Amortera ner till amorteringsfritt eller inte?

Hej, jag har en lite större summa jag tänkt investera i Lysa men har även ett bolån jag amorterar på.

Jag har nu lite svårt att landa i frågan om jag skall amortera ner bolånet till 50% belåningsgrad så att lånet blir amorteringsfritt för att kunna månadsspara motsvarande belopp i Lysa istället.

Eller skall jag strunta i att amortera ner till amorteringsfritt och sätta in motsvarande belopp som en engångsinsättning på Lysa istället?

Rent matematiskt ser det relativt enkelt ut. Jag betalar 2,38% i ränta på lånet medans jag på lång sikt räknar att börsen utvecklas ca 7% per år. Detta talar för att behålla lånet, givet att min ekonomi klarar mina månatliga amorteringar och sparande.

Mitt resonemang låter dock lite för enkelt och jag skulle tacksamt ta emot lite fler tankar och perspektiv från er.
Stort tack!
/Erik

1 gillning

Hej Erik.

Är din ränta låst nu eller har du rörligt?

Rörlig, 3-månaders 2,38%

Okej.

Då får nog ställa in dig på att den rörliga räntan snarare kommer närma sig 4-5% inom inte en alltför avlägsen framtid (före ränteavdrag).

Jag är lite i samma situation som dig, men jag väljer att enbart ha pengarna på ett sparkonto. Jag har låst ränta, men dagen det går ut, så tänkte jag, om ränteläget är illa, att amortera ner till amorteringsfritt.

Mitt förslag, i dessa tider, är att du har pengarna på ett sparkonto med ränta och betalar av till amorteringsfritt om räntorna skjuter iväg.

Så hade jag personligen gjort. Jag tror att vi kommer se hur ränteläget utvecklar sig mot Q1-Q2 2023 och kommer därefter göra mitt val personligen.

Vet inte om det hjälpa dig något, men jag tror i dessa tider när även börsen svajar att det kan vara en god idé.

Förresten, hur mycket har du sparat samt hur mycket lån har du?

Den är som sagt på väg mot 4% får man i alla fall räkna med. Men sedan finns givetvis en risk på uppsidan. https://www.affarsvarlden.se/artikel/sbab-rorliga-bolanerantan-toppar-pa-38-procent

Har du inte kikat in avsnittet på ämnet rekommenderar jag det till att börja med! Det handlar mycket om din sparhorisont och risktolerans :slight_smile: 102. Vad är bäst? Amortera, spara, investera eller t.o.m. låna? - Spara och investera - RikaTillsammans Forumet

2 gillningar

Skall kika på en gång. Tack.

Tack! Ja det låter klokt att ha “räntepengar” redo på ett sparkonto samt att undvika att göra en “Lumpsum” med sparpengarna på Lysa utan att se till att ha en reserv redo för en större amortering om räntorna drar iväg. Har ett lån på 3 050 000. (50% belåningsgrad vid 2 750 000). Har ca 1.5mkr att investera.

Satte kaffet i halsen när det såg ut på länken som att SBAB påstod att räntan skulle upp till 38 procent. Såg bättre ut i artikeln som tur var :face_with_spiral_eyes:

4 gillningar

Jag är i liknande tankar. Jag sparar 4000 kr/mån extra nu för att vardagsekonomin ska komma in i det höjda räntan jag får i mars och ska sedan minska sparandet. Svårt att tro att det kommer vara högt särskilt länge, kanske 2 år eller liknande innan det går nedåt.

1 gillning

Jag hade amorterat av. Det är nog inte för otroligt att börsen är skakig närmaste tiden.

Lite klickbait på länken när det står 38% :joy:

Jag tycker det är helt rimligt att lägga 300 papp på lånet för att slippa armorering och istället ha mer utrymme på lönen framöver.

1200 papp på Lysa då. Klumpsumma eller månadsspara in det beror på hur kall du är. Emotionella svaret mot statistiska svaret.

Personligen föredrar jag månadsspara in eftersom jag vet att jag inte är bra på att hantera röda siffror på mer än minus 20-30% :slight_smile:

Haha exkat, förmodar att man inte kan ha punkter i efter “toppdomänen” eller?

D.v.s. du kan ha punkter i 123.ABS.XYZ/men48intehär

Så så blir det 38 och inte 3.8. Någon webguru kan gära tillrättavisa mig.