Spara för att på sikt amortera

Hej,
Jag är helt ny på sparande. Börjat månadsspara långsiktigt på Lysa (bred) 80/20. Har en buffert på ca 3 månadsinkomster. Nu vill jag börja spara för att kunna amortera mer på sikt, har ett bolån på 1.8 m (belånad ca 90%) eftersom bostaden gått ner i värde köpte den för 2.2 m för två år sen. Jag vill kunna komma ner till 70% belåning för en högre rabatt.

Hur sparar jag på bästa sätt? Ska jag öppna ett till Lysa konto - hållbar? Eller ska jag titta närmare på Avana auto? Eller finns det andra smidiga sätt? Jag vill inte lära mig att köpa/sälja aktier. Tar glatt emot tips, för och nackdelar. :blush:

1 gillning

Hej Sara!

Det här med att investera kontra amortera är en stor fråga som är lika mycket känslomässig som rationell och osäker på kort sikt. Har du spanat in avsnittet på temat?

Du måste vara medveten om att ett värdetapp på -40% inte är helt omöjligt på något års sikt med din fördelning på Lysa.

Du måste i så fall kunna acceptera att din tilltänkta amortering kan ta många fler år än om du bara hade amorterat direkt.

Sedan undrar jag om du är helt säker på att du nödvändigtvis måste ner dit? Bankerna skiljer sig åt i hur de betraktar belåningsgrad när de ska sätta ränterabatter.

Har du hört dig för hos andra banker än din nuvarande? Om du nu är missnöjd med räntan.

1 gillning

Man kan göra båda delar. Eller tredjedelar.

1/3 Amortering
1/3 kortsiktigt sparande
1/3 långsiktigt sparande

3 gillningar

Tänker du att du ska spara ihop en klumpsumma som du ska sedan amortera? När tänkte du i så fall att du ska amortera?

Om du inte kan öka månadsamorteringen nu utan vill spara för stt amortera en klumpsumma om säg 3 år kanske, så är det förmodligen vettigaste att spara på sparkonto med så hög ränta som möjligt.

Är det om längre än 3 år så brukar jag gå efter 10% aktier (indexfonder) per år i sparhorisont. Resten sparkonto eller räntefond.

1 gillning

-40%? Det låter väldigt blodigt, men antar att allt kan hända.

@Sarah2 Vad har du för ränta på ditt bolån och är det bundet eller rörligt?
Om räntan på bolånet är högre än räntan du kan få på ett sparkonto är det väl bättre att amortera ner direkt (om du har rörligt) än att spara på ett sparkonto.

1 gillning

Absolut. Det hände amerikanska S&P500 runt 5% av de senaste ~100 börsåren. Amerikanska börsen inkl. drawdowns mellan 1928 och 2020 och många fler spännande slides

Så inte sannolikt men inte heller helt osannolikt.

1 gillning

Jag har en rörlig ränta på 4,18 efter rabatt. Har min buffert inlett sparkonto på en ränta 4.15.

2 gillningar

jag jag en ränta på 4.18 efter rabatt hos Ica Banken, de säger att jag måste ner till 70 % för en bättre ränta.

1 gillning

Helt klart ett svårt val!

Du kan gamla för högre avkastning och köra LYSA, men som @Saihtam skriver, finns det alltid en risk att det går minus istället för plus. Fördelen med ett sparkonto är att du även bygger upp en buffert som kan användas till annat om det skulle behövas.

1 gillning

Svår att ge tips utan att veta mer specifikt, men jag personligen amortera lite mer än amorteringskravet iallafall så att man kommer ner på under 70% så får vi se. Är bunden till Augusti 2024. I övrigt sparar jag enligt spara tillsammans portföljen. Jag tänker lite så här, så länge jag sparar mer om jag amorterar mindre så kommer det sannolikt på långsikt vara det mest lönsamma. Dock tycker jag att de känns skönt att amortera för de känns känslomässigt bra att se räntekostnader samt total lån sänkas :slight_smile:

Finns det någon vits mad att spara på sparkonto för att sedan amortera en klumpsumma?
Så länge inte @Sarah2 får bättre sparränta än låneränta vore det bättre att amortera direkt i så fall.

Satitham har bra poänger ang sparandet. Att sätta 80% aktier med några år i sparhorisont är lite risky, men om du kan tänka dig att då i stället förlänga sparhorisonten så kanske det är okej ändå. Det är ju inte så att du måste ha pengarna till något specifikt (förutom amorteringen då) om jag förstår saken rätt.