Amortera eller sparkontot

Vad är bäst vid en ränta på 3,77 % vs sparkonto på 3 % med tanke på att man även får tillbaka 30 procent av räntekostnaderna.
Amortera eller lägga i sparkontot?

Du betalar 30 % av räntan i skatt på sparkonto också.

2 gillningar

Det bästa ska alltid vara att placera pengarna där du får högst avkastning på dom. Vid amortering får du 3,77 procent och sparkonto 3 procent. Därmed är amortering mest lönsamt i ditt exempel givet att det enbart är dessa två möjliga placeringar du tänker dig.

1 gillning

Något som glöms bort ibland kan väl också vara att pengar på sparkonto är mycket mer värda än ett lägre bolån om man skulle bli av med sin inkomst. Klen tröst att bolånet är -200 tusen om man har löpande fasta kostnader som ränta som man ej har cash till. 200 tusen på banken kanske räcker till över ett år av betalningar trots något högre lån.

2 gillningar

Ja intressant kan vara att sitta på kapital istället för att få ner bolånet. Dessutom ger det utrymme till att ta mer lån i framtiden?
Men jämförelsen blir därmed 0,77 procent per år?
Tvära kast verkar även ske från riksbanken sida. I fallet där räntan går ner igen inom några få år. Har jag kvar kapitalet har jag även mer valmöjligheter? Och kan se hur detta utvecklar sig

Jo kortsiktigt ja. Men på tre och fem år?
Iförsig kommer bolåneräntan alltid vara högre än sparräntan. Men man har iallafall kvar valfriheten? Ifall jag vill konsumera, lägga på börsen, köpa större eller amortera. Hur mycket är den valfriheten värd att betala för? 0,77 %

Med 0,77% i ränteskillnad kostar likviditeten 539 kronor (770 före ränteavdrag) varje år per 100 000 kronor lånat.

2 gillningar

Inte om man hade tur och band bolånen :sunglasses:

Jag har bolån till 1,18% och sparkonto med 3,2%, men tyvärr tar det roliga slut i februari nästa år :cry:

Exakt. För 539 kr per år kan jag möjligen göra bättre val i framtiden, då vi får en klarare bild till hur saker utvecklar sig.
Jag tänkte mer att jag inte ska till desperata handlingar och börja amortera 300 tusen kr.
Avvaktande och passivitet är kanske bra i nuläget?
Hur resonerar ni?

Då är svaret på din ursprungsfrågan fortfarande samma. Du får bäst avkastning där räntan är som högst. Hur den kommer se ut kan jag inte svara på men givet att det enbart är dessa två val så skulle jag tro att din bolåneränta är högre än din inlåningsränta över tid.

Det här blir för mig en helt annan fråga. Den beror på din nuvarande inkomst, nuvarande kostnader, säkerheten i ditt nuvarande yrke, din belåningsgrad, ditt nuvarande sparande etc.

Om du har en låg belåningsgrad, stor buffert, hög inkomst, låga kostnader och hög säkerhet / god försäkring och rörande ditt arbete samt ett stort långsiktigt sparande skulle jag avråda från både amortering och ha dessa 300tkr extra på ett sparkonto. Då känns alternativ som all in börs eller kanske resande som vettigare alternativ givet vad du själv får ut mest värde från.

Det går helt enkelt inte att säga från den information du ger :blush: Men är alternativen antingen amortera eller sätta av på ett sparkonto är räntenivån det som bör styra din investering om maximal avkastning är ditt mål.

Helt rätt, finns inget generellt att utgå ifrån, då man behöver ta ställning till aspekter/variabler som påverkar.
Belåningsgrad 62,5 %. 2,5 milj i bolån. Ränta 3,77 %
300 k på börsen. (Pensionen)
100 k i sparkontot (vet ej gällande kort sikt)
Amorterar 2 k per månad.
Lägger 3 k per månad på börsen.
2 k per månad på sparkontot.
Något mer jag missat?
Vad tror ni om den fördelningen?
31 år kvar till pensionen

Det finns för mig några aspekter till som påverkar. Ett par av dom är nog de viktigaste.

1 - Din nuvarande lön. Hur ser intäktsdelen ut. Förstår om du inte vill dela med dig av detta men för mig är det en nyckelpunkt.
2 - Dina nuvarande övriga kostnader, hur ser ditt resultat ut varje månad?
3 - bor du ensam, sambo/gift, barn?

Spontant gillar jag amortering. Vet att alla inte håller med där men jag ser detta som ett bra sätt att minska risk i mitt boende, på sikt öka kassaflöde och framför allt minska mina räntekostnader till bank. Detta är inte det bästa rent nyttomaximerande i många fall utan ett mer känslomässigt argument.

Varför ökar du ditt korta sparande på bank? Ser du ett ökat behov av dessa pengar i form av köp av bil, renovering av hus eller semester där dessa ska användas? Jag säger inte att du gör fel utan det är en mer nyfiken fråga.

Det känns dock spontant som att du balanserar risken i ditt boende, ditt långsiktiga sparande och din korta buffert på ett vettigt sätt. :blush: