Varför då?
Marginell skillnad kanske men vill bara skicka med att även om banken gärna ser en låg belåningsgrad så brukar det gå att få en bättre ränterabatt på ett lite högre lånebelopp.
Tittar jag på exempelvis SBAB så får jag 4,69% med nuvarande lånebelopp och om jag lånar 50 tkr mindre blir räntan 4,72%. Det verkar alltså finnas en ”sweetspot” som, iaf hos SBAB, ger snäppet högre ränterabatt. ![]()
Gjorde samma jämförelse hos Landshypotek ocv där verkar dock lägre belåningsgrad vara mer förmånligt.
Är du van vid en hög lön så är fallet ännu högre. Även om man är högutbildad kan man bli sjuk eller företaget man jobbar på kan gå i konkurs. Tre månaders utgifter i buffert är inte så dumt att ha.
Smart! Du har då gjort 50% rätt vad som än sker och du slipper tänka: “Fan jag borde ha amorterat/investerat!” för du har gjort både och ![]()
Buffert är superviktigt. Så du klarar ett par tuffa extra kostnader. Du vill dessutom inte sälja fonder eller låna upp hemmet för att köpa ny cykel/laga bil/resa etc.
Amortering/sparkonto är bäst om du sparar för relativt nära framtid.
Globala indexfonder endast om du sparar för mer än 5 år fram i tiden.
Ingen lag om att välja, det är klokt att göra alltihopa i någon utsträckning. Att amortera till under 70% samt 50% sänker ditt amorteringskrav, vilket är smidigt för att ha is i magen när där kommer tuffa tider. Ligger man nära en sån gräns kan det vara extra intressant att amortera extra.
Den som tror sig ej behöva buffert saknar erfarenhet. Livet kan läxa upp en ordentligt om man känner sig för skottsäker.
Lite diversa funderingar runt det.
- spara till en buffert är alltid bra. Utgifter är inte lineärt fördelad och du kan behöva det.
- amortera så att du kan hantera ditt lån och ovan sparande med 80% av ditt lön. Du vet inte vad kan hända.
- allt handlar till slut om känslor. Matematik kan ge dig ett underlag men till slut är det känslor som bestämmer om vad som är rätt nivå. Inga beslut görs endast utifrån matematik/beräkningar. Så kolla hur det känns för dig att ha en viss lånesumman. Söver du bra eller dåligt tycker du att det är jobbigt.
- fördelen men amortering är att det är högre tröskel att ta ut den sparande. Dvs belåna huset. Det är också nackdelen.
- totala summan är minst lika viktigt då det visar att du kan spara. Den dag du slutar amortera frigör det utrymme. Det är speciellt bra innan pensionering: amortera du hårt till att du pensionera och slutar vid pensionering blir inkomstminskning pga pension inte lika kännsbart.