala av en klump av dem?
Du får runt 2,5% om pengarna ligger på sparkonto. Om du har rörliga bolån så är räntan på den 4,5%?

Alla är såklart olika, men jag tycker att 100k är en perfekt buffert. Jag hade sparat resten på börsen. Index gör i snitt 7% per år, din ränta kommer landa på runt 4,5% så det beror helt på hur mycket du tjänar och hur väl du kan tackla 4,5% ränta. Börsen kommer slå räntan över tid

1 gillning

Jag skulle göra en KALP i både dagsläget och om ett år.
Jag har själv en excel med mina olika delar i bolånet så att jag ser vad det blir att kosta i framtiden. I dagsläget har jag skrivit 5% ränta på framtida räntor som är okända.

Hej!

Det framgår inte vad du har för marginaler i din ekonomi i övrigt. Du kan ju redan idag räkna ut ungefär vad ränta blir för dig när bindningstiden löper ut. Klarar du det?

Om nej/kanske: Sparkonto nu och amortering ned under 70% när lånet löper ut. Om ja: Då har du andra alternativ.

Om oron kring räntor etc är ett dominerade inslag i dina tankar skulle jag fokusera på att minska dem. Dvs fortsätta amortera och bygga buffert. Då kommer inte ett volatilt fondsparande hjälpa dig att må bättre.

Om du har marginalerna att klara högre räntor är det väl i din ålder annars absolut en god idé att börja bygga ett långsiktigt sparande. Det kan du ju göra successivt. Börja med några hundralappar och öka den dag ekonomin tillåter det.

Dina 100k buffert förtjänar i alla fall att bo bo på ett sparkonto med okej ränta och fria uttag. Då är de ju inte ”oinvesterade” utan investerade baserat på dina behov.

Jag har alltså lånet bundet ett år till, till en räntesats av 1,18 procent, därefter rörligt.

Om du ska amortera om ett år kan du väl börja direkt med?

1 gillning

Det kan kosta ränteskillnadsersättning. Jag skulle säga bankkonto med ränta och insättningsgaranti och amortera när lånet förnyas.

Med största säkerhet, inte om man betalar idag - då räntorna just gått upp ganska så rejält.

Om man väljer att amortera mister man möjligheten att få skatteavdrag 30%.

Det kan göra att det är bättre att spara på sparkonto än att amortera.
Bolån 4%. Sparkonto 3%.
Men på bolånet får du även 30% skatteavdrag.

Och på sparkontot 30% skatt på räntan

4 gillningar