Hejsan! Tack för svar. Jag har nog varit otydlig i frågeställningen. Jag har köpt lägenheten redan. Men är osäker ifall det är bäst att amortera eller investera? Exempelvis 5000kr extra amortering eller dylikt.
Pengarna du isåfall har tänkt investera, hur lång sparhorisont har du på dom? Och vad är räntan på bolånet?
Borde inte vara jättesvårt att gör en beräkning på vad som är mest gynnsamt om man kan uppskatta på ett ungefär avkastningen på investeringarna (givet lång sparhorisont)
Matematiskt är det bäst att lägga pengarna där de får högst avkastning. Om du har ränta på t.ex 4% och börsen i snitt över tid avkastar 6-8% så är börsen bättre. Då syftar jag på indexfonder med global spridning. Men det krävs lång sparhorisont.
Jämför du med sparkonto som ger 3% avkastning så är det bättre att amortera.
Ofta gör man kanske lite av varje.
amortera enligt amorteringskraven.
sparar på sparkonto för kortsiktiga mål och konsumtion
spara på lång sikt på börsen med global indexfond eller fondrobot som Lysa eller Opti.
Tack för svar!
Detta var smart tänkt. Jag funderar på en blandning.
Räntan är 4.8%. Jag har tänkt att göra en typ av split.
Amortering - 4000kr
Fonder - 4000kr
Sparkonto - 2000kr
Eller har du tips för en annan typ av “split”.
Jag tycker din uppdelning låter klok. Testa det och känn efter hur det känns. Märker du att en av delarna gör att du mår bättre så kan du ju öka den delen.
Jag förstår det som att du köpt lägenheten nyligen och har 85% belåning nu och inga besparingar kvar ?. Jag skulle skaffa en vettig buffert först.
Se till att du har en vettig hemförsäkring och gärna först som sist gå med i lämplig A-kassa. Många unga har inte hemförsäkringar vilket är osmart. Shit happens och det kan kosta multum.
Kanske 1 års sparande dvs 120.000SEK vore vettigt först . Dom sätter du på bra sparkonto ca 4% med fria uttag. Alltid bra med en buffert. Då klarar du arbetslöshet, sjukskrivning, Havererat badrum etc ett tag utan att behöva sälja och flytta hem till mamma.
Sen skulle jag amortera ned till under 70% belåning för att få ner amorteringen efter det då. Ganska juste nivå att vara på om shit happens. Amortera sen inget extra.
Investera enligt dom goda råd man får här i ytterligare sparpengar i lämpliga fonder om du inte har behov av pengarna i närtid.
Precis jag har köpt en lägenhet och har för tillfället en fond med 30.000 SEK samt sparkonto med 20.00 SEK.
Svar till punkter:
Jag har sparkonto på handelsbanken med 2%. Vart finner man Sparkonto med 4% med fria uttag? Jag har diverese försäkringar för mig själv och hemmet. Anledningen till att jag är “emot” en stor buffert är att jag har inga ägodelar utöver mitt hem. (dator, mobil betalas av jobb. Äger ingen bil. osv…) Kanske en mindre buffert är mer lämpligt för mig.
En till anledning att jag är “emot” buffert i mitt läge är att jag har 3 månaders uppsägningstid samt är rätt högt utbildat. Därav ser jag inte behovet av att ha mega stor buffert. Eller tänker jag fel?
SBAB har 3.75 med fria uttag och är det säkraste bankalternativet och rekommenderat för buffertsparande. Jag hade räknat på 1 års utgifter - 3 månaders inkomst för att hitta en bra nivå på buffert i din sits, mellan 50 000 - 100 000 kr tror jag är lämpligt.
Jag hade följt amorteringsplanen, gissar att du behöver amortera 3% per år vilket ändå blir en del. När bufferten är påfylld så ska resten in i investeringar
Börsen är hög risk och kan nog ha en medelmåttig utveckling under krigsår som detta. Ju högre belåning du har och ju högre räntan är, desto mer befogade är amorteringar.
Dessutom brukar det gå att få en bättre ränterabatt om belåningen är låg. En brytpunkt brukar vara 75% belåning och en annan bruksr vsra 50% belåningsgrad.